|
Auteur |
Bericht |
marcel1234
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 mei 2011 18:33 Onderwerp: Typerend voor het onderwijs |
|
|
In 2001 ben ik van werkgever gewisseld. Met de reeds opgedane slechte ervaringen in het onderwijs(willekeur, mondelinge afspraken die men zich niet herinnerde, toezeggingen die niet worden nagekomen etc.) heb ik bij binnenkomst duidelijk aangegeven dat ik alles op papier wilde hebben.
Dit werd deels meteen en deels binnen een paar maanden via handgeschreven brieven aangevuld en ondertekent. Op papier staan dus vermeld de dagen waarop ik als parttimer zou werken.
Als parttimer werk ik maandag en dinsdag in het onderwijs en de overige dagen bij een bedrijf. Elf jaar lang geen problemen tot afgelopen week. Er zijn inmiddels nieuwe mensen op bepaalde posities gekomen en die willen de bestaande situatie veranderen.
Ik werk 12 lesuren op 2 dagen zoals afgesproken omdat ik bij het bedrijf waar ik werk geen dag kan inleveren voor 2 lesuren(daling inkomen en problemen met mijn andere baas die dit natuurlijk niet accepteert). De school wist dus van het begin af aan(en heeft daar ook voor getekend) dat ik andere verplichtingen heb de rest van de week.
Nu gebeurt het volgende. Volgens de cao hoort bij 12 lesuren 2,5 dag(5 dagdelen) ipv 2 dagen, dat was toen en nu. Men wil dat ik dus voortaan 2,5 dag ga werken en heeft blijkbaar lak aan de bestaande situatie. Mijn vraag is dan ook: kan dit zomaar?
Ik ben bereid naar de rechter te stappen met alle papieren die ik heb.
Mocht het voor de rechter komen kan ik dan de kosten verhalen op de veroorzaker(advocaat en gerechtskosten)?
Voor eventuele reacties bij voorbaat bedankt |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 20 mei 2011 9:29 Onderwerp: |
|
|
Idien het voor de rechter komt en er volgt een uitspraak, zal de rechter ook altijd een proceskostenveroordeling uitspreken. Deze kan inhouden dat ieder zijn eigen kosten draagt, maar meestal, als er sprake is van een "duidelijke" winnaar, zal de "verliezende" partij een vergoeding moeten betalen aan de andere partij. Deze vergoeding is niet (per definitie) een reëele vergoeding op basis van de werkelijke kosten, maar wel een vergoeding op basis van een puntensysteem.
Je doet er dan dus verstandig aan om heldere afspraken met een eventuele advocaat (of andere adviseur) te maken.
M.b.t. de casus: In beginsel is jouw werkgever, ook nadat er andere leidinggevenden zijn gekomen, gehouden om zich te conformeren aan de afspraken uit het verleden.
Echter omstandigheden kunnen zodanig wijzigen dat bepaalde afspraken uit het verleden herzien moeten worden. Het is niet ondenkbaar dat gewijzigde wet en regelgeving, of verscherpt toezicht, of iets dergelijks, het voor de schoolleiding noodzakelijk maakt om nadrukkelijker toe te zien op het juiste aantal lesuren etcetera.
Uiteindelijk zal een rechter dan moeten bepalen welke wijzigingen als redelijk moeten worden beschouwd en waarmee jij dient in te stemmen. |
|
|
|
 |
marcel1234
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 20 mei 2011 10:17 Onderwerp: |
|
|
Het maakt duidelijk dat zelfs afspraken op papier uiteindelijk met een "bepaalde" reden verworpen kunnen worden. |
|
|
|
 |
|