Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 15:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auto geleend en voorruit is gebarsten: wie betaalt de schade
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rox

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: di 05 jan 2010 22:14    Onderwerp: Auto geleend en voorruit is gebarsten: wie betaalt de schade Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goeden Dag allemaal,

De reden waarom ik deze Thread aanmaak is omdat ik met een probleem zit. Die zowel financieel als sociaal zijn problemen brengt. Daarom hoop ik dat jullie mij objectief en duidelijk me wijzer zouden kunnen maken.

Het probleem:

De voorruit van een vriend zijn auto is helemaal gebarsten. En de bestuurder dat was ik. Maar het probleem zit zo. Wij stonden na een avond uitgaan in de rij van de Mcdrive. Nadat we dus waren uit geweest. Ik reed dus in de Twingo van de vriend van me. Maar het bleek dus dat een andere vriend van mij terwijl ik stond te wachten en daarna verder ging rijden op de achterbank/uit het open dak hing en blijkbaar zat te klooien.

Het geen wat nu gebeurde. Ik gaf gas en remde waardoor degene die dus blijkbaar uit het dak hing uit de auto gleed/vloog en met zijn kin de voorruit raakte. Waardoor deze dus kapot ging en er een nieuwe ruit in moest worden gezet.

Nu mijn vraag:
- Als dit via het rechtelijk systeem opgelost zou worden wie betaald de ruit dan?

Want de partij van degene waarvan die auto is. Die zegt nu tegen die jongen die met zijn kin tegen de ruit viel dat die niets mag betalen en dat ik het maar moet uitzoeken.
Is dit de juiste gang van zaken?

Alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 9:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Was die vriend die uit het dakraam hing meerderjarig? Indien dat het geval is, lijkt het mij dat die persoon uiteindelijk moet betalen voor de ruitschade.
Rox

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 11:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Diegene is meerderjarig.
19 om precies te zijn.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je geeft aan dat je gas gaf en remde; met wat voor bedoeling deed je dat?

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok verdere uitleg:
Er zat nog één persoon op de motorkap. Diegene was naar de wc geweest en ging er dus opzitten. Mijn bedoeling was om hem voor de grap van de motorkap af te laten glijden. Wat dus ook gebeurde en daar was niets mee aan de hand.
Die andere vriend zat dus blijkbaar te klooien/te roken staand uit het opendak en viel eruit.(Wat ik overigens niet wist)Ik reed dus niet zomaar naar voren, maar het was een grap wat een staartje kreeg.

Laatst aangepast door Rox op wo 06 jan 2010 12:44, in totaal 1 keer bewerkt
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als bestuurder ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van je passagiers en van anderen. Als je als bestuurder dit soort grappen uithaalt lijkt het me eigenlijk vrij duidelijk dat jij aansprakelijk bent voor de schade. Een bestuurder hoort niet te klooien, en als hij merkt dat de passagiers zitten te klooien en daar niet mee willen ophouden moet hij weigeren verder te rijden.

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt. En dat hoort niet te klooien kan ik me ook helemaal indenken.

Maar dit is een samenloop van omstandigheden.
Ik wist het van diegene die voorop zat. Ik ging er van uit dat diegene achterin nog steeds met zijn riemen vast zat of in ieder geval in zijn stoel zat.
Hij hoort niet te gaan staan en je nergens iets van zeggen als je er geen weet van af hebt. Maar ik zit nu meer tegen argumenten te geven...
Ik wil liever horen wat gedacht wordt en wat feiten zijn:wink:

Maar duidelijk.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je passagier zich onrechtmatig heeft gedragen (wat voor mij minder duidelijk is dan jouw aansprakelijkheid), dan zijn jullie ieder hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schade. De eigenaar kan er dan voor kiezen om jou aan te spreken voor het hele bedrag (en daarvoor heeft hij blijkbaar gekozen). Jij kunt dat bedrag dan voor een deel weer op de passagier verhalen. Bijv. totale schade 1000 euro en ieder 50% schuld, dan betaal jij 1000 euro en je krijgt 500 euro van de passagier.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat jij voordat je gaat rijden gewoon de plicht hebt om te controleren dat je passagiers wel een gordel omhebben. Het moet hier maar al te duidelijk zijn geweest dat dit niet het geval was. De oplossing is dan om niet te rijden, en zeker niet om iemand van je motorkap af te schudden. Een gemotoriseerd voertuig is er niet om grapjes mee uit te halen.

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het goed is kijk je ook in je spiegels voordat je gas geeft; je had hem gezien moeten hebben.

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt ik weet dat iedereen in de riemen hoort. Iedereen zat volgens mij ook gewoon in de riemen. Degene die voorin zat sloeg ook niet met zijn hoofd tegen de ruit of iets anders. (Want zo hard was het niet, het was in een rij, beeld je maar in hoe weinig snelheid je daar kan maken)

Ik ging er van uit dat iedereen nog steeds zo zat zoals 10min eerder. Dan blijkt dat er iemand dus opeens ging staan. (Maar ik had dit dus moeten checken, nja miss. een tip voor in de toekomst =) )

Maar het is me duidelijk denk ik. Rechtelijk gezien heb ik nu wel een redelijk beeld hoe of wat. Sociaal daar buiten gelaten Wink

Ps. In je spiegels kijken als je gas geeft?... Als u het zegt.
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij lijkt het toch echt dat die 19 jarige passagier hier ook een verantwoordelijkheid draag, zowel in sociaal als in juridisch en financieel opzicht.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Mij lijkt het toch echt dat die 19 jarige passagier hier ook een verantwoordelijkheid draag, zowel in sociaal als in juridisch en financieel opzicht.

Misschien, maar als een auto stilstaat, iemand op de motorkap gaat zitten, en er hilariteit alom is, dan verwacht je volgens mij niet dat de auto plots voor de grap gaat rijden. Ik was er niet bij, maar in de voorstelling die ik ervan maak, maakte die jongen van 19 alleen maar lol en lijkt daar weinig verkeerd aan te zijn. Het is natuurlijk anders als hij tijdens het rijden opeens uit het dak gaat hangen. Maar van rijden was geen sprake; de auto stond te wachten en met nog iemand op de motorkap gaat een auto normaal gesproken niet rijden.

cia76

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 20:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
cia76 schreef:
Mij lijkt het toch echt dat die 19 jarige passagier hier ook een verantwoordelijkheid draagt, zowel in sociaal als in juridisch en financieel opzicht.

Misschien, maar als een auto stilstaat, iemand op de motorkap gaat zitten, en er hilariteit alom is, dan verwacht je volgens mij niet dat de auto plots voor de grap gaat rijden.

Inderdaad. Maar mijn beeld vanuit de gegevens die TS aandraagt is dat een meerderjarige man van 19 uit het raam gaat hangen zonder zich al te veel rekenschap te geven van zijn omgeving en op een moment dat dit niet te verwachten viel door de bestuurder. Maar het verhaal van TS is inderdaad anders op te vatten en wel op een manier dat valt op te maken dat een bepaalde sfeer aanwezig was zodat (vanuit juridisch oogpunt) de omstandigheden van het geval eisten, juist van de bestuurder, om zijn verantwoordelijkheid te nemen. In zoverre kan ik mij voorstellen dat je de situatie op die wijze interpreteert.

Ik blijf wel het wel triest vinden (vooral vanuit sociaal perspectief) dat de raamhanger niet solidair is (en vice versa) zodat de kosten gewoon gedeeld kunnen worden. Of heeft het ermee te maken dat het gemakkelijker is om 1 verzekering aan te spreken in plaats van 2?
Rox

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cia67, Verzekering gaat het niet over. De auto was niet verzekerd voor ruitschade. En mijn algemene WA verzekering dekt het niet.(Ik was eerlijk en eerlijkheid waardeert de verzekering niet) Dit geld ook voor de tegenpartijen(Ten minste die zeggen dat dat ze het geprobeerd hebben).

Het gaat er trouwens niet om, om te bewijzen dat ik niet wil betalen. Ik vond namelijk direct al dat ik fout zat. Alleen zonder het juridisch oogpunt vond ik gewoon dat als hij niet uit het raam had gehangen was dit niet gebeurd. En als ik niet had geremd was er ook niets. Dus die €400,- delen door 2. Ik heb dus die 200 euro al betaald. Alleen mag,die andere (degene die viel) niet betalen van de ouder van de geleende auto.

Het gaat hier dus nergens om over gelijk halen etc. Het ging mij er meer om dat ik benieuwt was naar het rechtelijke gedeelte.
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 06 jan 2010 23:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Alleen mag,die andere (degene die viel) niet betalen van de ouder van de geleende auto.

huh? gaat die daar over? Dan is het toch op te lossen dat degene die stond het bedrag aan jou geeft en dan geef jij het aan de eigenaar van de auto.
Dat die ouder het niet wil, neemt niet weg dat jouw 'vriend' de schuld niet met jou kan delen. Het is voor jou wel duidelijk dat deze mensen niet jouw vrienden zijn.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds