Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 17:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huurrecht; nieuwe verhuurder verbouwing
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wrid

Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HHs

BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2011 20:43    Onderwerp: Huurrecht; nieuwe verhuurder verbouwing Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond! Ik heb een vraag met betrekking tot huurrecht. Gezien ik daar niet zo veel vanaf weet plaats ik hem op het forum in de hoop er antwoord op te krijgen; het is namelijk nogal een vervelende situatie;

Sinds februari 2011 huur ik een kamer in een studentenhuis. Enkele maanden geleden heeft het pand een nieuwe eigenaar gekregen. Deze gaf van begin af aan al aan dat hij geen studentenhuis wilde en wilde gaan verbouwen. Een week geleden kreeg ik een mail van hem waarin stond dat hij het huis weer heeft doorverkocht aan een persoon die het de pand wil gaan verbouwen. Ik schrok hiervan en mailde meteen terug met een aantal vragen. Hij berichtte me dat de nieuwe verbouwer de keuken, badkamer en wc ging verbouwen en dat ik enkele dagen geen gebruik kon maken van deze faciliteiten. de verbouwing zelf zou 6 maanden in beslag nemen. Hij bood me een vervangende woning aan (ver buiten mijn huidige woonomgeving) die ik afwees. Hij gaf wel aan dat het mogelijk was om er te blijven wonen.
Gister vond ik een briefje onder mijn deur met een telefoonnummer erop. Dit heb ik gebeld en ik kreeg de verbouwer aan de telefoon. Deze gaf aan dat ze het hele pand gaan verbouwen (dus ook mijn kamer) en dat ik voor vragen naar zijn opdrachtgever moet bellen (de nieuwe eigenaar van het pand).
Toen ik vanmiddag thuiskwam trof ik overal elektriciteitsdraden en stof aan. De verdieping boven mij was bijna geheel opengebroken. (hier wonen geen mensen meer).
Tevens is de verbouwer zonder toestemming van mij (slechts onder toezicht van mijn huisgenoot) in mijn kamer geweest.
Ik heb dus mijn oude huisbaas gebeld met de vraag of hij hier meer van wist. Hij raadde me aan om een andere woning te zoeken. Toen ik aangaf dat ik me geen duurdere woning kon veroorloven zei hij dat mijn huidige huisbaas de huur waarschijnlijk gaat verhogen, dus dat het sowieso duurder wordt. Hij gaf tevens aan dat hij wel bereid is te helpen met verhuizen en een vergoeding voor de verhuiskosten toe te kennen. HIj gaf me de contactgegevens van mijn nieuwe huisbaas en deze heb ik tot op heden niet kunnen bereiken.
Wat kan ik doen?
Wat is mijn recht hierin?
Kan mijn huidige huisbaas de huur door verbouwing verhogen?
Mijn oude huisbaas zei wel dat ik in het pand kon blijven wonen, maar als ze hier grote verbouwingen gaan doen is het voor mij toch niet meer mogelijk hier te wonen? Hij kan me toch niet zomaar wegpesten?

Ik hoop van harte dat iemand me kan helpen in deze kwestie want ik weet niet meer waar ik moet beginnen.

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judge Tatting

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 13 okt 2011 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop je enigszins gerust te stellen met het rechtsbeginsel "koop breekt geen huur", art. 7:226 BW. Je kunt dus niet op straat worden gezet.

Andere antwoorden moet ik je schuldig blijven, mijn kennis op het gebied van het huurrecht is ook vrij beperkt.

Leeftijd: 61
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2011 14:55    Onderwerp: verbouwing nieuwe verhuurder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit kan echt niet en dit hoef je ook niet te accpeteren. Je hebt huurbescherming. De nieuwe eigenaar is nu je verhuurder geworden. Als je een kort advies wilt bel dat even met Mr Mourits nummer 020 5210100. En als je een rechtsbijstandverzekering hebt moet je dit gelijk melden.
Evil-cliniclown

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2011 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte Betterworld, het lijkt me niet zo de bedoeling dat u hier reclame maakt voor uw werkgever of een bevriende advocaat/adviseur oid.

Een verbouwing dient altijd met uw toestemming te gebeuren, echter is het zo dat een verhuurder dit wel onder bepaalde situaties kan afdwingen, echter kan hij niet op deze manier doen.
Een huurverhoging kan overigens alleen als u instemt met de verbouwing, en dan moet de verbouwing ook nog eens geriefsverbetering opleveren. Dat wil zeggen dat u bijvoorbeeld dubbelglas krijgt, ipv enkel glas. Instemming is vereist.

Het lijkt mij een mooie eerste stap dat u middels een aangetekende brief inspraak en overleg eist, omdat u anders de toegang tot uw kamer ontzegt. Hier zou ik ook in vermelden dat u in overleg medewerking wilt verlenen met de verbouwing, en dat u niet akkoord gaat met een huurverhoging door de verbouwingen, omdat het gaat om onderhoud en u nooit toestemming heeft gegeven voor het maken van geriefsverbeteringen, maar als goed huurder wel aan de eventuele uitvoering wilt meewerken van alle door de verhuurder geplande verbouwingen.
Ik zou nu foto's maken, om aan te tonen hoe de voorzieningen waren voor de verbouwingen. Dit zou eventueel van pas kunnen komen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds