Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 1:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huisbaas zet huisvuil zelf buiten
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
I am the new pope

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 14:31    Onderwerp: Huisbaas zet huisvuil zelf buiten Reageer met quote Naar onder Naar boven

Samen met 7 andere studenten zet ik mijn vuilniszakken in een kleine binnenplaats achter ons studentenhuis.
Nu is het zo dat onze huisbaas elke week zelf al ons huisvuil aan de straat zet. Hij doet dit ook met vuilniszakken die amper vol zijn.
Meermaals is ons vuilnis ook gewoon verdwenen, dus niet te vinden aan de straat.
We voelen ons hier allen nogal ongemakkelijk bij.
Eerst en vooral omdat die vuilniszakken best wel duur zijn. We willen daarom ook dat ze pas op de straat worden gezet als ze echt vol zijn. Ten tweede voelt het alsof onze privicy wordt geschonden door het verdwijnen van ons vuilnis. Heeft hij het recht om ons vuilnis op straat te zetten? Ik verwacht dat als ik hem hierover aanspreek dat hij met een stankoverlast verweer zal komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb wat moeite mij het probleem te kunnen voorstellen. Heeft iedere student op die binnenplaats een plekje voor zijn eigen vuilniszak waarin hij zijn persoonlijke afval doet? Of gaat het om zeg 2,5 of 3,5 gemeenschappelijke vuilniszakken per week, en je vindt het zonde van die 3e of 4e zak die nog niet helemaal vol is?

Waarom kopen jullie geen vuilnisbak voor in de keuken of zo, zodat alleen volle zakken op de binnenplaats worden geplaatst? Blijft die binnenplaats vermoedelijk ook een stuk schoner (als mijn voorstelling tenminste een beetje klopt).

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

I am the new pope schreef:
Samen met 7 andere studenten zet ik mijn vuilniszakken in een kleine binnenplaats achter ons studentenhuis.
Nu is het zo dat onze huisbaas elke week zelf al ons huisvuil aan de straat zet. Hij doet dit ook met vuilniszakken die amper vol zijn.

Wat een vriendelijk baasje zeg... Mijn huisbaas zeurde alleen maar dat wij eens wat opgeruimder moesten zijn, maar verrekte het om zelf de handen uit de mouwen te steken!
Meermaals is ons vuilnis ook gewoon verdwenen, dus niet te vinden aan de straat.

Behoort dit niet gewoon tot de standaard te verwachten taak van de plaatselijke openbare ruimte diensten? Bij ons in de stad gaat het in ieder geval ook gewoon zo! Ik zet het afval buiten, en aan het einde van de dag is het opgehaald...
We voelen ons hier allen nogal ongemakkelijk bij. Eerst en vooral omdat die vuilniszakken best wel duur zijn. We willen daarom ook dat ze pas op de straat worden gezet als ze echt vol zijn.

Heb je ooit aan hem gevraagd om te wachten met buiten zetten totdat ze vol zijn? Hebben jullie afspraken gemaakt wanneer hij überhaupt in actie dient te komen m.b.t. het huisvuil?
Ten tweede voelt het alsof onze privicy wordt geschonden door het verdwijnen van ons vuilnis.

Op basis waarvan kom je tot dit gevoel? Het klinkt als een drogreden en neigt wel erg naar een "conspiracy theory". Ben eens eerlijk... Gaat het niet gewoon om de prijs van een vuiliszak? In ieder geval is het weghalen van vuilnis op zich zelf geen schending van privacy.
I am the newe pope schreef:
Heeft hij het recht om ons vuilnis op straat te zetten?

Ik kan hier een juridische discussie opstarten over de status van huisvuil, en wanneer huisvuil daadwerkelijk huisvuil is geworden. Maar dat is volgens mij totaal irrelevant. Op basis waarvan moet de beste man weten dat er geen prijs wordt gesteld op zijn diensten?
Ik verwacht dat als ik hem hierover aanspreek dat hij met een stankoverlast verweer zal komen.

In mijn ogen is dit het meest zinnige stukje van je post.

Kortom, jullie zijn zeven studenten die hun huisvuil buiten(!?) in 7(!?) verschillende zakken bewaren, en kennelijk de behoefte hebben om dat huisvuil langer dan 7 dagen in de tuin te laten staan! Jullie zullen er vast een reden voor hebben om dat buiten te doen... (stankoverlast?)

Maar kun je je voorstellen wat er met 7 vuilniszakken gebeurt als deze langer dan 7 dagen buiten al dan niet in de zon staan te rotten?

Ik kan me behoorlijk goed voorstellen dat jullie huisbaas zich in ieder geval wel bekommert om het wel en wee van de overige buurtbewoners, daar waar jullie enkel aan de prijs van een vuilniszakje denken, maar de stank zelf ook niet binnen willen hebben...
I am the new pope

BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hebben geen gemeenschappelijke keuken dus het gaat om 7 kleine vuilniszakken die in de binnenplaats staan.

Natuurlijk horen de openbare diensten het vuilnis mee te nemen, maar in ons geval is het vuilnis gewoon meegenomen door de huisbaas.

Hij is trouwens ook helemaal geen 'beste man'. Hij komt regelmatig binnen in onze kamers zonder onze toestemming. Bovendien verandert hij ook wekelijks de huisregels als de dingen hem niet zinnen.

In ieder geval was mijn vraag niet of het sociaal aanvaardbaar is dat hij ons vuilnis buitenzet of meeneemt, maar dus wel inderdaad naar de status van huisvuil.
De.blauwe.beul

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: di 12 apr 2011 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We hebben geen gemeenschappelijke keuken dus het gaat om 7 kleine vuilniszakken die in de binnenplaats staan.

Natuurlijk horen de openbare diensten het vuilnis mee te nemen, maar in ons geval is het vuilnis gewoon meegenomen door de huisbaas.

Hij is trouwens ook helemaal geen 'beste man'. Hij komt regelmatig binnen in onze kamers zonder onze toestemming. Bovendien verandert hij ook wekelijks de huisregels als de dingen hem niet zinnen.

In ieder geval was mijn vraag niet of het sociaal aanvaardbaar is dat hij ons vuilnis buitenzet of meeneemt, maar dus wel inderdaad naar de status van huisvuil.

Nu ben ik niet zo thuis in burgerlijk recht, maar ik doe toch eens een poging Smile

Als je je goederen in vuilniszakken buiten zet, geef je daarmee eigenlijk niet je spulletjes prijs? Met als juridische status een res nullius?

Naast het juridische aspect. Toen ik nog in een studentenhuis woonde zou ik blij zijn met iemand die voor mij zomaar automagisch het huisvuil verwijderde Smile Ik ben overigens niet bekent met jouw situatie ter plaatse, maar waarom vind je dat je huisbaas je privacy schendt als hij een binnenplaats betreedt?
I am the new pope

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt volgens mij, maar is het niet zo dat je wel nog steeds verantwoordelijk bent voor het afval totdat het wordt opgehaalt en je dus de eigendom behoudt tot op het moment dat de vuilnismannen de zak meenemen?
We hebben er geen probleem mee dat hij de binnenplaats betreedt. Ik wil gewoon uitzoeken wanneer die vuilniszakken nog van ons zijn en wanneer niet.
Mij lijkt dat ze nog van ons zijn als ze op de binnenplaats staan, maar dat de huisbaas ze kan verwijderen omdat het niet een ruimte is die wij huren zoals onze kamers?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je er een probleem mee hebt, zul je toch echt de huisbaas moeten aanspreken. Spreek af dat jullie voortaan zelf het vuil aan de straat zetten (en doe dat dan ook), of vraag of er een fatsoenlijke vuilnisbak kan komen (of koop er met jullie zeven eentje).

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet een aantal zaken los van elkaar zien.

Natuurlijk is een huisbaas geen "beste man", of een vriendelijk baasje... Anders was hij geen huisbaas geworden.

Een huisbaas mag ook niet zomaar jullie kamers betreden. Enkel in het geval dat het voor vereist is mag hij jullie kamers binnen, en dan moet hij daar nog in principe eerst toestemming voor vragen. (Tenzij de boel in de fik staat...) Daar kun je hem dus gewoon op aanspreken!

Voor het overige wordt jouw vraag beantwoord door artikel 5:18 BW en 3:35 BW.

Ofwel het eigendom wordt verloren zodra de eigenaar het bezit prijsgeeft met het oogmerk zich van de eigendom te ontdoen.

Van de "vinder" wordt vereist dat hij dat oogmerk van de voormalige eigenaar met gerechtvaardigd vertrouwen op juiste wijze inschat.

Kortom, mijn vraag uit mijn eerste antwoord blijft staan. In hoeverre moest jouw huisbaas begrijpen dat jullie nog geen afstand hadden gedaan van jullie huisvuil. Zonder tegenbericht van jullie, ben ik van mening dat jullie huisbaas terecht naar verkeersopvatting er van uitgaat dat jullie afstand hebben gedaan van jullie eigendom.

Overigens blijf ik van mening dat het buiten laten staan van 7 verschillende vuilniszakken voor een periode langer dan 7 dagen, op z'n zachtst gezegd niet erg netjes is....
DENNIS79

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

...Enkel in geval dat het voor onderhoud vereist is...
I am the new pope

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, bedankt voor de hulp !
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds