|
Auteur |
Bericht |
Daniella89
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 11:51 Onderwerp: Specificatie opvragen bij reisorganisatie |
|
|
Hallo,
Ik studeer pas sinds kort rechten. Een vriendin kwam bij met me een vraag die ik niet kon beantwoorden:
Die vriendin van mij heeft een reis gemaakt door Afrika via een reisorganisatie. Ze heeft daar natuurlijk voor moeten betalen. Ze vroeg achteraf om een specificatie, omdat deze niet bij de rekening zat. Het enige wat ze daarop kreeg was een reactie met: je hebt een shirt gekregen, het verblijf ik het gastgezin kost geld en je hebt daar en daar geld aan uitgegeven.
Is een reisorganisatie niet verplicht om een specificatie van de kosten te verstrekken wanneer een klant daarom vraagt?
Hopelijk kan iemand mij helpen met deze vraag. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 13:26 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp de vraag niet zo goed.
Ik begrijp namelijk dat ze wel een factuur heeft gehad. Ze heeft ook een reis gemaakt door Afrika en die heeft ze betaald.
Wat wil ze nu precies gespecificeerd zien?
Speelt er mogelijk nog een andere kwestie op de achtergrond? Is er ergens onduidelijkheid over? Bestaat er een verschil van interpretatie? |
|
|
|
 |
Daniella89
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 19:53 Onderwerp: |
|
|
Ze heeft inderdaad wel een factuur gehad, maar daar waren geen aparte prijzen in vermeld, alleen de totaalprijs. Ze wil nu graag weten voor welke onderdelen ze welk bedrag betaald heeft.
Daarom vroeg ze om een specificatie, maar daarop kreeg ze nog steeds geen duidelijk overzicht met de uitgaven en de daarbij horende prijzen.
Ze wilde dus een overzicht van de kosten die ze gemaakt heeft. Daarbij is haar vraag of zij verplicht zijn om zo'n overzicht te verstrekken aangezien zij dit niet kreeg toen ze erom vroeg. (Zoals in mijn beginpost waren ze daar nogal vaag over: je hebt een shirt gehad, het verblijf bij een gastgezin kost geld enz.)
Snap je mijn vraag nu?
Overigens speelt er zover ik weet geen andere kwestie. Het is volgens ook niet echt een probleem dat zij de specificatie niet zou krijgen, maar ze wil voor zichzelf graag weten wat hun berekeningen zijn. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 31 mrt 2011 0:31 Onderwerp: |
|
|
Daniella89 schreef: | Ze heeft inderdaad wel een factuur gehad, maar daar waren geen aparte prijzen in vermeld, alleen de totaalprijs. Ze wil nu graag weten voor welke onderdelen ze welk bedrag betaald heeft. |
Daar heeft ze geen recht op. De reis is naar ik aanneem als één geheel aangeboden voor een vaste prijs (klopt dit?). Die prijs kende ze en heeft ze aanvaard. Hoeveel de reisorganisatie kwijt is aan de verschillende onderdelen van de reis gaat haar verder niets aan. Dat behoort typisch tot de bedrijfsgeheimen van een commerciële reisorganisatie.
Als je een televisie koopt heb je ook geen recht op een specificatie van de inkoopprijs van de verschillende onderdelen, arbeidskosten, afschrijvingskosten van apparatuur en gebouwen, algemene kosten van de bedrijfsvoering en winstmarge. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 31 mrt 2011 9:04 Onderwerp: |
|
|
Ik kan het niet beter verwoorden dan bona fides. |
|
|
|
 |
Daniella89
|