|
Auteur |
Bericht |
actyr
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: vr 27 mei 2011 9:18 Onderwerp: natuurlijk persoon |
|
|
als iemand nooit is ingeschreven in een (gemeentelijk) register, is deze persoon dan wel een natuurlijk persoon?
Als in, kan deze persoon dan voldoen aan de eisen van een consumentenkoop? |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 27 mei 2011 9:24 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is een natuurlijk persoon iemand die niet handelt in naam van een bedrijf en die niet in plaats van Janssen B.V. heet. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
actyr
|
Geplaatst: vr 27 mei 2011 9:27 Onderwerp: |
|
|
Een natuurlijk persoon is per definitie een mens van vlees en bloed, met een identiteit (naam en voornamen), afstamming (al dan niet bekend of puur juridisch), geboorteplaats en -datum en als het enigszins kan ook -tijdstip, geslacht en nationaliteit. Om die juridische erkenning te verwerven wordt in Nederland een geboorteakte opgemaakt in een gemeentelijk register. Het begrip natuurlijk persoon benadert de mens dus niet als een biologische entiteit maar als een juridische. Zelfs voor een vondeling moet een constructie opgezet worden om er een natuurlijk persoon van te maken.
Bron. Wikipedia
Nou snap ik dat wikipedia niet gezien mag worden als de meest betrouwbare bron, dat is ook waarom ik het hier nog eens navraag. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 27 mei 2011 11:58 Onderwerp: Re: natuurlijk persoon |
|
|
actyr schreef: | als iemand nooit is ingeschreven in een (gemeentelijk) register, is deze persoon dan wel een natuurlijk persoon? |
Natuurlijk wel.
Quote: | Als in, kan deze persoon dan voldoen aan de eisen van een consumentenkoop? |
Natuurlijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
actyr
|
Geplaatst: vr 27 mei 2011 12:18 Onderwerp: |
|
|
Dus in dit geval klopt wikipedia niet? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: vr 27 mei 2011 13:31 Onderwerp: |
|
|
Of het niet klopt weet ik niet, maar degene die de tekst heeft geschreven is van Belgische origine. Misschien kent het Belgische recht een andere invulling van het begrip natuurlijk persoon, die niet overeenstemt met wat bedoeld wordt in bijv. het (Nederlandse) consumentenrecht. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 27 mei 2011 13:34 Onderwerp: |
|
|
Maar "nooit is ingeschreven"?
Dus deze persoon is nooit aangegeven bij de geboorte? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 27 mei 2011 14:18 Onderwerp: |
|
|
Stel iemand koopt een brood bij de bakker. Als nu blijkt dat die persoon zich in Nederland bevindt zonder verblijfsvergunning en in zijn land van herkomst nooit is ingeschreven in enig register, dan is de koopovereenkomst nog steeds geldig. Die persoon is en blijft een "natuurlijk persoon" in de zin van art 3:32 BW.
Interessant is wel hoe het zit als die iemand een levensvorm afkomstig van een andere planeet blijkt te zijn, of tot een tot nu toe onbekende intelligente apensoort blijkt te behoren. Dieren zijn geen natuurlijke personen. Voor intelligente dieren en buitenaardse levensvormen is dat vermoedelijk niet anders.
edit: zie ook hier, waar ik nu 2x dezelfde vraag heb beantwoord (duh ). Waarschijnlijk dezelfde vragensteller. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
actyr
|
Geplaatst: vr 27 mei 2011 17:42 Onderwerp: |
|
|
Mijn excuses, bona fides voor het niet goed zoeken naar een antwoord alvorens hier te posten. Ik ben echter een andere vraagsteller.
Bedankt voor de antwoorden, het is me nu duidelijk.
De aanleiding van mijn vraag was dat ik een presentatie moest geven tijdens het vak rechten (als onderdeel van een economische opleiding). Naar aanleiding van wat er op wikipedia stond nam ik aan dat de kleindochter van Josef Fritzl geen natuurlijk persoon zou zijn en dus niet voldeed aan de eisen van een consumentenkoop.
Ik vond de uitleg van mijn docent ietwat magertjes.
Ik hoop zo dat er een Alien een pak suiker komt kopen bij de Albert Heijn! |
|
|
|
 |
|