Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 23:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Leegstandwet of Leegstandswet?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MMA

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: vr 06 mei 2011 10:39    Onderwerp: Leegstandwet of Leegstandswet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik gebruik altijd de schrijfwijze Leegstandwet maar ik begin te twijfelen want ik kom artikelen tegen waar men spreekt van de Leegstandwet maar ook Leegstandswet. Weet iemand hier wat de juiste schrijfwijze is?

Bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 06 mei 2011 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leegstandwet

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 06 mei 2011 10:49    Onderwerp: Re: Leegstandwet of Leegstandswet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

MMA schreef:
Ik gebruik altijd de schrijfwijze Leegstandwet maar ik begin te twijfelen want ik kom artikelen tegen waar men spreekt van de Leegstandwet maar ook Leegstandswet. Weet iemand hier wat de juiste schrijfwijze is?

Bedankt!

Google is je vriend: Leegstandwet
MMA

BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 8:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goh, erg verwarrend. Google je bijvoorbeeld op Leegstandswet, dan word je ook niet gecorrigeerd door google en krijg je de resultaten die horen bij Leegstandswet. Dat zorgt voor verwarring.

In ieder geval: Leegstandwet it is en daar ga ik van uit. Bedankt!
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 09 mei 2011 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Google heeft zelfs een voorkeur voor leegstandswet (46,200 results) boven leegstandwet (27,300 results).

Grammaticaal gezien zijn beide schrijfwijzen volgens mij toelaatbaar. Het is echter duidelijk dat de wetgever voor "Leegstandwet" heeft gekozen en niet voor "Leegstandswet".

Kwaliteitcontrole of kwaliteitscontrole?
Quote:
De tussen-s is (zowel in het Groene als in het Witte Boekje) een vrije kwestie: de letter wordt geschreven als hij wordt uitgesproken. Met deze vrije regel wordt tegemoetgekomen aan de uitspraakverschillen tussen sprekers; er zijn veel woorden waarin de één wel een s zegt en de ander niet.

Natuurlijk wel consequent zijn in je keuze, in ieder geval binnen dezelfde tekst. (En in het geval van deze wet zou ik het houden op Leegstandwet.)

BerichtGeplaatst: di 10 mei 2011 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, precies. Het aantal hits op google, verbaasde me. De docent op mijn school gebruikte Leegstandswet en ook hier, op de werkvloer, spreekt men van de Leegstandswet.

Echter, ik zal de term Leegstandwet gebruiken, zoals de wetgever het eigenlijk bedoeld heeft. En natuurlijk consequent.

Bedankt voor de reacties!
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: di 10 mei 2011 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat de officiële naam van het ding Leegstandwet is, is dat wat mij betreft de enige juiste schrijfwijze. Dat zou imho ook zo zijn als er een spelfout in de naam zat... Wink
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 10 mei 2011 13:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
Omdat de officiële naam van het ding Leegstandwet is, is dat wat mij betreft de enige juiste schrijfwijze. Dat zou imho ook zo zijn als er een spelfout in de naam zat... ;-)

Ik ben het volledig met je eens. Als voornaam bestaan bijvoorbeeld zowel Maikel als Michael, maar als iemand Maikel heet, dan spel je zijn naam verkeerd door Michael te schrijven.

Een naam kan je maar op een manier "goed" schrijven.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 10 mei 2011 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Leegstandwet is een leegstandswet Smile

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch blijft het verwarrend hoor, die verschillende benamingen. Nu ik me toch zo bezig hou met de Leegstandwet, vraag ik me het volgende af:

In een standaard huurovereenkomst ex artikel 15 Leegstandwet, kom ik een bepaling tegen waarin staat dat als er sprake is van een gebrek, deze voor rekening komt van de huurder. De verhuurder moet er voor zorgen dat de woning wind-en waterdicht is maar de overige onderhouds-en reparatiewerkzaamheden komen voor rekening van de huurder.

In de Leegstandwet kan ik hier geen grondslag voor vinden. Komt deze bepaling vaker voor? Is het normaal dat de verhuurder alleen deze verplichting heeft en meer niet? Natuurlijk moeten we niet vergeten dat het gaat om een woning dat gesloopt of gerenoveerd gaat worden maar ja, om de huurder hiervoor te laten opdraaien, is ook zoiets. Wat vinden jullie hiervan?
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In artikel 15 Leegstandwet staan artikelen uit het Burgerlijk Wetboek die niet van toepassing zijn. Mogelijk dat het gegeven dat gebreken voor rekening komen van de huurder anders in strijd zou zijn met deze bepalingen. Ofwel artikel 15 vormt wel degelijk een grondslag.
MMA

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
In artikel 15 Leegstandwet staan artikelen uit het Burgerlijk Wetboek die niet van toepassing zijn. Mogelijk dat het gegeven dat gebreken voor rekening komen van de huurder anders in strijd zou zijn met deze bepalingen. Ofwel artikel 15 vormt wel degelijk een grondslag.

Ja, dat klopt. Maar dat geldt alleen voor artikel 7:206 lid 3 BW, deze wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Ik snap daarom niet waarom de bepaling, die ik in een eerdere post heb vermeld, toch wordt opgenomen. Ik kan daarvoor geen grondslag vinden namelijk. Zou die bepaling uit de modelovereenkomst dan niet juist zijn?
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap je vraag echt niet. In de Leegstandwet is toch bepaald dat art. 7:206 lid 3 BW niet van toepassing kan worden verklaard, dan heb je toch je grondslag voor de door jou gestelde problematiek dat je kosten toch niet mag neerleggen bij de huurder (dus wel in dit geval!)?

In beginsel mag je de kosten niet bij de huurder neerleggen, tenzij het college van b en w een vergunning afgeeft en daarop art. 15 van de Leegstandwet van toepassing verklaart. Dit mag alleen in de in art. 15 genoemde gevallen. In dat geval geldt 7:206 lid 3 BW niet. 7:206 lid 3 BW kan alleen op die manier buiten toepassing blijven aangezien afwijking op grond van dat artikel niet is toegestaan ten nadele van de huurder.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 16:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of anders gezegd, er is in beginsel geen grondslag nodig om iets bindend af te mogen spreken (contractvrijheid, contractsvrijheid, etc.). Beperkingen van de contractsvrijheid hebben een grondslag in de wet nodig.

Wat betreft de verwarring: de wet spreekt slechts van Leegstandwet, dus ik zie de verwarring niet. Dat de Nederlandse taal woorden kent die op twee manieren kunnen en worden gespeld, tja dat is waar.

BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2011 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Ik snap je vraag echt niet. In de Leegstandwet is toch bepaald dat art. 7:206 lid 3 BW niet van toepassing kan worden verklaard, dan heb je toch je grondslag voor de door jou gestelde problematiek dat je kosten toch niet mag neerleggen bij de huurder (dus wel in dit geval!)?

In beginsel mag je de kosten niet bij de huurder neerleggen, tenzij het college van b en w een vergunning afgeeft en daarop art. 15 van de Leegstandwet van toepassing verklaart. Dit mag alleen in de in art. 15 genoemde gevallen. In dat geval geldt 7:206 lid 3 BW niet. 7:206 lid 3 BW kan alleen op die manier buiten toepassing blijven aangezien afwijking op grond van dat artikel niet is toegestaan ten nadele van de huurder.

Misschien dat ik het beter zo kan formuleren: artikel 7:206 lid 3 wordt buiten toepassing verklaard door artikel 15 Leegstandwet. Blijven de leden 1 en 2 van artikel 7:206 dan wél van toepassing? Als dat zo zou zijn, dan klopt de modelovereenkomst niet: de kosten worden dan bij de huurder neergelegd, behalve dat de kosten voor het water- en winddicht houden van de woning. Voor deze kosten draait de verhuurder op. Is deze bepaling, onder deze voorwaarden dus, correct in de modelovereenkomst opgenomen?

Sorry maar ik vind het lastige materie. Rolling Eyes
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds