|
Auteur |
Bericht |
Jeroen Overmars
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 apr 2011 11:58 Onderwerp: opstellen samenwoningscontract urgentieverklaring |
|
|
mijn ex-partner (ongehuwd, geen samenwoningscontract) heeft aan mij het verzoek gedaan om een samenwoningscontract op te stellen en deze te verbreken zodat zij aanspraak kan maken op een urgentieverklaring.
Waar moet ik rekening mee houden en wat zijn de consequenties hiervan?
Aantal andere zaken moeten ook nog geregeld worden zoals overname huis/hypotheek, inboedel, kinderen, gezamenlijk gezag etc. Maar verloopt helaas verre van soepel.
Onze situatie: 5 maart 2005 gaan samenwonen, aug 2007 huis gekocht. juli 2010 relatie verbroken, tot nu woont ze met onze 2 kinderen in dat huis met e bedoeling dat ze deze zomer zou verhuizen. Tot die tijd heb ik ca. 1500,- gestort op gezamenlijke rekening (=79% van mijn inkomen) (eindtotaal moet nog verrekend worden). Staat denk ik pas 2 maanden ingeschreven bij woningbouwverenigingen (begint nu wrslijk te knijpen omdat mijn maandelijkse inbreng nu meer evenredig is verdeeld).
Alvast bedankt voor de reacties |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 28 apr 2011 13:20 Onderwerp: |
|
|
Een samenwoningscontract moet opgesteld worden bij de notaris.
Een samenwoningscontract wat opgesteld wordt en meteen weer verbroken zal geen invloed hebben op een urgentieverklaring.
Daarnaast zal zij geen urgentieverklaring ontvangen als zij een eigen woning heeft. |
|
|
|
 |
Jeroen Overmars
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 apr 2011 15:20 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het antwoord.
Ter verduidelijking: zij heeft geen eigen woning, maar gebruikt ons huis tot ze zelf geschikte woonruimte heeft kunnen vinden. Zij heeft te weinig inkomen van haar zelf om de (gedeelde) vaste lasten te dragen. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 28 apr 2011 18:51 Onderwerp: |
|
|
Jullie hebben toch samen een huis gekocht?
Dus heeft zij een eigen woning.
De specifieke regels voor het krijgen van een urgentie verschillen per woningbouw/gemeente.
U kunt daar kijken wat de voorwaarden zijn. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 01 mei 2011 11:32 Onderwerp: |
|
|
Als de hypotheek gezamenlijk is aangegaan, dan zijn jullie beiden hoofdelijk aansprakelijk en zal de bank innen bij de een of de ander tot de schuld is betaald.
Samenwoningscontract is een onderlinge overeenkomst en heeft geen derdenwerking. Er zij geen bijzondere regels voor samenwonenden die hun samenlevingsverband willen verbreken. Het samenlevingsverband wordt simpelweg feitelijk beeindigd door apart te gaan wonen. Dat is mogelijk door inschrijving van een partner in het GBA op een ander adres.
Het beste is een convenant op te stellen en daarin alle afspraken te zetten m.b.t de woning, omgangsregelingen et cetera.
M.b.t. de KA kan dit wel door de rechtbank worden vastgesteld indien een der partners niet voldoet aan de onderhoudsverplichting. |
|
|
|
 |
|