|
Auteur |
Bericht |
HenkdeVries
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 11 apr 2011 13:32 Onderwerp: Kan ik iets vorderen bij de civiele rechter, en zo ja, wat? |
|
|
Hallo,
Ik heb een vraag, en ik hoop dat iemand de moeite wil nemen om te antwoorden. Ik zal de casus even kort uitleggen.
Bedrijf A verhuurt een terrein (sportveld) aan vereniging B.
De huur eindigt van rechtswege. Beide partijen zijn hiervan op de hoogte. B blijft echter gebruik maken van het terrein. De politie doet hier niks aan wanneer A hier melding van maakt. Een hek plaatsen is ook geen optie voor A.
Kan A iets vorderen bij de civiele rechter? Bijvoorbeeld een verbod icm. met een dwangsom?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 11 apr 2011 14:05 Onderwerp: Re: Kan ik iets vorderen bij de civiele rechter, en zo ja, wat? |
|
|
HenkdeVries schreef: | Kan A iets vorderen bij de civiele rechter? Bijvoorbeeld een verbod icm. met een dwangsom? |
Ja, dat kan.
Een bordje plaatsen met verboden toegang voor onbevoegden (art. 461 Sr) is misschien ook een mogelijkheid. In dat geval kan de politie wel optreden.
Voor de duidelijkheid: heeft vereniging B ook gebouwen of iets dergelijks op het terrein staan? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkdeVries
|
Geplaatst: ma 11 apr 2011 14:43 Onderwerp: |
|
|
Op welk artikel zou zo'n verbod + dwangsom dan gebaseerd zijn.
Vereniging B heeft inderdaad een gebouw op het terrein staan (niet gehuurd, hebben ze gekocht), binnen de hekken. Verandert dit de situatie?
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 11 apr 2011 16:02 Onderwerp: |
|
|
HenkdeVries schreef: | Op welk artikel zou zo'n verbod + dwangsom dan gebaseerd zijn. |
Je eigendomsrecht, art. 5:1 BW.
Quote: | Vereniging B heeft inderdaad een gebouw op het terrein staan (niet gehuurd, hebben ze gekocht), binnen de hekken. Verandert dit de situatie? |
Dan lijkt het me de vraag wat er nu precies aan de hand is. Het gebouw lijkt me trouwens jouw eigendom (want hoort bij de grond), tenzij er een recht van opstal is gevestigd ten behoeve van de vereniging. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkdeVries
|
Geplaatst: ma 11 apr 2011 16:14 Onderwerp: |
|
|
Er is inderdaad een recht van opstal gevestigd, maar dat doet niets af aan de inbreuk op het eigendomsrecht van bedrijf A wat betreft het sportveld.
Ik heb nog een aanvullende vraag. Volgens Artikel 611a kan de rechter iemand veroordelen tot een dwangsom voor het geval dat aan de hoofdveroordeling niet wordt voldaan. Wat zou in deze casus de hoofdveroordeling zijn? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 11 apr 2011 19:13 Onderwerp: |
|
|
Een verbod op het gebruik van het sportveld (art. 3:296 BW, gebod tot nalaten) en/of een gebod tot ontruiming. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkdeVries
|
Geplaatst: di 12 apr 2011 9:55 Onderwerp: |
|
|
Ok, ik weet genoeg. Hartelijk bedankt voor je antwoorden! |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: di 12 apr 2011 21:54 Onderwerp: |
|
|
Is het alleen een sportveld (alleen gras) of met enige bebouwing? In dat laatste geval is art. 7:230a BW van toepassing, een speciale procedure voor de ontruimingsvordering. Dan weet je wat je te wachten staat  _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|