Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 10 aug 2025 12:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verkoop knaagdier
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mariska911

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 03 mei 2011 21:31    Onderwerp: Verkoop knaagdier Reageer met quote Naar onder Naar boven

Al vaker heb ik hier advies gevraagd en nu hoop ik weer op jullie te kunnen terugvallen.

Op 1 maart jl. heb ik een gezond konijn verkocht. Vorige week belt klant dat het konijn een parasiet heeft. 80% van de konijnen draagt deze parasiet bij zich en meestal uit deze zich niet, maar in sommige gevallen wel. Om een lang verhaal kort te maken; dierenarts heeft geadviseerd het konijn in te laten slapen en dat is gebeurd. Er heeft geen behandeling plaats gevonden, terwijl dit wel mogelijk is.

Klant wil een tegemoetkoming. Doordat de klant mij aan de telefoon heeft bedreigd en op verschillende wijzen heeft proberen te intimideren, was ik in eerste instantie geneigd om ze niet tegemoet te komen.

Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan. Ik bied ze een nieuw konijn aan of de helft van het aankoopbedrag terug te storten. Zij gaan hier niet mee akkoord. Ze willen het volledige aankoopbedrag terug en anders zullen ze alle instanties op de hoogte stellen (welke ze bedoelen weet ik niet) en ze zullen aangifte doen wegens misleiding.

Normaal gesproken zal ik niet moeilijk doen en de zaak afhandelen, maar het is voor mij een principekwestie geworden, juist door de wijze hoe ze mij behandeld hebben.

Mijn vraag is nu, kunnen ze gegrond aangifte tegen mij doen en kan dit tot een rechtzaak leiden of kan mijn handelen mij anderzins schaden?

Ik ben overigens een particulier, ik heb geen bedrijf, maar ik ben wel een serieus tentoonstellingsfokker
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod

Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2011 7:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het bezoek aan de dierenarts geweest met uw toestemming?

Hebt u toegestemd in het in laten slapen van het konijn?

Als eerste zullen ze hard moeten maken dat het konijn met die aandoening bij u gekocht is, kunnen ze dit niet hebben ze geen poot om op te staan, deze aandoening kan het konijn ook bij de koper gekregen hebben.

Als u geen kans hebt gehad om mee te beslissen over de gang naar de dierenarts hebben ze u het recht ontnomen om eerst zelf de "gebreken" te herstellen, ook hierdoor is hun kans om iets af te dwingen verkeken.

Naar mijn mening moet de klant blij zijn dat u ze zover tegemoet komt.
Jet

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2011 7:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat kost zo'n konijn en weegt de verkoopprijs op tegen eventuele rechtskosten?
Mariska911

BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2011 8:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze zijn op mijn advies naar de dierenarts gegaan voor medicatie, maar zij hebben zelf ervoor gekozen om het dier in te laten slapen, zonder mij op voorhand op de hoogte te stellen.

Een konijn kost 50 euro, dus dat zijn de kosten niet en ik vergoed wel vaker een konijn als het mis gaat, maar deze mensen hebben zich zo verschrikkelijk misdragen richting mij en mij bedreigd, dat dit voor mij een principekwestie is geworden.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2011 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van konijnen heb ik geen verstand, maar het lijkt mij aannemelijk dat het konijn de aandoening al op het moment van verkoop onder de leden had. In dat geval kan de koper er m.i. voor kiezen om de koop te ontbinden en zijn geld terug te vragen.

Aangifte doen lijkt me voor de koper niet zinvol, want onopzettelijk iets verkopen dat het niet blijkt te doen is niet strafbaar. (Het kan anders zijn als er sprake is van overtreden van de Gezondheid- en welzijnswet voor dieren; dan zou je het met de animal cops aan de stok kunnen krijgen.)

Quote:
Ik ben overigens een particulier, ik heb geen bedrijf, maar ik ben wel een serieus tentoonstellingsfokker

Waarschijnlijk dus geen consumentenkoop, zodat de bewijslast voor het gebrekkig zijn van het konijn op het moment van verkoop in beginsel wel bij de koper ligt. Zou de aandoening dus net zo goed pas na de verkoop kunnen zijn ontstaan (en het inderdaad volkomen normaal is dat konijnen die parasiet hebben), dan kan de koper een bewijsprobleem hebben.

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2011 10:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarschijnlijk bedoelt TS de E. Cuniculi parasiet. De meeste konijnen dragen deze parasiet zonder ziek te worden.
Als het konijn dan bijvoorbeeld in een stress situatie komt (zoals verhuizen) of een andere kwaal krijgt, dan kan de weerstand onvoldoende worden en kan de parasiet zich ontwikkelen en dan wél schade toebrengen.

Alleen bloedonderzoek kan dan aantonen dat de parasiet aanwezig is, en dat wordt natuurlijk niet gedaan als je een konijn koopt.
Mariska911

BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2011 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goh Hilde, ik sta versteld! Het betreft inderdaad deze parasiet. Gelukkig heeft de koper eieren voor haar geld gekozen en gaat uiteindelijk toch akkoord met mijn voorstel. Maar bedankt voor het meedenken allemaal!
hilde12

BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2011 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Haha, met google kom je een eind Wink
WimWest

BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2011 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geef het nu maar toe, Hilde, je weet gewoon alles van konijnendingen. Wink
hilde12

BerichtGeplaatst: do 05 mei 2011 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok.. ik geef het toe, ik ben afgestudeerd op het onderwerp "wat is de invloed op de economische toestand in Nederland als de aftrek van kosten voor de verzorging van konijnen wordt afgeschaft"

Very Happy Very Happy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds