|
Auteur |
Bericht |
tbesten
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF Studieomgeving (MA): JHAF Berichten: 2
|
Geplaatst: vr 20 mei 2011 11:33 Onderwerp: Beslag leggen op een goed, maar dit goed word vernietigd |
|
|
Ik heb een vraag. Ik (de deurwaarder dan) heeft beslag gelegd op een goed (auto) van mijn buurman. Mijn buurman heeft deze auto verkocht aan een vriend van hem. 'toevallig' is na de verkoop van de auto, de auto verbrand. De vriend van de buurman is goed verzekerd.
Heeft mijn beslaglegging op de auto nu nog waarde? Wat kan ik hieraan doen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 20 mei 2011 11:53 Onderwerp: |
|
|
Wanneer heb je beslag gelegd? Voor of na de overhandiging van de sleutels (waarbij je zonder tegenbewijs mag uitgaan van het tijdstip van overschrijving)? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MrFaas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 8
|
Geplaatst: vr 20 mei 2011 15:21 Onderwerp: |
|
|
De buurman mag de auto niet verkopen als er beslag op ligt. Dat is strafbaar in de zin van artikel 198 Sr: "Hij die opzettelijk enig goed aan het krachtens de wet daarop gelegd beslag of aan een gerechtelijke bewaring onttrekt of, wetende dat het daaraan onttrokken is, verbergt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie."
Of de vriend eigenaar van de auto zonder het beslag is geworden, hangt af van het antwoord op de vraag of hij ten tijde van de verkoop te goeder trouw was. In andere woorden, of hij wist dan wel had kunnen weten van het beslag op de auto. |
|
|
|
 |
Flying V
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 27 mei 2011 20:46 Onderwerp: |
|
|
bij beslag op een voertuig worden de sleutels bijna nooit overhandigd. Je hebt vaak niet eens de papieren van de auto bij beslag.
Laat de deurwaarder conform artikel 455 lid 2 RV het beslag exploot overbetekenen aan de verzekeringsmaatschappij en aan deze maatschappij 'aanzeggen' dat de verzekeringspenningen onder het beslag vallen. Of gewoon 3de beslag leggen onder de verzekeringsmaatschappij
Het maakt nu niks meer uit of in weerwil van het beslag de auto te kwader trouw is doorverkocht. De auto is teniet gegaan. |
|
|
|
 |
|