|
Auteur |
Bericht |
nielx
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 06 jun 2011 9:01 Onderwerp: Huisvestingsvergunning Rotterdam en huisbezoeken |
|
|
Binnenkort verhuis ik binnen Rotterdam naar een zogenaamd hotspot-gebied, waarvoor er een aanvullende inkomenseis geldt bij het aanvragen van een huisvestingsvergunning. Ik voldoe aan de eisen. Eén component van deze aanvraag is dat er een huisbezoek plaatsvindt alvorens de huisvestingsvergunning afgegeven wordt.
Nu zijn er veel slechte ervaringen met deze controleurs, zie bijvoorbeeld het rapport van de gemeentelijke ombudsman Baas in eigen huis. Ook het vervolgrapport en diverse berichten op fora zijn niet altijd even positief. Het zint me ook niet dat ze niet alleen voor controle van de inschrijving komen maar tegelijkertijd een hele checklist met sociaal-economische aspecten afwerken - waarbij sommige teams niet lijken te schuwen ook de kasten open te trekken. Ik wil ze dan ook graag buiten de deur houden. De vraag is alleen: tegen welke consequenties zou ik aan kunnen lopen?
In het protocol Huisbezoeken stedelijke & deelgemeentelijke interventieteams en Bureau Frontlijn in Rotterdam staat:
Quote: | Dat de toestemming [voor het huisbezoek] in vrijheid gegeven moet kunnen worden, wil overigens niet zeggen dat het weigeren van die toestemming altijd zonder consequenties blijft.
Zo kan de weigering leiden tot:
• het niet in behandeling nemen van een inschrijving in de
gemeentelijke basisadministratie;
• het niet verlenen van een huisvestingsvergunning.
|
Nu denk ik dat het grootspraak is, maar dat wil ik toch even verifiëren. Uit de Wet Gemeentelelijke Basisadministratie en Persoonsgegevens lijken mij geen artikelen te staan die een huisbezoek goedkeuren. Artikelen 71 (controle nationaliteit) en 72 gaan over de plicht van een burger om mee te werken aan een onderzoek, waarbij artikel 72 vereist dat de Burgemeesters en wethouders een 'redelijk vermoeden' hebben dat de informatie onjuist is. Weliswaar moet informatie 'in persoon' gegeven worden, maar er is geen sprake van een huisbezoek.
Ook in de Huisvestigingswet kan ik niet gelijk een grond voor een huisbezoek vinden. Ik kan overigens ook niet vinden dat een huisvestingsvergunning bij het overleggen van de juiste papieren afgegeven moet worden. Zit hier de speling waar de gemeente Rotterdam gebruik van maakt? Ik verwijs hierbij ook naar artikel 23 waarin staat dat de gemeenteraad de regels maakt omtrent het verlenen van de vergunning.
Dus de concluderende slotvraag is dus: als ik ze niet buiten de deur kan houden, welke minimale meewerking zou ik moeten doen om aan alle vereisten voor de huisvestingsvergunning te voldoen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 06 jun 2011 11:54 Onderwerp: |
|
|
Deze praktijken van de gemeente Rotterdam zijn evident illegaal. Je hoeft zeker niet mee te werken aan dergelijke huisbezoeken.
Natuurlijk komt het de gemeente heel goed uit dat het vanaf volgend jaar 750 euro gaat kosten om in beroep te gaan bij de rechter. Deze mafiose gemeentebesturen kunnen straks doen wat ze maar willen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: di 07 jun 2011 6:53 Onderwerp: |
|
|
Interventieteams, stadswachten enz..
Deze dure, ongewenste, privacy-schendende orde-handhaaf-industrie kan beter worden afgeschaft, zodat het schaarse gemeenschapsgeld dan aan door burgers meer gewaardeerd, nuttiger zaken besteed kan worden.
Bijv. om het (rotterdams) openbaar vervoer te handhaven, zodat dan bijv. op 9-6-2011 in rotterdam niemand gedwongen thuis moet blijven.. |
|
|
|
 |
|