|
Auteur |
Bericht |
punthoofd
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 09 apr 2011 17:23 Onderwerp: Is kinderalimentatie erfbaar? |
|
|
Casus:
- de moeder van het kind is overleden
- kind woont bij stiefvader die het gezag (na overlijden van moeder) door rechter toegewezen heeft gekregen
- biologische vader betaalde op grond van beschikking rechtbank onderhoudsbijdrage (KA) tbv kind
- ten tijde van beschikking was stiefvader niet in beeld
- hoogte KA is nooit gewijzigd omdat huwelijk tussen moeder en stiefvader bewust verzwegen is
Vragen:
- Valt de, ten gunste van moeder, vastgestelde KA onder het erfrecht? (oftewel kan de stiefvader zich rechten ontlenen aan een 'ten gunste van' verleende beschikking?)
- Dient de stiefvader, nu het gezag aan hem is toegekent, een nieuw verzoek tot vaststelling in te dienen?
- Is verhaal van de jarenlang teveel betaalde KA (gewijzigd gezinsinkomen) door biologische vader mogelijk?
Alvast bedankt jullie reactie!
mvg
Punthoofd |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 17 apr 2011 20:46 Onderwerp: Re: Is kinderalimentatie erfbaar? |
|
|
Quote: | - Valt de, ten gunste van moeder, vastgestelde KA onder het erfrecht? (oftewel kan de stiefvader zich rechten ontlenen aan een 'ten gunste van' verleende beschikking?) |
Al kan ik niet direct een bron geven, het lijkt me volstrekt uitgesloten dat het recht op de vastgestelde KA overgaat op de erfgenamen.
Quote: | - Dient de stiefvader, nu het gezag aan hem is toegekent, een nieuw verzoek tot vaststelling in te dienen? |
Ja. Ik neem aan dat het gaat om voogdij, niet gezag?
Quote: | - Is verhaal van de jarenlang teveel betaalde KA (gewijzigd gezinsinkomen) door biologische vader mogelijk? |
Het valt te proberen (verzoek om herziening van de KA met terugwerkende kracht), maar ik durf niet te zeggen hoeveel kans zoiets maakt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|