Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
huurbeschermin...
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 20 jun 2024 13:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

alleenstaande ouderkorting
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2011 19:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nina66 schreef:
Met andere woorden ik kan deze mevrouw niet helpen..

De vrouw kan natuurlijk bezwaar aantekenen tegen de definitieve aanslag waarin haar de alleenstaande-ouderkorting wordt ontzegd. In het bezwaarschrift kan ze aanvoeren dat ze een reële prijs betaalt voor huisvesting en voeding, zodat de situatie zuiver commercieel is. Daarnaast kan ze, verwijzend naar de brief van de belastingdienst, een beroep doen op het vertrouwensbeginsel.

Ik weet niet wat de voorwaarden voor tariefgroep 5 precies waren, maar ik heb de indruk dat er wat betreft "het voeren van een huishouding met geen ander dan kinderen" niet veel is veranderd (aangezien LJN BP5815 zich voor de uitleg van dit begrip baseert op de oude wet). Wat bijvoorbeeld wél is veranderd, is de eis dat het kind in de gemeentelijke basisadministratie staat ingeschreven op het adres van de ouder (zie bijv. Hof Amsterdam 11 juni 2009, LJN BJ1926 voor een zaak waarin het beroep op het vertrouwensbeginsel op dat punt stukliep), maar ik neem aan dat de vrouw en kind aan dit criterium voldoen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nina66



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2011 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar ben ik ook mee eens
ieder heeft zich aan de regels te houden maar er zijn ook leefvormen die nu niet beschreven staan in onze belastingwet.
Ik ken nog een praktijkgeval - een oma iinwonend bij een gezin. elke aagifte een probleem.
Wijkt af van "normaal"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jet



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 322


BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2011 21:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nina66 schreef:
Daar ben ik ook mee eens
ieder heeft zich aan de regels te houden maar er zijn ook leefvormen die nu niet beschreven staan in onze belastingwet.
Ik ken nog een praktijkgeval - een oma iinwonend bij een gezin. elke aagifte een probleem.
Wijkt af van "normaal"


Onze belastingwet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2011 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor afwijkende gevallen kunnen afspraken gemaakt worden met de belastingdienst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nina66



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011 20:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nou daar heb ik zelf niet zo prettige ervaringen mee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik al schreef: de vrouw kan in bezwaar gaan tegen een definitieve aanslag waarin de alleenstaande-ouderkorting haar niet is toegekend. Eventueel kun jij dit doen in haar naam (met machtiging). De bezwaartermijn is 6 weken.

Afgaande op wat je hier schrijft heb ik de indruk dat de vrouw een goede kans maakt om dit te winnen. Als ze al niet gewoon voldoet aan de criteria voor de alleenstaande-ouderkorting, lijkt de brief van de belastingdienst mij een uitdrukkelijke standpuntbepaling te bevatten ten aanzien van de vraag of de vrouw een huishouden voert met geen ander dan kinderen waar ze gerechtvaardigd vertrouwen aan kan ontlenen. De belastingdienst kan hier niet met terugwerkende kracht op terugkomen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nina66



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Super. bedankt vast voor de tips en steun.
Ik ga het voor haar opnemen.
Ik ga bezwaar voor haar maken.


Laatst aangepast door Nina66 op di 05 apr 2011 20:20, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: di 05 apr 2011 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het vertrouwen kan voor de toekomst uiteraard wel beëindigd worden. Dan wordt gewoon weer op de wetgeving teruggevallen en zul je aannemelijk moeten maken dat er geen sprake is van een gezamenlijke huishouding (behalve dan met het kind). Daarbij is het interessant om te bekijken wat een huishouding nu eigenlijk inhoud. Rechtbank Haarlem heeft dat aardig op een rij gezet in deze uitspraak. De rechtbank kijkt met name naar het doel van de regeling en geeft aan dat het al dan niet realiseren van schaalvoordelen daar een belangrijke rol bij speelt, maar ook de mogelijkheden om binnen de woning gescheiden huishoudens te voeren.

Onder andere onderstaande geeft een aardig beeld, maar ook verderop in de uitspraak staan argumenten die kunnen worden gebruikt ter motivering. Dat zou als basis kunnen gelden voor de argumentatie in het bezwaarschrift (ook voor toepassing van het vertrouwensbeginsel, omdat de rechtbank duidelijk aangeeft dat de criteria niet gewijzigd zijn).
Quote:
4.4. Het begrip ‘huishouding voeren met geen ander’ zoals geformuleerd in artikel 8.15, eerste lid, aanhef en onder c, Wet IB 2001, is in de wet niet nader gedefinieerd. Het begrip is overgenomen uit artikel 56 van de (thans niet meer van kracht zijnde) Wet op de inkomstenbelasting 1964. Uit de totstandkomingsgeschiedenis van die bepaling blijkt dat de belastingplichtige die met een of meer personen gebruik maakt van een wooneenheid en die in aanmerking wil komen voor de alleenstaande toeslag aannemelijk dient te maken dat hij buiten de relatiesfeer op zuiver commerciële grondslag zelf voorziet in huisvesting en voeding en derhalve de schaalvoordelen die zijn verbonden aan het voeren van een gemeenschappelijke huishouding mist (vergelijk HR 4 oktober 1989, BNB 1989, 322). In dit verband moet worden benadrukt dat uit de wetsgeschiedenis niet kan worden afgeleid dat een belastingplichtige reeds een gemeenschappelijke huishouding voert, indien hij op huisvestingsgebied een schaalvoordeel geniet dat aan een gemeenschappelijke huishouding is verbonden. Mede gelet op het spraakgebruik, ligt het veeleer voor de hand van het voeren van een gemeenschappelijke huishouding te spreken indien de belastingplichtige te zamen me een of meer anderen zowel in huisvesting als in voeding voorziet (vergelijk HR 7 februari 1990, BNB 1990, 149). Er is geen reden om deze maatstaf niet tot uitgangspunt te nemen bij de beoordeling van de vraag of een belastingplichtige al dan niet een huishouding voert met een ander als bedoeld in artikel 8.15, eerste lid, aanhef en onder c, Wet IB 2001.

_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nina66



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: do 21 apr 2011 18:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een bezwaarschrift geschreven.
Ik heb aangevoerd dat deze mevrouw er volgens mij recht opheeft en dat ik mij beroep op het vertrouwensbeginsel.

De belastingdienst wijst dit af , volgens de belastingdienst is die brief ondertekent door de inspecteur voor de nieuwe wetgeving geen reden voor toepassing van het vertrouwensbeginsel.
Kan dit zomaar????
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: do 21 apr 2011 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nina66 schreef:
De belastingdienst wijst dit af , volgens de belastingdienst is die brief ondertekent door de inspecteur voor de nieuwe wetgeving geen reden voor toepassing van het vertrouwensbeginsel.
Kan dit zomaar????

Natuurlijk kan dat, maar het lijkt me onjuist. De criteria zijn op dit punt niet gewijzigd, dus er is geen reden waarom de eerdere toezegging niet meer zou gelden. Ik zou daarom tegen de beslissing op bezwaar beroep instellen bij de rechtbank. Opnieuw primair aanvoeren dat aan de criteria voor de alleenstaande-ouderkorting is voldaan, subsidiair dat aan die brief van de inspecteur gerechtvaardigd vertrouwen kan worden ontleend.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nina66



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: do 21 apr 2011 19:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dus het kan niet zomaar verjaard zijn. waar zij het een beetje op willen gooien.
bijv Dus ik heb een brief uit 1960 (NOEM MAAR WAT) kan ik nog altijd mij beroepen op het vertrouwensbeginsel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22895


BerichtGeplaatst: vr 22 apr 2011 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nina66 schreef:
dus het kan niet zomaar verjaard zijn. waar zij het een beetje op willen gooien.
bijv Dus ik heb een brief uit 1960 (NOEM MAAR WAT) kan ik nog altijd mij beroepen op het vertrouwensbeginsel.

Als de toezegging nooit is opgezegd, de wettelijke criteria en de relevante feiten niet zijn veranderd, en de korting tot nu toe elk jaar is toegepast, dan ja.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: vr 22 apr 2011 20:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En zolang zij nog steeds aan de voorwaarden voldoet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nina66



Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 44


BerichtGeplaatst: vr 22 apr 2011 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze mevrouw heeft deze brief nog nooit gebruikt.
Ik heb alle papieren gehad en dit helemaal in kaart gebracht en toen vond ik deze brief.
In mijn ogen was de situatie toen al commercieel en nu nog.

Er staat in de brief:
Hierbij deel ik u mede dat belpl ingedeeld kan worden in tariefgroep 5 . Zij woont met kind in bij haar ouders en er wordt een reéle prijs betaald voor huisvesting en voeding, zodat zij ingedeeld kan worden in tariefgroep 5.
Ondertekent door de inspecteur.

Kan ik deze brief nog indienen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: vr 22 apr 2011 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat bedoelt u dat mevrouw de brief nog nooit gebruikt heeft?
Zij heeft hem toch gekregen?
Of heeft zij nooit in tariefgroep 5 gezeten en wil zij er nu pas in, op basis van de brief die zij ooit heeft gekregen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds