Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 31 jul 2025 16:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geen overeenkomst met een schrijver
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lassie22

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 21:25    Onderwerp: Geen overeenkomst met een schrijver Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ondanks dat ik geen overeenkomst met een schrijver heb, heeft een schrijver een incassoburo ingeschakeld en via deze incassoburo een factuur gestuurd, die ik nimmer heb ontvangen. Erg omslachtig allemaal, maar toch is dit gebeurd, ik kan het bijna niet geloven. Ook heb ik nimmer herinneringen ontvangen of wat dan ook. Ben ik verplicht die factuur te betalen, ook al is er geen overeenkomst? En zo nee, wat moet ik dan doen, naar die schrijver toe en die incassoburo? Ik vind dit een erg vreemde zaak en verwarrend. Alvast bedankt voor uw advies.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
NickV

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 22 feb 2011 22:23    Onderwerp: Re: Geen overeenkomst met een schrijver Reageer met quote Naar onder Naar boven

lassie22 schreef:
Ondanks dat ik geen overeenkomst met een schrijver heb, heeft een schrijver een incassoburo ingeschakeld en via deze incassoburo een factuur gestuurd, die ik nimmer heb ontvangen. Erg omslachtig allemaal, maar toch is dit gebeurd, ik kan het bijna niet geloven. Ook heb ik nimmer herinneringen ontvangen of wat dan ook. Ben ik verplicht die factuur te betalen, ook al is er geen overeenkomst? En zo nee, wat moet ik dan doen, naar die schrijver toe en die incassoburo? Ik vind dit een erg vreemde zaak en verwarrend. Alvast bedankt voor uw advies.

In de factuur staat waarom je volgens hun moet betalen, wat staat daarover?
lassie22

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 17:32    Onderwerp: Factuur tekstschrijver via incassoburo ontvangen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kreeg 2 maanden geleden een brief van een incassoburo dat er een bedrag open staat van een tekstschrijver die in mijn netwerk zit. Die heeft vorig jaar tekst voor me geschreven (er is geen overeenkomst). Ik heb geen factuur van hem ontvangen, dus ik stuur een brief naar de incassoburo dat ik geen factuur heb van hem en dat het gebruikelijk is om een factuur, herinnering, laatste herinnering, ingebrekestelling te sturen. En dat dit alles niet is gebeurd. En ondanks dit vind dit buro dat ik de incassokosten toch moet betalen en ze sturen me de factuur waar het over zou gaan en die had ik dus nooit ontvangen. En er staat ook een niet afgesproken betalingstermijn op. Wat kan ik naast de vele brieven die ik heb gestuurd naar de incassoburo nog doen? En waar kan ik me op beroepen of hen naar verwijzen? Ze noemen ook in hun brief een andere factuur die ik al betaald had conform afspraak met de tekstschrijver, waar ik inmiddels geen zaken meer mee doe en ook geen contact meer mee heb, vanwege deze onklantvriendelijkheid. Maar de incassoburo houd zijn poot stijf. Ook hadden de tekstschrijver en ik een afspraak gemaakt dat we een betalingstermijn van 60 dagen hanteren. Dit is ook te zien in al onze voorgaande schriftelijke opdrachten. Wat kan ik doen?
De incassoburo gaat hun client adviseren om mij ter zake in rechte te betrekken. Er moet toch minstens een factuur zijn ontvangen door mij en er moet toch ook minstens herinneringen/ingebrekestelling verstuurd zijn door de tekstschrijver, als hij vind dat ik wel de factuur heb ontvangen? Moet de tekstschrijver ook bewijzen dat ik het heb ontvangen? Anders zou iedereen die geen factuur heeft ontvangen en niet herinnert word zomaar voor de rechter komen, dat lijkt me toch erg ver gezocht. Het gaat om een bedrag van ongeveer 528,- euro (incl. kosten), het kale factuurbedrag ongeveer 350,-. Volgens mij zijn de kosten voor gerecht hoger dan deze bedragen. Graag uw advies, dank u.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij lijkt dat u moet betalen wat u schuldig bent aan die tekstschrijver (dat is € 350,-- neem ik aan?) en de incassokosten zou ik weigeren te betalen aangezien deze kosten zijn gemaakt terwijl die niet aan u zijn toe te rekenen.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 31 mrt 2011 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U zegt dat er geen overeenkomst is, maar wel dat de tekstschrijver een opdracht voor u uitvoerde. Dan is er volgens mij gewoon sprake van een overeenkomst. Eem overeenkomst is namelijk niet per definitie een schriftelijk ondertekend document, maar is feitelijk niets meer of minder dan een "afspraak om iets te doen waar je iets voor terugkrijgt". Er lijkt mij dus wel degelijk sprake van ene overeenkomst.

Hoewel een factuur verplicht is bij het voeren van een correcte administratie, is het geen voorwaarde voor het presteren bij een overeenkomst.

Een rechter zal overigens best begrip hebben voor het niet betalen bij het niet ontvangen van een factuur. Echter jouw wederpartij stelt dat hij wel degelijk facturen heeft vesrtuurd. Jouw stelling is dat jij ze niet ontvangen hebt. Het staat dus niet onomstotelijk vast dat er geen facturen zijn verstuurd. De volgende vraag laat zich dan gelijk stellen: "Waarom heb jij niet gevraagd om een factuur?"

Er was een afspraak om een tekst te schrijven en die tekst is (het tegendeel is althans niet gesteld) geschreven. Het is dan logisch dat jij een vergoeding moet betalen. Achterover leunen en hopen dat de wederpartij er niet meer aan denkt is een keuze, maar daar kom je niet altijd mee weg.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds