Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 0:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ziekmelding niet doorgegeven aan arbodienst, nu wel ontslag
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bedrogen

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: za 18 jun 2011 11:36    Onderwerp: Ziekmelding niet doorgegeven aan arbodienst, nu wel ontslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik hoop dat dit de juiste categorie is voor mijn vraag.

Deze vraag stel ik voor mijn vader aangezien hij Italiaans is.

Mijn vader (63 jaar) heeft een arbeidscontract (40 uur) voor onbepaalde tijd bij een horeca gelegenheid in Amsterdam. Het is een kleine zaak, die bestaat uit 2 eigenaren, mijn vader als werknemer (bediening) en 1 jonge jongen die op vrijdag altijd de afwas komt doen (waarschijnlijk een 0 uren contract, maar dat weten we niet).

De eigenaren van deze horeca onderneming zijn beide Italiaans. Ongeveer twee jaar geleden hebben ze mijn vader gevraagd of hij wil instemmen met een arbeidscontract voor 20 uur, vanwege economische redenen. Daar is mijn vader niet meer accoord gegaan en heeft zijn werkgevers gezegd dat ze dit maar bij het UWV moeten aankaarten. Kort daarop hebben ze aan mijn vader gevraagd of hij vrijwillig voor ontslag wil tekenen. Ook daar is hij niet op ingegaan, en wederom gezegd dat ze dit ook bij het UWV moeten aanvragen.

Een jaar later, hebben ze een Italiaanse neef van 1 van de eigenaren (die werkzaam was in London) naar Nederland laten komen en werk gegeven in deze horeca onderneming. Deze neef is goedkoper/jonger dan mijn vader. Deze neef is zonder arbeidscontract aan het werk (zwart dus) staat niet geregistreerd in Nederland, en wordt zwart uitbetaald, Heeft geen Nederlandse bankrekening, en woont illegaal bij een van de familieleden van de eigenaars.

Mijn vader is eind 2010 voor het eerst ziek geworden (artsen hebben vastgesteld dat hij COPD heeft). Na een aantal weken ziek te zijn geweest is mijn vader weer aan het werk gegaan. Op 22 april jl. heeft mijn vader zich helaas opnieuw ziek moeten melden, vanwege zijn COPD. Deze melding is ontvangen op zijn werk. Tot op heden heeft mijn vader geen oproep gehad van enige arbodienst of arts. Nu kan hij helaas niet veel meer vanwege zijn ziekte, maar zit nu voortdurend thuis in afwachting van een oproep, cq bezoek van een arbo arts. Echter tot op heden is er niets of niemand die mijn vader heeft bezocht. Hij heeft hier moeite mee, omdat hij regelmatig naar het ziekenhuis moet, huisarts moet bezoeken en ook zijn boodschappen moet doen voor zijn levensonderhoud.

Eind april 2011 heeft mijn vader een brief gekregen van zijn werkgevers dat ze een ontslag aanvraag gingen indienen bij het UWV vanwege economische redenen.
Mijn vader heeft gelijk advies ingedient bij het Juridisch Loket, en is doorverwezen naar een advocaat. De advocaat heeft een bezwaar ingedient bij het UWV omdat er van economische gronden geen sprake is, vanwege de neef die zwart in dienst is. Echter dit is niet te bewijzen. Het UWV heeft de ontslag aanvraag goedgekeurd en mijn vader wordt op 2 augustus 2011 ontslagen. Mijn vader heeft contact opgenomen met het UWV, uitgelegt dat hij sinds 22 april ziek thuis zit, en nog steeds ziek is. Dat zijn werkgevers een neef in dienst hebben die niet op de loonlijst staat. UWV heeft laten weten dat ze geen onderzoek instellen naar illegale werkgevers, en dat mijn vader ook nergens als ziek zijnde staat geregistreert. Op advies van zijn advocaat heeft hij per brief aan zijn werkgevers en hun boekhouder gevraagd of hij ziek is gemeld bij een instantie, en welke instantie dit dan is.

Zowel werkgever als boekhouder willen hier niks over zeggen, hebben ze telefonisch medegedeelt. Conclusie is nu, mijn vader is niet "ziek" en de ontslag aanvraag gaat gewoon door.

Mijn vraag is nu, hoe nu verder, wat zouden we eventueel nog kunnen doen, moeten doen. De advocaat kan in dit opzicht nier zo veel meer doen voor mijn vader zegt de advocaat, en tevens moet er ook weer een nieuwe juridische procudure gestart worden, die wederom weer 700 euro gaat kosten.

Met vriendelijke groet,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jet

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 18 jun 2011 12:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of het legaal is, maar is er iemand bereid om stiekem opnames te maken van deze neef terwijl deze duidelijk aan het werk is?
Elke mobiele telefoon heeft tegenwoordig een camera on-board en ach... welke toerist filmt er nou niet?

Leuk bewijs voor de belasting, dacht ik.

Voor het verdere relaas kan alleen een jurist hier antwoord op geven.
Bedrogen

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: za 18 jun 2011 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Jet,

Het is wel mogelijk om film/foto opnamen te maken van deze neef, maar ik vrees dat als de belastingdienst hier uberhaupt wat mee gaat doen, de datum van 2 augustus al lang voorbij is, en mij vader gewoon ontslagen is. Ondanks dat hij ziek thuis zit. Ik weet dat hij niet ontslagen mag worden als hij ziek is, echter het UWV heeft geen ziekmelding ontvangen van het bedrijf, dus mijn vader is niet ziek, en wordt op economische gronden ontslagen.

De advocaat van mijn vader heeft aan de boekhouder van het bedrijf papieren opgevraagd over de economische problemen.

Ze hebben op papier gezet, dat mijn vader een netto loon krijgt van 1400 euro (dat is ook zo) en dat de beide eigenaren ieder een loon krijgen van 1000 euro op maandbasis. Dit is gelogen en niet re-eel, want een beetje huur kost je al gauw 5, a 600 euro.

Wat mijn vader wel weet, is dat er veel zwart geld in het bedrijf omgaat, maar ja, wie wat beweert moet wat bewijzen...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds