|
Auteur |
Bericht |
Henk33
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 21 apr 2011 15:59 Onderwerp: Meldingsplicht / medeplichtigheid |
|
|
Hallo,
Ik zit met een vraag waar ik niet echt uitkom. Dit komt misschien omdat ik niet de juiste juridische termen gebruik, maar ik kan het nergens in het wetboek vinden.
De vraag luidt:
Er werd regelmatig pc hardware uit het magazijn gestolen.
Een collega heeft hij mij ooit een keer verteld dat hij een stapel lege dvd’s en cd’s uit het magazijn heeft meegenomen naar huis. Ik heb dit nooit doorverteld aan mijn baas, maar achteraf is gebleken dat hij de dader was van alle gestolen hardware.
nu kort samengevat:
Ben ik op het moment van verkrijgen van de informatie over de gestolen dvd’s en cd’s uit het magazijn medeplichtig aan diefstal wanneer ik daarover zwijg?
Ik zie graag van jullie het antwoord krijgen aan de hand van artikelen uit het wetboek.
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
LVR
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: do 21 apr 2011 16:04 Onderwerp: |
|
|
Artikel 47 lid 1 Wetboek van Strafrecht:
Quote: |
Als daders van een strafbaar feit worden gestraft:
1°. Zij die het feit plegen, doen plegen of medeplegen;
2°. Zij die door giften, beloften, misbruik van gezag, geweld, bedreiging, of misleiding of door het verschaffen van gelegenheid, middelen of inlichtingen het feit opzettelijk uitlokken. |
Artikel 48 Wetboek van Strafrecht:
Quote: |
Als medeplichtigen van een misdrijf worden gestraft:
1°. Zij die opzettelijk behulpzaam zijn bij het plegen van het misdrijf;
2°. Zij die opzettelijk gelegenheid, middelen of inlichtingen verschaffen tot het plegen van het misdrijf. |
Mijns inziens valt u onder geen van de beschrijvingen. De strafbare feiten waren immers al gepleegd. |
|
|
|
 |
Henk33
|
Geplaatst: do 21 apr 2011 16:19 Onderwerp: |
|
|
Oke.
En had ik het ook niet moeten zeggen? Is er niet iets van meldingsplicht?
Ik verzwijg misschien belangrijke informatie, omdat er later is gebleken dat hij de dader was van alle gestolen hardware uit het magazijn.
Kan dit geen gevolgen voor mij hebben? Ik kan dit namelijk niet goed vinden. |
|
|
|
 |
Henk33
|
Geplaatst: do 21 apr 2011 17:31 Onderwerp: |
|
|
is er iets in een wetboek te vinden met: het achterhouden van informatie of iets in die richting? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 21 apr 2011 18:13 Onderwerp: |
|
|
Die lege dvd's en cd's zijn niet de gestolen pc hardware, dus concrete aanwijzingen dat deze collega de hardware gestolen had (of nog zou stelen) had je niet. Voor zover je fout zou hebben gehandeld staat dat in ieder geval los van de gestolen pc hardware.
Meenemen van lege dvd's en cd's naar huis (en vast niet om te lenen) lijkt me niet toegestaan (en zelfs diefstal of verduistering). De vraag lijkt me of je dit had moeten rapporteren.
Wie weet heeft van een strafbaar feit kan daarvan aangifte doen bij de politie, maar verplicht is dat alleen bij heel ernstige feiten. Diefstal en verduistering staan niet in dat lijstje.
Wel denkbaar is dat je op basis van goed werknemerschap je werkgever had moeten informeren. Ik denk echter dat het voldoende is als je tegenover je collega het mee naar huis nemen van de dvd's en cd's hebt afgekeurd. Een verplichting om je collega aan de baas te verklikken lijkt mij wat ver gaan zolang het om een relatief bescheiden vergrijp gaat. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 21 apr 2011 18:14 Onderwerp: |
|
|
Zie ook deze draad. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Henk33
|
Geplaatst: vr 22 apr 2011 12:17 Onderwerp: |
|
|
Bedankt.
Is er ook een artikel over achterhouden van informatie in het wetboek?
Of valt dit onder 'kennis dragen van een misdrijf'?
Ik heb dit in het wetboek van strafvordering gevonden:
Quote: | Artikel 160Kennis dragen van een misdrijf
1.Ieder die kennis draagt van een der misdrijven omschreven in de artikelen 92-110 van het Wetboek van Strafrecht, in Titel VII van het Tweede Boek van dat Wetboek, voor zoover daardoor levensgevaar is veroorzaakt, of in de artikelen 287 tot en met 294 en 296 van dat wetboek, van menschenroof of van verkrachting, is verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.
2.De bepaling van het eerste lid is niet van toepassing op hem die door de aangifte gevaar zou doen ontstaan voor eene vervolging van zichzelven of van iemand bij wiens vervolging hij zich van het afleggen van getuigenis zou kunnen verschoonen.
3.Evenzoo is ieder die kennis draagt dat iemand gevangen gehouden wordt op eene plaats die niet wettig daarvoor bestemd is, verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.
|
Verder heb ik een artikel gevonden over meldingsplicht, maar dit gaat over persoonsgegevens. Is er ook een artikel over meldingsplicht bij diefstal?
Gr. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 22 apr 2011 15:46 Onderwerp: |
|
|
Nog daargelaten of je vraag al niet uitgebreid is behandeld door bona fides zie ik niet in waarom je niet zelf het Wetboek van Strafrecht kan openslaan en de genoemde artikelen zoals die in het Wetboek van Strafvordering worden aangehaald raadpleegt. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
|