Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 1:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

huurovereenkomst vergoeding door kluswerkzaamheden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marinakarnata

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011 13:05    Onderwerp: huurovereenkomst vergoeding door kluswerkzaamheden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou graag jullie visies willen over de volgende casus:

A komt overeen met B om twee garages van B te gebruiken en daarvoor in de plaats kluswerkzaamheden in zijn huis te verrichten. A (heeft eigen bouwbedrijf) gebruikt de garages ruim 4 jaar. In het eerste en tweede jaar veel klussen verricht. De daaropvolgende jaren niet vanwege verhuizing 60 km verderop, priveomstandigheden zorgden voor drukte en vervolgens eigen bedrijf in financieel zwaar weer (bijna falliet). In die periode reageerde A dan ook niet altijd op telefoontjes van B.

Er is eerder nooit een termijn afgesproken voor het gebruik van de garages dan wel hoeveel werkzaamheden daarvoor verricht zullen worden.

Eind 2010 alsnog bij elkaar gaan zitten, want B wilde toch geld zien omdat naar zijn mening te weinig werd geklust. A gaat akkoord om met terugwerkende kracht 50 euro per garage te betalen voor ruim 4 jaar, verminderd met het bedrag van de werkzaamheden die reeds zijn uitgevoerd.

A maakt een berekening voorbeeld: te betalen aan huur = 6000 euro. Verrichte werkzaamheden gespecificeerd uitgekomen op 4500 euro. Nog te betalen door A aan B = 1500 euro.

B stelt dat 4500 euro teveel is, kennelijk waren bepaalde werkzaamheden niet goed uitgevoerd en dat heeft hij tegen betaling door iemand anders laten doen. B wil 4500 euro ontvangen. A is het daar niet mee eens, B laat A dagvaarden.

Bij wie ligt de bewijlast voor de al dan niet verricht kluswerkzaamheden? Naar mijn mening dient B maar te bewijzen dat de werkzaamheden zodanig niet goed waren, dat ze tegen betaling hersteld zijn. Of hij had A een redelijke termijn moeten bieden om te herstellen aangezien de gebruiksovereenkomst niet qua tijd is bepaald, nog waren er afspraken wanneer en hoeveel geklust zou moeten worden.

Lang en ingewikkeld verhaal wellicht, maar wat denken jullie vanuit een juridisch oogpunt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 18 mei 2011 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vraag me af of het hier een (huiswerk)casus is met een vraagstelling die enkel de bewijslast betreft, of dat het hier om een werkelijke casus gaat, waarbij alle juridische facetten van belang zijn.

Ik ga maar even uit van het laatste. Ik ben dan erg benieuwd wat er exact in de dagvaarding staat als vordering.

Ik begrijp uit de vraagstelling dat een huurprijs van € 6.000 niet ter discussie staat. Ik begrijp ook dat de werkzaamheden in beginsel een waarde van € 4.500 vertegenwoordigen. Echter de werkzaamheden zijn niet goed genoeg uitgevoerd, waardoor er minder betaald zou hoeven worden voor die werkzaamheden.

Het probleem is dan niet zozeer de huurovereenkomst voor de garageboxen, of de afwikkeling daarvan, maar vooral hoe de werkzaamheden gewaardeerd moeten worden. Feitelijk spreekt B klusser A dan aan voor wanprestatie.

De "gewone" regels voor wanprestatie gelden dan. De opdrachtgever (B) had de klusser in beginsel in gebreke moeten stellen, en de gelegenheid moeten bieden om zijn tekortkoming in de nakoming te herstellen. Op grond van nu bekende gegevens lijkt B dat niet te hebben gedaan.

B zal dan vervolgens aan moeten tonen dat A ook zonder ingebrekestelling in verzuim is geweest. Daarmee is niet alleen je vraag over de bewijslast beantwoord, maar is ook gegeven dat het voor B nog een lastige klus wordt om gelijk te krijgen.

Ik ga overigens uit van een behoorlijk aantal aannames. Alleen op basis van de daadwerkelijke feiten en vordering(en) uit de dagvaarding valt er een beter antwoord te geven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds