2-daagse training
Nieuw!
Hoe kan ik mij voorbereiden op een Peer Review?
Door de training (incl. terugkomochtend) voor dossierhouders te volgen bij Kluwer. In deze training krijgt u antwoorden op de volgende vragen:
- Aan welke voorwaarden moet Peer Review voldoen wat betreft veiligheid, vrijheid en vertrouwelijkheid?
- Hoe organiseer ik een Peer Review en hoe bereid ik dit voor?
- Waar let ik op bij het bestuderen van mijn dossiers?
- Hoe ontvang ik constructief feedback en welke methodiek(en) van feedback geven past bij mij?
- Hoe formuleer ik samen met de reviewer tips/adviezen voor de toekomst?
- Wat zijn mijn eigen kwaliteiten/valkuilen als dossierhouder?
Wat kunt u in de training verwachten?
De training voor dossierhouder is zowel theoretisch als praktisch. U ontvangt een syllabus waarin verschillende feedbackvormen staan beschreven. Na een theoretisch inleiding over de voorwaarden waarin Peer Review plaats moet vinden en uw rol als dossierhouder daarbij, simuleren we een Peer Review met behulp van een fictief dossier.
Daarbij traint u zowel de vragen die u uzelf stelt bij het analyseren van uw dossiers als het ontvangen van en reageren op feedback in uw rol van dossierhouder. U krijgt feedback en tips om uw rol als dossierhouder te optimaliseren. Tussen de training en de terugkombijeenkomst plant u een Peer Review en houdt u uw ervaringen/vragen bij.
Tijdens een terugkomochtend wisselt u uw ervaringen uit en is ruimte om vragen aan de trainer en aan elkaar voor te leggen.
Welke resultaten levert deze training op?
- U komt goed beslagen ten ijs bij uw Peer Review.
- U heeft kennis van diverse feedbackmethoden.
- U kent uw taken als dossierhouder.
- U bent in staat constructief feedback te ontvangen en met de reviewer ontwikkelpunten voor de toekomst te definiëren.
Inschrijven
Datum en locatie
15-09-2011
01-11-2011
Regardz meeting Center Zilveren Toren, Amsterdam
PE-punten
NOvA (PO): 8
Uitleg PE-punten
Spreker(s)
E. Frigge
Programma
Dag 1
9.30
Kennismaken met de trainer en elkaar
Tevens inventarisatie ervaringen met peer review en persoonlijke leervragen.
10.15
Interactieve theoretische inleiding van de trainer
10.45
Pauze
11.00
Vervolg interactieve theoretische inleiding van de trainer
De volgende vragen zijn dan beantwoord: - Aan welke voorwaarden moet peer review voldoen wat betreft veiligheid, vrijheid en vertrouwelijkheid en hoe bewaak ik dat?
- Hoe organiseer ik peer review en hoe bereid ik dit voor?
- Waar let ik op bij het bestuderen van mijn dossiers?
- Hoe reageer ik op feedback en welke methodiek(en) van feedback past bij mij?
- Hoe formuleer ik samen met de reviewer tips/adviezen voor de toekomst?
11.30
Subgroepopdracht
Kwaliteiten en valkuilen als dossierhouder tijdens peerreview definiëren en tips om kwaliteiten continue te verbeteren en valkuilen te voorkomen.
11.50
Plenaire bespreking subgroepopdracht
Trainer vult aan daar waar nodig is. Vooral op punten van zelfreflectie: In hoeverre voldoe ik aan de genoemde kwaliteiten en herken ik bij mezelf de genoemde valkuilen? Maar ook: Hoe geef ik zelf feedback aan mijn reviewer?
12.15
Introductie middagprogramma en fictief dossier
We behandelen het fictief dossier in drie fasen: 1. Beeldvorming: onderzoeksfase
2. Oordeelsvorming: feedbackfase
3. Besluit/afspraken: formuleren tips/adviezen voor de toekomst
12.30
Lunch
13.30
Leespauze fictief dossier en individueel onderzoeksvragen noteren (géén meningen)
14.00
Gezamelijk formuleren van onderzoekende vragen
14.10
2x 10 minuten simulatie van de eerste fase peerreview (Beeldvorming) met elk 2 dossierhouders en een vrijwillige deelnemer als reviewer. Na elke sessie korte feedbackronde voor de dossierhouders.
14.40
Pauze
14.55
Gezamenlijk formuleren feedback op basis van de antwoorden van de dossierhouders in de beeldvormingsfase.
15.05
3x 10 minuten simulatie van de tweede fase peer review (Oordeelsvorming) met elk 2 dossierhouders en een vrijwillige deelnemer als reviewer. Na elke sessie korte feedbackronde voor de dossierhouders.
15.50
Gezamenlijk formuleren van tips/adviezen voor de dossierhouder voor de toekomst.
16.10
1x 10 minuten simulatie van de derde fase peer review (Oordeelsvorming) met 2 dossierhouders en een vrijwillige deelnemer als reviewer. Na deze sessie korte feedbackronde voor de dossierhouders.
16.15
Toelichten opdracht voor terugkombijeenkomst: Minimaal één peer review voor zichzelf organiseren en uitvoeren. Vervolgens een reflectieverslag maken over het proces, de eigen rol, ervaringen van de betreffende reviewer (feedback vragen) en verbeterpunten/knelpunten (zonder verslag is deelname aan de terugkombijeenkomst niet mogelijk).
16.25
Evaluatie en afsluiting
Dag 2
9.30
Steeds staat één deelnemer centraal om zijn/haar verslag te presenteren en vragen aan de groep voor te leggen. De tijd wordt strak bewaakt door de trainer zodat alle deelnemers aan bod komen. Tussendoor wordt een pauze ingelast.
12.15
Samenvatting en conclusies door de trainer
* Omdat dit een interactieve procestraining is zijn de tijden indicatief. Op basis van persoonlijke leervragen kunnen enkele onderdelen meer tijd vragen en andere minder.
Inschrijven