|
Auteur |
Bericht |
Serpentijn
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: zo 30 okt 2011 17:34 Onderwerp: Is deze mondelinge arbeidsovereenkomst geldig? |
|
|
stel:
Je spreekt met een werkgever (mondeling) af dat jij in een periode van 3 maanden, 6 uur per week (op vrijdag avond) voor werkgever werkt. Het salaris wordt contant betaald.
Na 6 weken krijg je je ontslag omdat je teveel met andere dingen bezig bent onder werktijd. Tevens krijg je je maandsalaris niet.
Is er dan sprake van een arbeidsovereenkomst? Is de werkgever verplicht om binnen een maand na het begin van de arbeidspeiode een schriftelijke of elektronische opgave naar de werknemer te sturen?
Heeft de werknemer recht op haar loon? |
|
|
|
 |
Purus Lusor
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 30 okt 2011 20:17 Onderwerp: |
|
|
Hoi Serpentijn,
Ik ben geen jurist en beschik maar over een minimale juridische kennis...dus hecht niet teveel waarde aan mijn reactie.
Zoals ik het begrijp is er sprake van een mondeling contract en is dus rechtsgeldig...tenminste...zo is mij dat ooit geleerd.
Echter na 6 weken zou er aanleiding zijn voor ontslag om dringende redenen (niet goed functioneren).
Zover ik het weet is er dus sprake van een dienstverband van 6 weken op basis van dat mondelinge contract.
Zoals ik het zie zou er dus voor de werknemer loon verschuldigd zijn zo zoals dat vastgelegd is in dat verbale contract.
Dus JA de werknemer heeft recht op haar loon.
Echter van wat ik weet is dat verbale afspraken / contracten een ja-nee spelletje is en zeer lastige gevallen zijn, vooral bij gebrek aan bewijs.
Duidelijke een geval waar een rechterlijke uitspraak voor nodig is na mijn mening. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: zo 30 okt 2011 20:45 Onderwerp: |
|
|
Een arbeidsovereenkomst is in het algemeen vormvrij. Deze kan schriftelijk maar ook mondeling overeengekomen worden. Als er dan sprake is van een arbeidsovereenkomst (hetgeen op basis van deze summiere informatie wel het geval lijkt), dan vloeien daar ook alle rechten en plichten uit voort die daarbij horen. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 30 okt 2011 22:41 Onderwerp: |
|
|
Dit is één van de risico's van zwartwerken... |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 31 okt 2011 14:18 Onderwerp: |
|
|
Guthman schreef: | Dit is één van de risico's van zwartwerken... |
Waaruit concludeer jij dat het hier om zwartwerken gaat? Dat is wel een erg voorbarige conclusie...
Kan een arbeidsovereenkomst mondeling worden aangegaan? Ja, dat kan!
Dient een een ander schriftelijke te worden bevestigd? Ja, artikel 7:655 lid 3 verplicht de werkgever om binnen één maand na aanvang van de werkzaamheden een veelheid aan informatie schriftelijk te bevestigen.
Kan ontslag op staande voet gegeven worden? Dat hangt van de omstandigheden af. In principe is "niet naar behoren functioneren" een reden die (uiteindelijk) tot ontslag op staande voet kan leiden. Of daar in casu sprake van is, valt niet te beoordelen.
Heeft de werknemer recht op loon? Voor zover de medewerker gewerkt heeft, heeft de medewerker recht op loon. Let dus op, het recht op loon volgt niet automatisch uit het bestaan van een arbeidsoverenekomst, maar komt voort uit het leveren van arbeid. Als de bewuste medewerker niet zozeer "veel" met andere dingen bezig is geweest, maar eigenlijk alleen maar bezig is geweest met andere dingen, en derhalve NIET gewerkt heeft, dan heeft de medewerker ook geen recht op loon.
Enkel aanwezigheid op de werkplek is niet voldoende voor recht op loon! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Guthman
|
Geplaatst: ma 31 okt 2011 14:53 Onderwerp: |
|
|
Voorbarig maar toch niet onwaarschijnlijk?
Mondeling afgesproken werk + contant uitbetaald krijgen heeft toch wel een geurtje.
Als het niet om zwart werk ging dan moet toch opgemerkt worden dat het extreem, extreem naïef is om een duurzame arbeidsrelatie aan te gaan zonder ook maar iets op papier vast te leggen... Of misken ik hier de realiteit? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 31 okt 2011 14:58 Onderwerp: |
|
|
Guthman schreef: | Als het niet om zwart werk ging dan moet toch opgemerkt worden dat het extreem, extreem naïef is om een duurzame arbeidsrelatie aan te gaan zonder ook maar iets op papier vast te leggen... Of misken ik hier de realiteit? |
Uhm ja, dagelijks gaan er honderden mensen aan de slag zonder een arbeidsovereenkomst te tekenen, waarbij later alsnog een en ander op papier wordt bevestigd.
Er zullen er inderdaad wel weinig zijn die die situatie anderhalve maand laten voortduren, maar dat zijn vast ook de mensen die vooral andere dingen doen dan de bedongen arbeid verrichten... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Guthman
|
Geplaatst: ma 31 okt 2011 15:08 Onderwerp: |
|
|
Dan zijn we het eens. |
|