Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 20 jul 2025 4:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoe de zaak Wilders volgen?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nielsje

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 14:29    Onderwerp: Hoe de zaak Wilders volgen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen "algemeen" onderwerp over de zaak wilders is, toch kan ik het op deze site niet via de zoekfunctie, noch in de actualiteiten vinden. Enkel een onderwerp over de het wrakingsverzoek heb ik gevonden. Mocht ik me vergissen, mijn excuses.

Ik probeer de zaak Wilders via het nieuws, youtube, Elsevier en alle mogelijke manieren te volgen maar volgens mij zou het een stuk sneller gaan als de zaak ergens in uitgeschreven vorm te lezen zou zijn. Weet iemand of de pleidooien ergens te vinden zijn? Uiteraard heb ik hier (een uur lang) gezocht door te googlelen maar zonder resultaat. Ik weet dat de zaak live te volgen is maar buiten het feit dat ik op dat moment geen tijd heb is het geheel van de formaliteiten ook veel meer tijdrovend en heeft dat wat mij betreft weinig toegevoegde waarde. Ik weet dat de uitspraak van de rechter (mogelijk) op rechtspraak.nl zal verschijnen maar dat zal uiteraard nog lang gaan duren.

Is er iemand die tips heeft of weet waar ik de zaak goed kan volgen? Bij voorbaat dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De datum van de uitspraak is al bekend en gezien het karakter van de zaak zal het eerder een kwestie van minuten dan van uren zijn voordat de uitspraak op rechtspraak.nl gezet zal worden.

Verder heeft het OM aangekondigd hun stukken online te plaatsen.
BartjeD

Leeftijd: 36
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 15:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij de zender Journaal 24 zenden ze het hele proces live uit.
Journaal 24 is een thema kanaal op de kabel. Misschien is deze zender ook online te volgen?

Gevonden:

http://nos.nl/nieuws/live/journaal24/wmv/

Dit is de windows media player versie.
Verstuur e-mail
Nielsje

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt, misschien had ik wat duidelijker moeten maken dat het mij niet alleen om de uitspraak gaat maar ook om de volledige pleidooien. Als ik het goed begrijp gaat het OM die online zetten. Kunnen we de stukken van Moszkowicz ook verwachten?

Wat betreft de online uitzending; ik heb daar al van gezegd dat ik daar niets mee kan omdat ik ten eerste geen vrije tijd heb op het moment van uitzending en ten tweede geen zin heb om alle formaliteiten te moeten bekijken (je kan immers niet doorspoelen).
BG

BG

Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nielsje schreef:
Bedankt, misschien had ik wat duidelijker moeten maken dat het mij niet alleen om de uitspraak gaat maar ook om de volledige pleidooien. Als ik het goed begrijp gaat het OM die online zetten. Kunnen we de stukken van Moszkowicz ook verwachten?

Wat betreft de online uitzending; ik heb daar al van gezegd dat ik daar niets mee kan omdat ik ten eerste geen vrije tijd heb op het moment van uitzending en ten tweede geen zin heb om alle formaliteiten te moeten bekijken (je kan immers niet doorspoelen).

Linkje. Voor het andere moet je wachten op het vonnis. Volgens mij is het niet echt gebruikelijk dat de verdediging die stukken online knalt.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2010 11:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nielsje schreef:

Je kunt wel doorspoelen als je het eerst opneemt.
sjoerdotter

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: za 23 okt 2010 21:53    Onderwerp: vervanging officier van justitie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na wraking van de rechters willen de benadeelde partijen (slachtoffers) dat de officier van justitie vervangen wordt. De wet voorziet hier niet in maar gezien het feit dat het OM eigenlijk helemaal niets wil doen en via artikel 12 SV gedwongen is om tot vervolging over te gaan lijkt me het op het eerste gezicht helemaal geen raar idee dat dit wel gebeurd.
Misschien kunnen de benadeelde partijen van de staat/OM in kort geding eisen dat de officier van jusitie vervangen wordt?
hermanJ

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2011 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het "feest van de rechtsstaat" (nog nooit zo uitgebreid een rechtszaak op de TV geweest) is weer begonnen!

Rechter: "Waar woont u meneer Wilders? Binnenhof 1a?"
Wilders: "Dat is aan u......"

De rechter: "Is Jansen in de zaal?"
Moszkowicz staat op, kijkt rond: "Ik zie hem niet!"

Een goede herstart. Dancing
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 14 apr 2011 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie kan duidelijk maken, wat een mislukte poging van Schalken (als mede-opsteller van de 'Beschikking') om Jansen te beinvloeden te maken kan hebben met de ontvankelijkheid van het OM??
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 14 apr 2011 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Wie kan duidelijk maken, wat een poging van Schalken(/mede-opsteller van de 'Beschikking') om Jansen te beinvloeden te maken heeft met de ontvankelijkheid van het OM??

De redenering van Moskowicz is: als Schalken heeft geprobeerd Jansen te beïnvloeden, dan is dat een teken dat Schalken al ten tijde van het geven van het vervolgingsbevel partijdig was. Het vervolgingsbevel (die beschikking dus) zou dan in de ogen van Moskowicz blijkbaar nietig zijn of vernietigd moeten worden, waardoor de grond voor een strafvervolging van Wilders zou wegvallen.

Van die redenering klopt niet veel, zie bijv. de notitie van A-G Aben:
Aben schreef:
Laten we voor het gemak van de discussie eens aannemen dat de verdediging het goed ziet: Schalken was buitengewoon vooringenomen op het moment dat hij bijdroeg aan het vervolgingsbevel ex artikel 12 Sv, en ik wil er nog wel aan toevoegen: Schalken heeft Jansen óók nog laakbaar getracht te beïnvloeden in zijn vrijheid als getuige/deskundige te verklaren. Voor geen van beide aannames is maar één spat bewijs (tot nu toe), maar dat terzijde.

Ik kan niet inzien om welke reden deze aannames zouden moeten leiden tot de niet-ontvankelijkheid van het openbaar ministerie in de vervolging van Wilders. Het vervolgingsbevel van het gerechtshof is niet aan enig rechtsmiddel onderworpen. Het ligt ook niet anderszins ter toetsing aan de Wilderskamer voor. Kortom, het is volstrekt irrelevant wat Jansen hierover zou kunnen verklaren.

Er is dus geen juridische reden om Jansen en Schalken te horen in de zaak Wilders. (Natuurlijk wel in een eventuele strafzaak tegen Schalken wegens een mogelijke poging de getuige Jansen te beïnvloeden.)

Studieomgeving (BA): UA

BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2011 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
cvb schreef:
Wie kan duidelijk maken, wat een poging van Schalken(/mede-opsteller van de 'Beschikking') om Jansen te beinvloeden te maken heeft met de ontvankelijkheid van het OM??

De redenering van Moskowicz is: als Schalken heeft geprobeerd Jansen te beïnvloeden, dan is dat een teken dat Schalken al ten tijde van het geven van het vervolgingsbevel partijdig was. Het vervolgingsbevel (die beschikking dus) zou dan in de ogen van Moskowicz blijkbaar nietig zijn of vernietigd moeten worden, waardoor de grond voor een strafvervolging van Wilders zou wegvallen.

Van die redenering klopt niet veel, zie bijv. de notitie van A-G Aben:
Aben schreef:
Laten we voor het gemak van de discussie eens aannemen dat de verdediging het goed ziet: Schalken was buitengewoon vooringenomen op het moment dat hij bijdroeg aan het vervolgingsbevel ex artikel 12 Sv, en ik wil er nog wel aan toevoegen: Schalken heeft Jansen óók nog laakbaar getracht te beïnvloeden in zijn vrijheid als getuige/deskundige te verklaren. Voor geen van beide aannames is maar één spat bewijs (tot nu toe), maar dat terzijde.

Ik kan niet inzien om welke reden deze aannames zouden moeten leiden tot de niet-ontvankelijkheid van het openbaar ministerie in de vervolging van Wilders. Het vervolgingsbevel van het gerechtshof is niet aan enig rechtsmiddel onderworpen. Het ligt ook niet anderszins ter toetsing aan de Wilderskamer voor. Kortom, het is volstrekt irrelevant wat Jansen hierover zou kunnen verklaren.

Er is dus geen juridische reden om Jansen en Schalken te horen in de zaak Wilders. (Natuurlijk wel in een eventuele strafzaak tegen Schalken wegens een mogelijke poging de getuige Jansen te beïnvloeden.)

Dat is niet helemaal de redenatie die Moszkowicz heeft.
Moszkowicz heeft betoogd dat de beschikking van het hof al een veroordeling is. Er staan teksten in zoals: 'zonder meer strafbaar'. Daarbij is het hof, aldus moszkowicz, voorbij geschoten aan haar art.12 opdracht.
Met deze beschikking is in de ogen van moszkowicz de onschuldspresumptie geschonden, immers er wordt al geoordeeld dat Wilders strafbaar is. Dit is in strijd met EVRM art.6. Omdat de rechtbank tijdens een art. 12 procedure op de stoel van het OM zit, vindt moszkowicz dat daarom het OM niet ontvankelijk moet worden verklaard.
Met het etentje wil hij bovendien als nieuw en extra argument ook nog aantonen dat een van de rechters vooringenomen was.
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2011 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dof schreef:
Dat is niet helemaal de redenatie die Moszkowicz heeft.
Moszkowicz heeft betoogd dat de beschikking van het hof al een veroordeling is. Er staan teksten in zoals: 'zonder meer strafbaar'. Daarbij is het hof, aldus moszkowicz, voorbij geschoten aan haar art.12 opdracht.
Met deze beschikking is in de ogen van moszkowicz de onschuldspresumptie geschonden, immers er wordt al geoordeeld dat Wilders strafbaar is. Dit is in strijd met EVRM art.6. Omdat de rechtbank tijdens een art. 12 procedure op de stoel van het OM zit, vindt moszkowicz dat daarom het OM niet ontvankelijk moet worden verklaard.

Met rechtbank bedoel je gerechtshof?

Het etentje heeft niets te maken met de vraag of die beschikking de onschuldpresumptie schendt, dus het verhoor van Jansen en Schalken kan aan deze insteek niets bijdragen. De redenering houdt verder ook geen steek om dezelfde reden als waarom een eventuele bewijsbare vooringenomenheid van het Hof niet tot niet-ontvankelijkheid van het OM kan leiden.

In de beschikking komt de zinsnede "zonder meer strafbaar" niet voor. Het is verder eigen aan de art. 12 Sv-procedure dat het Hof een voorlopige inschatting maakt over de kansrijkheid van een strafvervolging. De onschuldpresumptie verbiedt dit niet.

Quote:
Met het etentje wil hij bovendien als nieuw en extra argument ook nog aantonen dat een van de rechters vooringenomen was.

Dat komt neer op wat ik schreef. De redenering van Moszkowicz is gebaseerd op juridisch drijfzand.

Moszkowicz begint zich intussen trouwens steeds meer te gedragen als een pias.

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: ma 18 apr 2011 6:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Moszkowicz begint zich intussen trouwens steeds meer te gedragen als een pias.

Zeker gezien zijn telefoongesprek tijdens de uitzending van Pauw en Witteman.

Vond zijn opmerkingen daar niet meer dan stemmingmakerij.
jampam

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 18 apr 2011 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op een pagina van VK.nl zijn de grote lijnen van het Wilders proces te volgen:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2/Home/707973980/Proces-Wilders/actualiteit/index.dhtml
jampam

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 18 apr 2011 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verslag van minuut tot minuut van 15-04:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3844/Het-proces-Wilders/article/detail/1875539/2011/04/15/Het-proces-Wilders-van-minuut-tot-minuut.dhtml
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds