|
Auteur |
Bericht |
tonjas
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 15 mei 2011 21:20 Onderwerp: bedankt voor uw diensten maar zoek een andere werkgever! |
|
|
Beste adviseurs,
SORRY voor het lang verhaaltje maar het is nodig voor het totaal beeld.
Afgelopen week is mij het volgende overkomen :
Ik werk bijna 15 jaar bij een fantastisch productiebedrijf en heb daar een leuke carriere opgebouwd en heb de laatste 11 jaar een leidinggevende functie vervult. Echter is er in 2009 een reorganisatie geweest waarbij enkele mensen zijn ontslagen en moest er ingekrompen worden op het indirecte apparaat en hebben we de afspraak gemaakt dat mijn direct leidinggevende productiemanager en ik enkele indirecte werkzaamheden zouden verdelen, maar tijdens de reorganisatieperiode is ook ontslag aangevraagd voor deze manager (hij wist hier overigens zelf niets van).
De directeur/eigenaar zou de taken van productiemanager op zich nemen maar heeft hier helaas onvoldoende tijd in kunnen steken. Mijn werkzaamheden stapelden zich maar op en kon het niet meer aan binnen de 40 uur per week en deed thuis veel werk in de avonduren en op de zondag (zonder overuren te claimen, hart voor de zaak ).
Langzamerhand kwam er wat wrijving op mijn afdeling aangezien ik niet meer alles kon bolwerken en dit is begin 2010 aanleiding geweest voor de directeur om mij "hulp" te bieden door een andere voormalige manager weer structuur te laten aanbrengen op de afdeling. Op dat moment was ik blij maar tegelijkertijd "knapte" er bij mij wat en ben onder dokters behandeling gegaan met een veel te hoge bloedruk en met de diagnose "Burn-out". Ik ben echter gewoon aan het werk gebleven maar mocht het rustig aan doen, thuis blijven was voor mij geen oplossing vanwege een schuldgevoel wat ik dan zou hebben naar mijn collega's.
Ik moet zeggen dat dit voor mij de beste optie was.
Maar nu komt het: De directeur heeft mij na 8 maand gevraagd of een leidinggevende functie echt nog wel voor mij geschikt zou zijn en min of meer hebben we samen besloten om te stoppen als leidinggevende en heb een indirecte job aanvaard op "mijn" afdeling en ben tevens achteruit gegaan in salaris.
Achteraf blijkt dat dit een vooropgezet plan was van de directeur en heeft hij ook P&O verzocht om zich niet met mij te bemoeien en dat hij dit geval zelf wilde begeleiden, maar dit heeft hij lang laten sukkelen. Maar goed dat heb ik maar achter me gelaten.
Nu zijn we 5 maand verder en is er een nieuwe productiemanager aangetrokken en deze vindt de direct/indirect verhouding van de afdeling niet in balans en heeft mij gevraagd of ik zo vriendelijk wil zijn om uit te kijken naar een andere werkgever want hij ziet geen toekomst meer voor mij. PFFFFFFFFF heb ik mij daar al die jaren uit de naad voor gewerkt?
De directeur geeft aan dat hij een inschattingsfout heeft gemaakt door mij die functie te geven en vindt ook dat de beste oplossing wieberen is. Ze willen mij helpen met het zoeken naar een een nieuwe werkgever maar ik moet uit eigen beweging ontslag nemen zodat het lijkt alsof mijn eigen keuze is geweest om weg te gaan.
Ik heb het advies van "deskundigen" gekregen om het hard te spelen want het bedrijf wil er met een koopje vanaf komen, de correctiefactor bij de kantonrechtersformule zou zeer gunstig zijn in mijn geval. Met andere woorden het advies: "ga voor het geld".
Aangezien jullie ook behoorlijke kennis hebben van arbeidrecht zou ik ook graag jullie mening willen horen wat het ik het beste kan gaan doen.
Tot slot, hoewel ik wederom een psychische klap toebedeeld heb gekregen in korte tijd wil ik wel proberen te blijven werken, het is en blijft een mooi bedrijf en er is nog veel werk te doen en mijn "vervanger" zit ook dicht tegen een Burn-out aan, maar ik moet er nu ook voor mezelf zo snel mogelijk weg.
Maar voorop staat een scheiding zonder ruzie
In afwachting van jullie deskundige reactie.
Laatst aangepast door tonjas op zo 15 mei 2011 23:31, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 15 mei 2011 21:57 Onderwerp: |
|
|
Ik, als niet juridisch deskundige maar toch wel ervaringsdeskundige zeg: Ga niet zelf weg. Laat zij maar een ontslagvergunning voor jou aanvragen. Lid van een bond? Misschien dat die de kantonrechterformule nog iets omhoog kan schroeven?
Wie niet waagt, wie niet wint. |
|
|
|
 |
RB_1969
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: ma 16 mei 2011 0:56 Onderwerp: |
|
|
Als ze zo graag willen dat je weggaat:
Outplacement procedure (te betalen door de werkgever) en in dienst tot je wat anders hebt. Ontslagvergoeding is leuk, maar alleen als je zeker weet dat je in no-time weer een andere (vergelijkbare) baan hebt.
Zit in de zelfde situatie, alleen met wat minder dienst jaren...... |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 16 mei 2011 10:09 Onderwerp: |
|
|
Advies geven is niet zo eenvoudig als het lijkt. Het belangrijkste onderwerp is namelijk niet of nauwelijks aan bod gekomen. Wat wil JIJ ZELF nu eigenlijk?
We kunnen er met z'n allen een heel lang juridisch verhaal van maken, waarin jij ongetwijfeld recht op hebt op het een en ander, maar de te volgen strategie hangt grotendeels af van jouw persoonlijke voorkeuren.
Zo kun je je juridisch richten op voortzetting van de arbeidsovereenkomst, of juist op een zo spoedig mogelijk einde, of juist zo'n hoog mogelijke ontslagvergoeding, of een mix van dat alles waarbij jij uiteindelijk het meeste overhoudt.
Daarnaast geldt dat jouw manager en directeur alleen nog maar gevraagd hebben om naar een andere baan uit te kijken. Dit is niet hetzelfde als ontslag aankondigen. Jij zit nu nog in de fase dat je het verzoek eenvoudigweg kan weigeren, of de onderhandeling aan kan gaan.
Als jij met een zak geld tevreden bent, dan hoef je het ook niet op een procedure bij de kantonrechter aan te laten komen, maar kun je ook gewoon met de directie onderhandelen.
Zonder dat ik nu juridische aanknopingspunten zie dat je er recht op hebt, zou ik voor het doel van de onderhandelingen wel je "oude" salaris gebruiken in die onderhandelingen. |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 mei 2011 14:38 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Tot slot, hoewel ik wederom een psychische klap toebedeeld heb gekregen in korte tijd wil ik wel proberen te blijven werken, het is en blijft een mooi bedrijf en er is nog veel werk te doen en mijn "vervanger" zit ook dicht tegen een Burn-out aan, maar ik moet er nu ook voor mezelf zo snel mogelijk weg.
Maar voorop staat een scheiding zonder ruzie |
Hier staat wat hij wil, ik lees hier: hij vindt het het beste weg te gaan. Maar het liefst zonder ruzie.
Als je lid bent van een bond, schakel die in. Ook het bedrijf zal heus juridisch advies hebben ingewonnen hoor. |
|
|
|
 |
pss
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 16 mei 2011 17:21 Onderwerp: |
|
|
Je lijkt je belazerd te voelen, na alles wat je voor het bedrijf hebt gedaan.
Wanneer je ontslag neemt, verlies je sowieso een hoop rechten. Denk hierbij aan het recht op ww. Om deze redenen dus niet zelf je ontslag tekenen. |
|
|
|
 |
tonjas
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 17 mei 2011 18:01 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor al julllie reacties, het doet me goed dat er mensen zijn die meedenken in deze heftige periode.
Ik heb afgelopen vrijdag direct na het gesprek met de directeur gevraagd aan de P&O afdeling om een afspraak voor mij te maken met de ARBO arts. Helaas heeft men nog geen afspraak voor mij kunnen maken.
Daarnaast heb ik as. donderdag weer een vervolggesprek met de directeur aangezien ik er ook even een aantal dagen over na heb kunnen denken.
Ik heb tevens as. maandag een afspraak bij de advocaat omdat ik uiteraard niet bekend ben met dit soort situaties.
Ik hou jullie op de hoogte. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 mei 2011 9:43 Onderwerp: |
|
|
Ik mag aannemen uw eigen advocaat en niet die van de werkgever, want dan zou ik over elke te nemen stap heel goed nadenken. |
|
|
|
 |
|