Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Moeder vertrek plotseling naar buiten, kind naar vader??
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
g-member

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: zo 05 jun 2011 21:43    Onderwerp: Moeder vertrek plotseling naar buiten, kind naar vader?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

afgelopen donderdag werd mij uit het niets verteld door mijn ex-vrouw dat ze over een week zal gaan emigreren naar curaçao.
Ons 8 jarige zoontje zal dan per omgaande bij mij komen te wonen.......

Het hoe,wat,waarom de reden van vertrek is niet relevant in dit verhaal, gezien dit het gevolg is van invloeden buiten onze omgang met elkaar en/of het kind.

Enfin u begrijpt dat er ineens veel te regelen is mede omdat door hemelvaart de laatste paar dagen niks of niemand bereikbaar was.
Het leek mij (correct me if i'm wrong) de eerste prioriteit ervoor te zorgen dat ik het eenkoppige ouderlijk gezag toegewezen krijg....

U zal begrijpen dat als mijn zoontje bij mij woont en zijn moeder in het buitenland ik dan ook alle beslissingen kan en mag maken inzake zijn opvoeding.

Maar dit feest ging dus al niet door........moeder weigert dit ten stelligste want ze is blijkbaar bang dat ze al haar rechten overboord gooit en ik haar haar kind ontneem.

Door dit besluit ben ik bang dat het erop neer gaat komen dat we hier niet de komende 3 dagen uit gaan komen en dat ze zo meteen zonder ook maar iets fatsoenlijks geregeld te hebben naar het buitenland vertrekt...

Wat zijn nu mijn rechten en plichten.......zit ik zo met een jochie waar ik voor door het vuur ga maar niks mee kan.............

Alle informatie is welkom, morgen ga ik sowieso contact opnemen met mijn advocaat.

M.v.g.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 06 jun 2011 23:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat een bizarre situatie. Het enige waar ik aan kan denken is om de Raad voor de Kinderscherming te bellen.
LV

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011 15:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo g-member,

Om eenoudergezag te verkrijgen moet er wel heel wat aan de hand zijn; geografische afstand is op zich geen reden. Je zult hiertoe echt aan moeten tonen dat gezamenlijk gezag in strijd is met de belangen van het kind en aantoonbaar geen optie (meer) is.

Ik zie in deze situatie ook niet goed om welke reden moeder afstand zou moeten doen van haar gezag. Waarom het gezag niet delen? Als je nu nog geen gezag hebt zou je moeder kunnen vragen om samen gezamenlijk gezag aan te vragen. Daar heb je geen advocaat voor nodig. Een verzoek daartoe dien je samen in bij de rechtbank. Wellicht kan moeder zich voorstellen dat jij - notabene als verzorgende ouder - toch ook mede beslissingsbevoegd wil zijn, bijvoorbeeld voor het nemen van beslissingen op medisch gebied.

Heb je nu nog geen gezamenlijk gezag en wil moeder dit ook niet samen aanvragen, dan kun je daartoe een verzoek indienen bij de rechtbank. Je zou daarbij tevens kunnen verzoeken te bepalen dat je zoontje zijn hoofdverblijf zal hebben bij jou.

Succes!
Bekijk de homepage
g-member

BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij hebben momenteel het gezamelijk ouderschap, de reden dat ik om eenkoppig ouderschap vraag is omdat ik het gewoonweg niet zie zitten om afhankelijk te moeten zijn van zijn moeder in Curaçao.
Onze communicatie is al niet sterk, laat staan straks met en afstand van een paar duizend kilometer.

Ik heb via mijn advocaat een voorstel gedaan om ouderlijk gezag ten tijde dat zij in een ander land verblijft en bereid ben om deze te herstellen in gezamenlijk gezag als zij weer besluit om terug te komen.
Zij kiest ervoor om te vertrekken binnen een absurd tijdsbestek en ik moet het maar zien uit te vogelen......op zich prima maar dan wil wel alles zelf kunnen regelen inzake mijn zoontje z'n welzijn.

Daarbij in het achterhoofd dat ik het best zat ben hoe er de afgelopen jaren gesleept is met mijn zoon. Hij moet nog 9 worden en is onderhand 6x verhuist en heeft 4 scholen gehad. Het word tijd voor stabiliteit en dat kan ik (en mijn partner) hem bieden.

Tevens heb ik zowel zijn school als de maatschappelijk werker aan mijn zijde, want ook hun zijn van mening dat er te veel word gesleept met die jongen.

Hoe kan iemand nu in hemelsnaam emigreren in een tijdsbestek van 4 werkdagen zonder ook maar iets fatsoenlijks te regelen.
Mocht ze niet akkoord gaan met het 1 koppig ouderlijk gezag dan zal ik deze claimen bij de rechter met als uitgangspunt dat moeders met de noorderzon is vertrokken zonder ook maar iets te hebben geregeld.

Tevens kreeg ik vandaag vandaag het verzoek van haar advocaat om een formulier te tekenen zodat ze vandaag nog zijn paspoort kon aanvragen, hiermee ben ik uiteraard niet akkoord gegaan, ik vind het zelfs verdacht......waarom nu ineens een paspoort als hij bij mij komt te wonen.
Daarbij vind ik het zeer onprofessioneel dat ik rechtstreeks door haar advocaat benaderd word terwijl deze weet dat ik vertegenwoordigt word door mijn eigen advocaat.

G-member
LV

BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn bericht was niet bedoeld als commentaar hoor, ik begrijp je beweegredenen. Waar ik op wilde attenderen is dat het in de praktijk tegenwoordig heel moeilijk is om eenoudergezag te verkrijgen en daarom wordt in plaats daarvan vaak verzocht om het hoofdverblijf bij een van de ouders te bepalen. Voor de beeldvorming zou je even kunnen kijken op www.rechtspraak.nl, zoeken in uitspraken, trefwoorden "wijziging gezag").

Voor wat betreft het paspoort is het wellicht een optie om juist wel medewerking te verlenen, onder de voorwaarde dat jij het paspoort zult beheren. Stel dat je volgend jaar naar het buitenland zou willen en je zoon heeft geen (geldig) paspoort, dan zal - ingeval van gezamenlijk gezag - moeder medewerking moeten verlenen aan de aanvraag, dan wel zal je een procedure moeten starten strekkende tot vervangende toestemming voor afgifte van reisdocumenten welke toestemming de medewerking van moeder vervangt.

Als de advocaat van moeder bekend is met het feit dat ook jij wordt bijgestaan door een advocaat, dan is het de advocaat van moeder idd niet toegestaan om jou rechtstreeks te benaderen.
Bekijk de homepage
g-member

BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hadden de afspraak dat de moeder mij een verklaring zou geven incl. handtekening zodat ik zijn paspoort zou regelen...
En niet andersom....
Ik begrijp niet waarom dit ineens voor haar een prioriteit is terwijl er zoveel geregeld moet worden, het maakt het alleen maar verdacht. Straks vertrekt ze over 2 dagen MET mijn zoontje zonder wat te zeggen.......

Dat risico wil ik niet lopen.
Ik zou het paspoort regelen zodat hij met vakanties naar z'n moeder kan gaan samen met opa en oma (haar ouders) dat was de afspraak.

Inzake de moeilijkheidsgraad om de ouderschap te verkrijgen is dit niet zo heel moeilijk meer vermoed ik, hier heeft ze zelf de afgelopen 8 jaar zelf al voor gezorgd. Maar dit is niet relevant gezien ik handel in het belang van het kind en niet uit strijd tegen haar.

Ik heb haar in de 8 jaar dat we gescheiden zijn nog nooit 1 strohalm in de weg gelegen en altijd netjes mijn afspraken nagekomen, dus ik snap haar wantrouwen jegens mij niet als het gaat om volledig ouderschap ten tijde dat zij in het buitenland verblijft.
Ik blijf informatieplicht en consultatie plicht houden naar haar toe, en ik heb ook geen reden om dat niet te doen.

Tevens zal ik er ook alles aan doen om het contact tussen haar en mijn zoontje zo optimaal mogelijk te houden ondanks de afstand.

Maar aan het einde van de rit is het nu dinsdag avond en naast het paspoort verhaal is er nog helemaal niks bekend.........Mijn voorstel ligt inmiddels vanaf vanmorgen bij haar advocaat en morgen zou mijn moeder mijn zoontje ophalen vanuit school waarna hij dus definitief bij mij zal blijven.... Het balletje ligt dus bij haar en ik kan niets meer dan wachten.

Ik moet zeggen dat ik het hart ongeveer in de keel heb zitten, de stilte voor de storm zeg maar......wat zal ik opgelucht zijn als hij hier is en zij in het vliegtuig........dan is de spanning i.i.g. grotendeels weg en is het een kwestie van de juiste wegen bewandelen om alles in het vat te gieten.

Mijn advocaat heeft inmiddels haar advocaat gewaarschuwd om geen direct contact met mij te zoeken, hij was lichtelijk gezegd "not amused"

G-member
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als zij eenmaal vertrokken is wordt het niet ook procestechnisch lastig om het eenhoofdig gezag aan te vragen, want zij zal op Curacao moeten worden opgeroepen. Daar gaat veel tijd overheen.
De rechtbank zal zo'n zaak niet snel als verstek afdoen.
g-member

BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@sietske1980

Ik begrijp je niet helemaal.....
LV

BerichtGeplaatst: di 07 jun 2011 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hetgeen Sietske opmerkt is wel relevant. Als moeder dadelijk, met kind, op een warm eiland zit, dan wordt het een langdurige en lastige procedure (of procedures).

Moeder bevindt zich nu in een positie waarin haar een procedure gezagswijziging is aangezegd en in een dergelijke procedure zou zij dan van afstand verweer moeten voeren, met al hetgeen daar nog bij komt. Daarbij is zij volgens TS bang dat zij alle zeggenschap zal verliezen en wie weet, ervaart zij dit mogelijk ook als het kwijtraken van haar kind.

Ik denk dat ik persoonlijk geen risico zou nemen en in kort geding de Voorzieningenrechter zou verzoeken te bepalen dat het kind voorlopig - in afwachting van een definitieve voorziening - zijn hoofdverblijf bij mij zal hebben.
Bekijk de homepage
g-member

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011 7:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lijkt me stug, zolang hij nog geen paspoort heeft komt tie niet weg.
En al zou het toch gebeuren, zonder toestemming van de vader dan is het meteen een misdrijf en word hij direct weer deze kant opgehaald.
LV

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als moeder jouw zoon zonder jouw toestemming mee zou weten te nemen naar het buitenland, dan is er sprake van onttrekking aan het gezag. Je zult dan via de Centrale autoriteit een teruggeleidingsprocedure moeten starten. Een dergelijke procedure is niet binnen een week afgerond.

Nu moeder kennelijk over een paspoort voor het kind wil beschikken zou ik mij - gezien alle omstandigheden - zorgen maken.

Als moeder tenslotte op Curaçao zit en je start een procedure, bijvoorbeeld tot gezagswijziging, dan zullen de stukken formeel aan haar moeten worden uitgereikt op Curaçao tenzij moeder domicilie kiest ten kantore van haar advocaat in Nederland. Kiest zij geen domicilie, dan kan het een flinke tijd duren voordat het bewijs van uitreiking in Nederland wordt ontvangen.
Bekijk de homepage
g-member

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011 10:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We zullen het zien, alles draait om de komende paar uur........mijn advocaat is van mening dat als moeder bewust niks geregeld heeft ik i.i.g.heel sterk sta.
Met of zonder moeder er moet veel geregeld worden, daar zal de rechter het mee eens zijn.

Maar er vanuit gaande dat mijn zoontje straks bij mij is, dan snapt iedereen wel dat er veel geregeld moet worden in heel korte tijd.
O.a. school, inschrijving gemeente, ziektekosten, kinderbijslag etc. etc.
Al deze zaken moeten met spoed geregeld worden toch....
Ik kan me toch niet voorstellen dat als ik niet de medewerking krijg van zijn moeder of door gebrek aan contact etc. dat de rechter er een langlopende kwestie van zal maken...

Ik bedoel (van het ergste uit gegaan dan) deze dingen kunnen toch niet op zich laten wachten????

Bij deze nog mijn dank voor de waardevolle informatie, ben er echt blij mee!
g-member

BerichtGeplaatst: wo 08 jun 2011 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De druk is inmiddels van de ketel......voor mij dan wel te verstaan, mijn zoontje is inmiddels bij me, de komende dagen laten we even alle emoties bezinken welke deze situatie teweeg heeft gebracht en dan gaan we eens kijken hoe we alles in goede banen kunnen laten leiden........

Het blijft een ingewikkelde situatie....
g-member

BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een update:

Zijn moeder is inmiddels 4 weken weg en NIKS meer van haar gehoord.
Enkel een mail dat alles via de advocaat zal lopen.....

Ook van deze heb ik noch mijn advocaat niks meer vernomen....
Mijn zoontje bleek ook vanaf de dag dat ze is vertrokken niet meer in de zorg verzekering te zitten...

Mijn zoontje is inmiddels bij mij en heb het volgende weten te regelen:

Hij staat bij mij op de zorgpolis
is ingeschreven bij mij in de gemeente
Ik heb zijn vervolgschool geregeld incl. leerlingenvervoer (heeft speciaal onderwijs)

Dit allemaal zonder enige hulp van zijn moeder.

nadat ik hem had ingeschreven hier kwamen er ineens allemaal aanmaningen bij mij in de bus.
Allemaal van medische kosten zoals tandarts etc.......deze bleek zijn moeder nooit te hebben betaald.

Gelukkig heb ik kunnen bewijzen aan deze instanties dat ik niet de verantwoordelijke was ten tijde van de gemaakte behandelingen en verteld dat de verantwoordelijke in het buitenland zit en heb ze door verwezen naar haar advocaat.

Ze heeft er dus al langere tijd echt ronduit een puinhoop van gemaakt, dit bleek al helemaal toen ik van de school van mijn zoontje een rapportage kreeg.......hierin stond zoveel informatie waarvan ik nooit op de hoogte ben gebracht, echt heel triest. Als ik eerder had geweten dat zij deze informatie had achter gehouden dan had ik meteen de kinderbescherming ingeschakeld.

Ik vind het echt zeer onverantwoord dat ze niks van der laat horen, ik ga komende week mijn advocaat raadplegen om het eenhoofdig gezag op te eisen........Ik geloof dat ik nu echt wel sterk genoeg sta, ik heb alles geprobeerd, geregeld en gedaan........hier moet echt de streep getrokken worden.
TP

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 10 jul 2011 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

succes

g-member schreef:
Even een update:

Zijn moeder is inmiddels 4 weken weg en NIKS meer van haar gehoord.
Enkel een mail dat alles via de advocaat zal lopen.....

Ook van deze heb ik noch mijn advocaat niks meer vernomen....
Mijn zoontje bleek ook vanaf de dag dat ze is vertrokken niet meer in de zorg verzekering te zitten...

Mijn zoontje is inmiddels bij mij en heb het volgende weten te regelen:

Hij staat bij mij op de zorgpolis
is ingeschreven bij mij in de gemeente
Ik heb zijn vervolgschool geregeld incl. leerlingenvervoer (heeft speciaal onderwijs)

Dit allemaal zonder enige hulp van zijn moeder.

nadat ik hem had ingeschreven hier kwamen er ineens allemaal aanmaningen bij mij in de bus.
Allemaal van medische kosten zoals tandarts etc.......deze bleek zijn moeder nooit te hebben betaald.

Gelukkig heb ik kunnen bewijzen aan deze instanties dat ik niet de verantwoordelijke was ten tijde van de gemaakte behandelingen en verteld dat de verantwoordelijke in het buitenland zit en heb ze door verwezen naar haar advocaat.

Ze heeft er dus al langere tijd echt ronduit een puinhoop van gemaakt, dit bleek al helemaal toen ik van de school van mijn zoontje een rapportage kreeg.......hierin stond zoveel informatie waarvan ik nooit op de hoogte ben gebracht, echt heel triest. Als ik eerder had geweten dat zij deze informatie had achter gehouden dan had ik meteen de kinderbescherming ingeschakeld.

Ik vind het echt zeer onverantwoord dat ze niks van der laat horen, ik ga komende week mijn advocaat raadplegen om het eenhoofdig gezag op te eisen........Ik geloof dat ik nu echt wel sterk genoeg sta, ik heb alles geprobeerd, geregeld en gedaan........hier moet echt de streep getrokken worden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds