Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 22:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bestuurders aansprakelijkheid
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
janssenj

Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 19 mei 2011 5:49    Onderwerp: Bestuurders aansprakelijkheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat om de bestuurder van Verhuurmakelaar AAA BV.

1. Mevr. A was eigenaar van verhuurmakelaar AAA vof.

2. In die tijd was mevr A persoonlijk betrokken bij twee hennepzaken van mijn collega’s die hun woning via verhuurmakelaar AAA verhuurden. In een van de twee zaken is mevr. A door de rechtbank veroordeeld vanwege onzorgvuldig handelen; vergeten een kopie paspoort van de huurder te vragen. De huurder in het contract bestond niet eens.

3. AAA vof werd even daarna omgezet naar AAA BV met daarboven een holding A BV.

5. Zonder op de hoogte te zijn van de hennepzaken van mijn collega's heb ik via verhuurmakelaar AAA BV mijn woning verhuurd.

6. Ik heb toen ook een hennepkwekerij in mijn woning gekregen; verhuurmakelaar was "vergeten" het inkomen van de huurder te controleren.

7. Ik heb een rechtazaak gestart en gewonnen. Enkele opmerkelijk citaten uit mijn arrest:

De huursom voor de woning bedroeg in totaal € 1950,00 per maand en onbegrijpelijk is dat de verhuurmakelaar genoegen heeft genomen met een kandidaat-huurder zonder enige onderbouwing van zijn vaste maandelijkse inkomen.

De schade die Janssen heeft geleden had eenvoudigweg voorkomen kunnen worden indien de verhuurmakelaar zich had gehouden aan haar eigen werkwijze door een werkgeversverklaring en/of een loonstrookje te verlangen van de huurder; de verhuurmakelaar heeft dit nagelaten. Dit nalaten valt de verhuurmakelaar ernstig te verwijten.

5. Mevr. A was op de hoogte van het feit dat er geen loonstrook was, dit blijkt uit verklaringen van medewerkers van AAA BV:

• Mevr. A wist precies wat er zich binnen het bedrijf afspeelde. Er was wekelijks overleg tussen mevr. A met alle medewerkers over huurders en huurobjecten. Veel beslissingen gingen via mevr. A. Als er een onderzoek moest worden gedaan ging dat altijd via haar. Mevr. A weet tot op detail wat er afspeelde.
• Mevr. A gaf tijdens de rechtszitting aan dat er een screening via het incassobureau (nietszeggend document dat niet juist was) werd opgevraagd omdat de huurder geen loonstrook en/of werkgeversverklaring overhandigde.
• mevr. A geeft in Memorie van Grieven aan:
o dat loonstroken, werkgeversverklaringen etc. niets zeggen over de betrouwbaarheid van de huurder, althans vele malen minder dan een persoonsverificatie.
o dat het overhandigen van een loonstrook en/of werkgeversverklaring door een huurder geenszins een onderdeel van de overeenkomst van mij met AAA BV vormt.

Op basis van bovenstaande zou ik zeggen is de bestuurder persoonlijk aansprakelijk. Graag zou ik jou visie willen horen.
Probleem is namelijk dat AAA BV weigert mij te betalen; beslaglegging lijkt een lange weg te worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JZ

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 19 mei 2011 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laat ik voorop stellen dat ik geen jurist ben maar wel een verhuurder ...

De makelaar verhuurd in opdracht van jou cq je vriend echter in je overeenkomst tussen jullie en de makelaar was het een eis dat diegene een vast inkomen had van een x bedrag? Tevens heb je zelf ook nooit gevraagd naar een kopie van diens paspoort gezien dat deze ontbrak?

Zeker met het eerste zie ik niet zozeer in in hoeverre het relevant is wat iemands inkomen is al is de huur 1950 euro. De tweede vind ik naast dat het slordig is van de makelaar net zo goed slordig van diens eigen boekhouding om er niet even naar te vragen.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 9:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JZ schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik geen jurist ben maar wel een verhuurder ...

Zeker met het eerste zie ik niet zozeer in in hoeverre het relevant is wat iemands inkomen is al is de huur 1950 euro.

Hahahaha... wat een flauwekul!

Om huur te kunnen betalen dient iemand toch over een bepaald inkomen, dan wel vermogen te beschikken. Dus lijkt het inkomen me bijzonder relevant. Als verhuurder wil je toch bovendien wel zekerheid dat iemand goed is voor z'n geld? Voor een "professioneel" verhuurder (althans zo presenteer je jezelf) vind ik dit een hele vreemde opmerking...

Juist als de huur € 1950 is, dan wil je toch wel bepaalde zekerheid? Er zijn namelijk niet zo heel veel mensen die € 1950 bruto per maand verdienen, laat staan € 1950 netto, laat staan dat ze € 1950 kunnen missen aan enkel woonlasten... Dat iemand altijd netjes z'n telefoonrekening ad € 50 per maand en zijn energierekening ad € 40 per maand betaalt, zegt toch niets over zijn mogelijkheden op financieel gebied.

Als je bij een huur van € 1950 geen inkomen verifieert is dat inderdaad hele ernstige nalatigheid.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 10:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat de makelaar AAA BV nalatig is geweest staat volgens mij al vast. De vraag is of persoon A ook aansprakelijk valt te stellen.

Met bestuurdersaansprakelijkheid heeft dit denk ik niet veel te maken. Verder had TS geen contract met A, maar met AAA.

De enige grond om A direct aan te spreken lijkt me onrechtmatige daad. Heeft A zelf onrechtmatig jegens TS gehandeld in de uitvoering van de overeenkomst tussen AAA en TS?

Ik denk het niet. Denk je de overeenkomst weg, dan is er ook geen nalatigheid meer.

Ik denk daarom niet dat het zin heeft om A persoonlijk aansprakelijk te stellen. Het is anders als A als bestuurder van AAA rare dingen heeft gedaan om te zorgen dat TS zijn vordering op AAA niet kan innen; dan zou er wel sprake kunnen zijn van bestuurdersaansprakelijkheid.

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 13:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
D De vraag is of persoon A ook aansprakelijk valt te stellen.

Met bestuurdersaansprakelijkheid heeft dit denk ik niet veel te maken. Verder had TS geen contract met A, maar met AAA.

De enige grond om A direct aan te spreken lijkt me onrechtmatige daad. Heeft A zelf onrechtmatig jegens TS gehandeld in de uitvoering van de overeenkomst tussen AAA en TS?

Wat ik over dit onderwerp lees is dat van bestuurdersaansprakelijkheid ook sprake kan zijn in geval van ernstig verwijt zoals in het arrest vermeld.
Ook was de bestuurder ook zelf betrokken bij de aanname-procedure van deze huurder. De bestuurder wist van het feit dat er geen loonstrook was overlegd en heeft daarom opdracht gegeven om een persoonsverificatie uit te voeren. Dit was helaas een nietszeggend document.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

janssenj schreef:
Wat ik over dit onderwerp lees is dat van bestuurdersaansprakelijkheid ook sprake kan zijn in geval van ernstig verwijt zoals in het arrest vermeld.

Je moet dan wel de hele uitspraak even posten. Staat de uitspraak trouwens niet op rechtspraak.nl? Gezien je vele vragen is dat wellicht überhaupt geen slecht idee om eens te vragen aan de betreffende rechtbank of ze de uitspraak willen publiceren op rechtspraak.nl!

Zoals ik het nu in jouw bericht lees, staat er dat de verhuurmakelaar een ernstig verwijt te maken valt. Ik begrijp dat niet als de verhuurmakelaar in (privé) persoon, maar de dat er de verhuurmakelaar als de B.V. wordt bedoeld.
janssenj

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie www.rechtspraak.nl onder LJN BP9121 Gerechtshof Arnhem 200.050.971.
De verhuurmakelaar is veroordeeld maar wil niet betalen; vorderen via gerechtsdeurwaarder wordt een lange weg denk ik.
Feit is dat de bestuurder persoonlijk op de hoogte was van het feit dat er geen loonstrook aanwezig was en daarom mijns inziens persoonlijk verantwoordelijk. Dit is al de derde keer dat men door nalatigheid een hennephuurder hebben geregeld.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij bestuurdersaansprakelijkheid moet je denken aan aansprakelijkheid voor rechtshandelingen die de bestuurder namens de BV heeft verricht. In jouw geval gaat het om eventuele aansprakelijkheid voor feitelijke handelingen die A in opdracht of in dienst van de BV heeft verricht. Zoiets valt niet onder bestuurdersaansprakelijkheid. Dat A of AAA een ernstig verwijt kan worden gemaakt maakt dat niet anders.

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 15:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In beginsel is de bestuurder van een BV niet aansprakelijk voor schulden van de BV. Er zijn echter wel uitzonderingen. In dit geval acht ik een beroep op bestuurdersaansprakelijkheid mogelijk, indien de verhuurmakelaar wist, althans had kunnen weten, dat de woning voor hennepteelt zou worden gebruikt.
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MrFaas schreef:
In dit geval acht ik een beroep op bestuurdersaansprakelijkheid mogelijk, indien de verhuurmakelaar wist, althans had kunnen weten, dat de woning voor hennepteelt zou worden gebruikt.

Op basis van welk artikel?

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MrFaas schreef:
In beginsel is de bestuurder van een BV niet aansprakelijk voor schulden van de BV. Er zijn echter wel uitzonderingen. In dit geval acht ik een beroep op bestuurdersaansprakelijkheid mogelijk, indien de verhuurmakelaar wist, althans had kunnen weten, dat de woning voor hennepteelt zou worden gebruikt.

1. Bestuurder was persoonlijk op de hoogte dat deze huurder geen loonstrook had overlegd en heeft dus bewust risico genomen dat deze huurder uiteindelijk niet aan verplichtingen kon voldoen.
2. Bestuurder was denk ik niet op de hoogte van het feit dat deze specifieke huurder een hennepkwekerij in mijn woning zou beginnen, althans dit kan ik nooit bewijzen.
3. Bestuurder is wel op de hoogte van risico verhuur mbt hennepkwekerijen; dit is al de vierde keer dat dit hun is overkomen. Twee van mijn colega's is hetzelfde overkomen.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is nu eigenlijk het probleem? Voor zover ik kan overzien is Executive Home Rentals niet failliet toch? Jij hebt die zaak gewonnen en hebt een arrest waarmee je ruim €50k kan ophalen.

Waarom lukt het niet om het bedrag daar te incasseren? Wat heb je er aan om de bestuurder aansprakelijk te stellen?

Heeft EHR eigenlijk geen aansprakelijkheidsverzekering?

Het recht moet in de rechtspraak ook uiteindelijk een doel hebben, en niet enkel met een oogmerk "omdat het kan".

Ik mis even het grotere plaatje...
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Ik mis even het grotere plaatje...

Zie alle andere draden van TS. Het lukt niet om bij de BV te innen, dus zoekt hij andere wegen.

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 15:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EHR is niet failliet maar weigert te betalen.

Acties van de gerechtsdeurwaarder leveren na bijna 3 maanden nog niets op.
Het bedrijf heeft alles geleased en heeft dus geen bezittingen.
Omdat zij alleen inkomsten hebben van iedere keer verschillende betalende klanten is het leggen van Derdenbeslag een moeizame zaak; ik ken immers de klanten niet.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien een simpele gedachte, maar is het niet zo dat juist een groot deel van hun klanten op hun website staat? Ik heb net even uit nieuwsgierigheid gekeken, en daar staan volgens mij al je klanten waar je derdenbeslag kunt leggen.

Kostbare taak, maar er gaat ook een bepaald signaal van uit richting de makelaar. Wellicht zijn ze dan eerder geniegd om een betaalregeling overeen te komen?

Vraag blijft ook nog staan: Zijn ze niet gewoon verzekerd? Ze zullen allicht een bestuurdersaansrapeklijkheidsverzekering hebben... Je kunt ze ook een beetje helpen: als de bestuurdersaansprakelijkheid erkennen en zodoende de vordering bij de eigen verzekering wegleggen, hoef jij beslag te laten leggen onder al hun klanten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds