Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 23:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mogelijke scriptie onderwerp???
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Roosjuh

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 10:16    Onderwerp: Mogelijke scriptie onderwerp??? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allen,

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van mijn onderzoekvoorstel. Graag zou ik van jullie willen weten wat jullie van mijn onderzoeksvragen vinden?

Hoe beïnvloed de politie via de media de uitspraak/ stafmate van de rechter tijdens strafzit-tingen?

Hoe wordt de uitspraak van de rechter, tijdens strafzittingen, beïnvloed door mediagebruik van de politie?

Wachtende........ Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1) Let even op spelling en grammatica.
2) Ik ben benieuwd hoe je dit gaat onderzoeken.
3) Met het woordje hoe geef je al aan dat er sprake is van beïnvloeding.

Algemener:
Speelt het gebruik van (social) media door de politie een rol in het oordeel van de rechter?

Tip: Aanwijzing voorlichting opsporing en vervolging.
Linkje. Deze aanwijzing bevat afspraken tussen OM en politie over zowel inhoud als wie de regie heeft.
Roosjuh

BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Top dankjewel voor je tip! Jouw vraag is idd algemener en duidelijker.

Mensen zijn er nog meer tips? Alvast bedankt!
De.blauwe.beul

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 11:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Roosjuh schreef:

Weet je zeker dat je liever een algemene (lees: ruime) onderzoeksvraag wil? Je loopt dan namelijk het risico dat je wellicht teveel informatie gaat verzamelen en het is daardoor ook lastiger om je onderzoeksvraag in de conclusie te beantwoorden. Social media vind ik nogal een containerbegrip, is er bijvoorbeeld een specifieke vorm van social media die je nader wil betrekken in je onderzoek? En wat voor soort strafzaken wil je nader onderzoeken? En kijk je dan alleen naar de straf die door de rechter is opgelegd, of neem je ook maatregelen zoals TBS mee in je onderzoek?
Roosjuh

BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Het gaat mij er meer om dat het nu voor mij duidelijk moet zijn. Wat jij zegt klopt idd ook, want ik moet ergens een grens kunnen trekken. Ik zou er toch wat tussen moeten gooien om het binnen bereik te kunnen onderzoeken. Ik wil het niet zo diep krijgen dat ik TBS maatregelen etc. zal moeten onderzoeken. Misschien moet ik er bij zetten welke politiebureau (district), zou dat helpen?
Roosjuh

BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De.blauwe.beul schreef:
Roosjuh schreef:

Weet je zeker dat je liever een algemene (lees: ruime) onderzoeksvraag wil? Je loopt dan namelijk het risico dat je wellicht teveel informatie gaat verzamelen en het is daardoor ook lastiger om je onderzoeksvraag in de conclusie te beantwoorden. Social media vind ik nogal een containerbegrip, is er bijvoorbeeld een specifieke vorm van social media die je nader wil betrekken in je onderzoek? En wat voor soort strafzaken wil je nader onderzoeken? En kijk je dan alleen naar de straf die door de rechter is opgelegd, of neem je ook maatregelen zoals TBS mee in je onderzoek?

Bijvoorbeeld:

Speelt het gebruik van (social) media door de Rotterdamse politie een rol in het oordeel van de strafrechter?
BG

BG

BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 13:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je al enig idee hoe je je vraag uberhaupt gaat beantwoorden? Is er data beschikbaar waaruit blijkt dat in arrondissementen waar wijkagenten bijv. Twitter gebruiken de vonnissen significant afwijken en kun je ook een verband leggen?
Roosjuh

BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Heb je al enig idee hoe je je vraag uberhaupt gaat beantwoorden? Is er data beschikbaar waaruit blijkt dat in arrondissementen waar wijkagenten bijv. Twitter gebruiken de vonnissen significant afwijken en kun je ook een verband leggen?

Uit een aantal (straf)vonnissen blijkt dat het idd een rol speelt. Ik wil voornamelijk literatuuronderzoek en praktijkonderzoek doen. Ik heb een aantal boeken gevonden die hierover gaan en waarom ik voor praktijk zal gaan is, omdat het als optie/ mogelijkheid bij mij is neergelegd.
BG

BG

BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je "LJNs"? Ben redelijk benieuwd.
LM

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag klinkt boeiend, twee opmerkingen:

1. Hoe relevant is deze vraag, met andere woorden kun je motiveren waarom een onderzoek nodig is?

2. Hoe wil je dit in vredesnaam gaan onderzoeken. Een rechter zal toch nooit zeggen dat zijn vonnis beïnvloed werd door media berichtgeving van de politie? Onderzoeken met elkaar vergelijken is ook niet eenvoudig omdat er veel factoren een rol spelen. Een eventueel effect terugbrengen naar het media gebruik van de politie lijkt mij te complex.

Eens met hen die dit de vraag breed vinden. Ik zou sowieso toespitsen op een specifiek onderzoek of enkele onderzoeken. Wat is het effect van mediagebruik geweest in die concrete onderzoeken. Je zou dan de belangrijkste spelers kunnen interviewen etc.
John Locke

John Locke

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: wo 25 mei 2011 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ik nou bij studieomgeving Inholland staan? Very Happy
Thessa

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 26 mei 2011 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is al een onderzoek gedaan naar de invloed van publiciteit op de strafmaat door Francio Kristen.

Publiciteit leverde in 58% vd gevallen strafvermindering op, in 20% strafverhoging, in 13% was de invloed niet op te maken en in 9% was er geen invloed.

Benno L. heeft oa strafvermindering gekregen door de hoeveelheid publiciteit in zijn zaak.

De gevolgen van publiciteit die de politie zoekt op de strafmaat zal hier waarschijnlijk niet veel van afwijken.
BG

BG

BerichtGeplaatst: do 26 mei 2011 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat laatste is nogal een boude bewering. Publiciteit is dan veelal dat "de media" erop gedoken zijn of dat er al een beeld geschapen is. Ik zie niet in hoe dit te vergelijken is met een Twitterende wijkagent (nog daargelaten of zijn tweet te koppelen is aan een concrete gedraging die nu bij de rechter heeft voorgelegen) of het persbericht over een situatie (wat juist probeert rust te krijgen en correct te informeren).
LM

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: do 26 mei 2011 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben erg benieuwd naar dat onderzoek en hoe men dit heeft onderzocht.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 26 mei 2011 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me dat als de politie de publiciteit zoekt, dit in ieder geval nooit strafverhogend mag werken. Voor zover het de publiciteit zoeken niet in overeenstemming is met de aard en de omstandigheden van de zaak, zou ik het alleszins redelijk vinden om dit in het voordeel van de verdachte in de strafmaat te verwerken. De politie heeft wel wat beters te doen dan schandpalen timmeren.

Iets anders is dat een zaak zo ernstig kan zijn dat er zowel veel publiciteit zal zijn als een zware straf. Iemand die vlak voor de verkiezingen één van de lijsttrekkers doodschiet, mag rekenen op zowel veel media-aandacht als een strafoplegging waarin de bijzondere omstandigheden van het geval als strafverhogend worden aangemerkt.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds