Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 4:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

niet ingeroosterd worden ondanks contract voor 8u pw
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pss

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011 19:50    Onderwerp: niet ingeroosterd worden ondanks contract voor 8u pw Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het komt er in feite op neer dat ik een contract voor onbepaalde tijd heb, voor 8 uur per week. Het probleem is dat mijn leidinggevende me weigert in te roosteren nog.

Donderdag 12 mei 2011 werd ik gebeld door mn leidinggevende, met de vraag of ik even langs werk wilde komen voor een gesprek. Toen ik vroeg waar het gesprek over ging, werd mij verteld dat ze wat berekeningen hadden gemaakt met uren en dat er even over de toekomst gesproken moest worden. Toen ik echter op werk kwam, was het direct duidelijk dat het een functionerings gesprek betrof.

Het gesprek begon over mijn ziekmelding van de zondag ervoor, waarbij aangegeven werd dat je als avond/nacht medewerker hoort te komen werken. Het bedrijf moet erop kunnen vertrouwen dat je aanwezig bent. Het bedrijf kan ziekte in de avond/nacht namelijk niet opvangen. Daarop gaf ik aan dat ik, net zoals de mensen die overdag werken, ziek kan worden en dat ze naar zichzelf moeten kijken wanneer ze dit in de nacht niet op kunnen vangen. Mensen worden nou eenmaal weleens ziek.

Vervolgens werd er beweerd dat er iemand van het bedrijf, die hoger was dan mijn leidinggevende, mij buiten op straat heeft zien fietsen die zondag. Dit terwijl ik de hele dag thuis ben geweest en uberhaupt nooit fiets. De naam van die hoge persoon werd ook niet genoemd en ze deden het af onder het mom ‘jouw woord tegen het zijne’.

Op dit punt in het gesprek was ik al redelijk boos. Vooral omdat mij van tevoren niet werd verteld dat het een functionerings gesprek betrof en dat van begin af aan ik neer werd gezet als een onbetrouwbaar persoon. Ik liet mijn ontevredenheid blijken naar mijn direct leidinggevende, door aan te geven dat ik me erin geluisd voelde. Vervolgens gaf ik aan dat ik het niet vond kunnen dat ze mij als onbetrouwbaar neer probeerden te zetten, terwijl ik nooit ziek ben.
Op dat moment begonnen ze over mijn ziekteverzuim van een aantal maanden terug, waarbij ik op mijn elleboog ben gevallen en daardoor maanden niet kon werken (of sporten). Tijdens dat proces heb ik overigens wel actief gewerkt aan reïntegratie, dmv vervangende werkzaamheden en een plan van aanpak etc.
Tijdens dat ziekteverzuim dreigde mijn direct leidinggevende met ontslag en belde mij zo ongeveer elke dag op met de vraag of ik alweer kon werken. Ook probeerde hij ervoor te zorgen dat ik mijn ziekteverzuim niet doorbetaald kreeg. Dit alles zorgde ervoor dat mijn vertrouwen in die leidinggevende flink was afgenomen.
Toen ze hierover begonnen, kwam alle ellende van die periode ook nog eens naar boven. Toen werd er nogmaals benadrukt dat hij mijn leidinggevende is, waarop ik reageerde met ‘Dat is een fout van het bedrijf geweest’. Hierop werd direct gezegd dat ik anders maar nooit meer zou moeten komen werken, als ik er zo over denk. En er werd ook direct gezegd dat ze het zwart op wit zouden zetten, met ondertekening van de persoon die er bij was. Tijdens het gesprek ben ik ook nog een keer opgestaan, met het idee de kamer uit te lopen. Ik voelde me zo in de maling genomen en erin geluisd.

Ze gaven mij 2 opties: óf ik tekende voor mijn ontslag, óf ze zouden me nooit meer inroosteren. Dit zeiden ze in de veronderstelling dat ik op basis van een nul uren contract werk, maar ik heb echter een contract voor 8 uur per week voor onbepaalde tijd. Toen ik dit aangaf werd gezegd dat ik wel moet accepteren welke tijden zij mij aanbieden. Echter werk ik al zeker een jaar lang, standaard op vrijdag van 16:30 tot 21:00 en zondag van 21:30 tot 02:00 (beide met een half uur pauze).

Vervolgens zeiden ze dat het heel rustig is binnen het bedrijf en ik niet meer nodig ben, terwijl er allemaal vakantiekrachten aangenomen zijn en ik maandag nog gevraagd werd of ik in de zomer fulltime extra wilde werken. Hier heb ik toen negatief op geantwoord, daar waar ik nog tentamens heb tot aan mijn vakantie naar Brazilië. Tevens waren er de afgelopen vrijdagavond 2 mensen voor het eerst aan het werk, dus gedurende mijn uren.

Zelf dacht ik dat een contract van 8 uur per week voor onbepaalde tijd, inhield dat je niet zomaar ontslagen kan worden en dat ze je 8 uur per week garanderen. Ook denk ik dat, ondanks dat er geen vaste tijden zijn aangegeven in het contract, het telt dat ik standaard (zonder verder enig overleg) elke week dezelfde tijden werkte.
Feit blijft dat ik uitgevallen ben toen ik ontzettend boos was, maar dat dit volgens mij begrijpelijk is. Je zit daar in je eentje tegenover 2 mensen, die je van vanalles beschuldigen en je neerzetten als een onbetrouwbaar persoon, terwijl ik al 2 jaar voor het bedrijf werk en blijkbaar goed genoeg was voor een contract voor onbepaalde tijd.

Wat kan ik hiermee?
Zijn ze verplicht mij die 8 uur per week door te betalen?

Ik heb een heel sterk vermoeden dat het niet in de haak is, maar welke stappen kan ik het beste zetten?

Bij voorbaat dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RB_1969

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2011 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ze je niet inroosteren, wil niet zeggen dat ze ook niet moeten betalen. Jij hebt recht op die 8 uur per week. wacht de eerste salarisbetaling af en maak dan aanspraak op het te weinig betaalde. Geef aan dat je beschikbaar bent om die arbeid te verrichten en aanspraak maakt op doorbetaling. Schriftelijk en desnoods aangetekend.

Voor wat betreft de bevestiging van het gesprek, wacht die eerst een af. Probeer je in gevolg gesprekken in te houden en het zakelijk te benaderen.

Als ze je op andere tijden inroosteren dan voorheen..... wat staat hierover in CAO of arbeidsovereenkomst?

Sterkte.
pss

BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2011 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reactie.

Mijn contract bepaalt het volgende:
'De werktijden zullen in nader overleg worden bepaald, conform regeling 3, artikel 11, lid 2e van de CAO voor de Groothandel in Levensmiddelen. Totaal 8 uur per week'

Dit komt op het volgende neer:
Regeling III
Werkvenster:
a) maandag tot en met vrijdag van 04.00 tot 10.00 uur; en/of
b) maandag tot en met vrijdag van 17.00 tot 24.00 uur; en/of
c) zaterdag van 04.00 tot 19.00 uur.

Het is natuurlijk wel duidelijk dat ze me in feite wilden ontslaan. Dus wanneer ik op werk verschijn zal er binnen 2 werkdagen natuurlijk wel richting ontslag zijn gewerkt door de betreffende leidinggevende. Dat is het gevoel dat ik er nu bij krijg. Er is nu natuurlijk een verstoorde arbeidsrelatie.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 19 mei 2011 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stuur even een schriftelijke bevestiging met een kort verslag naar de betreffende personen met daarin duidelijk dat je het gevoel hebt dat men bezig is met dossieropbouw op basis van oneigenlijke argumenten. Bij een ontslagsituatie is het dan mogelijk om deze brief in te brengen in het proces. Hiermee is het mogelijk al van tevoren aan te geven, dat je het plan van hun doorziet.
pss

BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2011 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de reacties.

Na vandaag eindelijk terug gebeld te zijn door de P&O, wordt het tijd om een advocaat in de arm te nemen.

De P&O wist mij te vertellen hoe alles zat, zonder mijn kant van het verhaal gehoord te hebben. Ook werd mij verteld dat ik toe heb gegeven dat ik inderdaad buiten aan het fietsen was. Dit is natuurlijk de grootste onzin. Ze verkeren constant in de veronderstelling dat ik een nul uren contract heb en wanneer ik aangeef dat dit niet zo is, worden alle leugens aangehaald waarom ik niet meer ingeroosterd zou hoeven worden, terwijl er geen officieel ontslag heeft plaatsgevonden.

Typisch dat ze met een 2 tegen 1 gesprek vanalles kunnen verzinnen, aangezien ik niemand bij me had die het tegendeel kan beweren.

Het is jammer dat het zo moet gaan, heb voorheen altijd met plezier gewerkt voor deze werkgever.
pss

BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2011 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Stuur even een schriftelijke bevestiging met een kort verslag naar de betreffende personen met daarin duidelijk dat je het gevoel hebt dat men bezig is met dossieropbouw op basis van oneigenlijke argumenten. Bij een ontslagsituatie is het dan mogelijk om deze brief in te brengen in het proces. Hiermee is het mogelijk al van tevoren aan te geven, dat je het plan van hun doorziet.

Wat ik heb gedaan, is een brief opstellen waarin ik het gesprek bevestig en bepaalde punten uitleg/ontken. Tevens heb ik aangegeven dat ik beschikbaar ben voor werk en dat ik graag ingeroosterd wil worden. Indien ze dat niet doen, zijn zij op basis van mijn contract, verplicht om mij door te betalen. Heb om een reactie gevraagd binnen 5 werkdagen, daar waar ik thuis wacht tot ik weer aan de slag kan.

Ik probeer er dus met de werkgever uit te komen.
Kantonrechter is uiteraard een last resort.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds