|
Auteur |
Bericht |
dirkpeterstra
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 22 mei 2011 17:47 Onderwerp: Kwartaalabo. wordt afgerond op 3 maanden en 10 dgn. mag dat? |
|
|
Beste mede-forummers,
Ik ben een leek op het gebied van consumentenrecht. Wellicht dat jullie mij kunnen helpen bij de volgende kwestie?
Het volgende is namelijk het geval: mijn vader is in het verleden aangesproken op straat voor een krantenabonnement (een maand gratis en daarna een betaald abonnement van drie maanden).
Resumé:
-10-02-2011: Aangesproken op straat – inschrijvingsformulier ingevuld.
-20-02-2011: Ingang maand gratis – eerste krant ontvangen.
-20-03-2011: Einde maand gratis / ingang abonnement van drie maanden.
-20-06-2011: Einde abonnement van drie maanden.
Het abonnement van drie maanden koste 75 euro. Je zou zeggen als een abonnement van drie maanden afloopt dan zou het abonnement aflopen op: 20-06-2011. De krant heeft echter een rekening opgestuurd van 75 euro + 10 euro.
De krant stelt namelijk dat ze werken met drie hele kalendermaanden als ze over een kwartaalabonnement praten en dat de het abonnement is ingegaan op 31-03-2011. M’n vader kreeg voor de periode van 20-03-2011 t/m 31-03-2011 een rekening van 10 euro (in die periode nl. ook de krant ontvangen).
Ik weet dat het maar 10 euro is, maar ik vraag me af of de krant dit zomaar mag doen. Op het inschrijvingsformulier kan ik hier niets over terugvinden. Hij heeft toch getekend voor een kwartaalabonnement (drie maanden) en niet voor drie maanden + 10 dagen?!
Daarnaast heeft de krant voor de 10 euro een incassobureau ingeschakeld.
Tot op heden hebben wij niet betaald, het is een principekwestie geworden. Kunnen jullie ons met raad bijstaan over wat nu te doen? Brief sturen op basis van wat? Incassobureau negeren? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 22 mei 2011 22:08 Onderwerp: |
|
|
Wat staat er op papier, in de algemene voorwaarden, etc.? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 23 mei 2011 12:04 Onderwerp: |
|
|
Ik vermoed dat er wel iets zal staan over van toepassing zijnde algemene voorwaarden...
Het is op zich geen onredelijke voorwaarde om abonnementen tegen het einde van een kalendermaand te laten eindigen. Zulks moet echter wel in de AV of het contract staan opgenomen. |
|
|
|
 |
dirkpeterstra
|
Geplaatst: di 24 mei 2011 21:06 Onderwerp: |
|
|
We hebben slechts een inschrijvingsformulier waarop staat: wanneer u uw abonnement wilt beeindigen dan kunt u dit schrijftelijk doen. De leveringsvoorwaarden kunt u nalezen op de website of telefonisch aanvragen via de klantenservice.
Hadden de algemene voorwaarden niet ter hand moeten worden gesteld? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 24 mei 2011 21:18 Onderwerp: |
|
|
dirkpeterstra schreef: | Hadden de algemene voorwaarden niet ter hand moeten worden gesteld? |
Lijkt me wel. Hoe dan ook is er niet voldaan aan art. 6:234 BW, zodat de AV vernietigbaar zijn (art. 6:233 sub b BW).
Er is dus wel iets voor te zeggen dat die 10 euro niet verschuldigd zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dirkpeterstra
|
Geplaatst: wo 25 mei 2011 14:33 Onderwerp: |
|
|
Nog een vraagje: klopt het ook dat wat de krant zegt: "aan de incassokosten kunnen wij niets doen, het is immers uit handen gegeven aan het incassobureau". Zo ja, dien ik dan het incassobureau aan te schrijven? |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: wo 25 mei 2011 16:54 Onderwerp: |
|
|
Als de vordering onterecht is, zijn de incassokosten dat uiteraard ook. Het niet-betwiste deel heb je immers tijdig betaald, dus daar zien de incassokosten niet op. Ik zou het incassobureau overigens wel melden dat de vordering wordt betwist. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
dirkpeterstra
|
Geplaatst: do 26 mei 2011 18:12 Onderwerp: |
|
|
Bovenop de 10 euro heeft het incassobureau trouwens 18 euro incassokosten gerekend. Totaal: 28 euro. Mag dit wel? |
|
|
|
 |
dirkpeterstra
|
Geplaatst: do 26 mei 2011 18:23 Onderwerp: |
|
|
Ik lees nl. dat de incassokosten maar 15% van de hoofdsom mogen bedragen = 15% van 10 euro = 1,50 euro en niet 28 euro!
Verder lees ik ook weer volgens Rapport Voorwerk 2 dat de incassokosten bij een hoofdsom t/m 250 euro --> 44,03 euro mogen bedragen.
I.c. hadden de incassokosten dus ook 44,03 euro mogen bedragen?
Kortom, waar moet ik nu vanuit gaan bij de hoogte van de incasso: max 15% van de hoofdsom of het Rapport Voorwek 2? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 26 mei 2011 18:49 Onderwerp: |
|
|
dirkpeterstra schreef: | Kortom, waar moet ik nu vanuit gaan bij de hoogte van de incasso: max 15% van de hoofdsom of het Rapport Voorwek 2? |
Die 15% komt ook uit dat rapport. Je moet uitgaan van de tabel. Overigens is de rechter niet gebonden aan de tabel. Wel zal hij geneigd zijn die tabel te volgen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dirkpeterstra
|
Geplaatst: do 26 mei 2011 18:58 Onderwerp: |
|
|
Aha... dus of de hoofdsom nu 1 euro of 249 euro is, de maximale incassokosten mogen in alletwee de gevallen: 44,03 euro zijn? |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 01 jun 2011 0:19 Onderwerp: |
|
|
De tegenpartij is BTW-plichtig als het goed is, en dan zijn de "maximale" kosten 37 euro. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
|