Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: vr 10 jun 2011 11:47 Onderwerp: Opsporingsberichtgeving vrijgeven beeldmateriaal op internet |
|
|
He Allemaal,
Ik ben bezig met een onderzoek. Mijn onderwerp is het opsporingsmiddel: opsporingsberichtgeving.
Het onderzoek is naar aanleiding van de nationale opsporingslijst waarbij beeldmateriaal van verdachten en veroordeelden worden vrijgegeven incl naam en waarvan ze verdacht zijn/ voor veroordeeld zijn. Ik richt mij op de grondslag van dit opsporingsmiddel en ik beperk mij tot internet als media en de verdachten.
In het kort:
Er is sprake van schendig van een grondrecht, art 10 GW
Dit artikel laat subdelegatie toe (bij of krachtens de wet) - lagere wetgeving mogelijk.
Er is een aanwijzing opsporingsberichtgeving en deze verwijst naar art 2 politie wet en art 141/148 Sv (taakstelling politie/OvJ) (=hogere wetgeving en dus zie ik geen probleem)
Maar:
Het Zwolsmanarrest leert ons dat de algemene taakstelling voldoende is voor geringe inbreuken (in casus op de privacy), maar dat voor grovere inbreuken een specifieke grondslag nodig is.
Mijn stelling op dit moment is dan ook dat het middel niet op de juiste grond wordt ingezet. Dat er dus eigenlijk sprake is van een onrechtmatige schending.
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen hierover. Wellicht zie ik iets (een grond) over het hoofd of hebben jullie nog geniale toevoegingen.
Groeten,
Thessa |
|