|
Auteur |
Bericht |
kenz
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: zo 05 jun 2011 17:30 Onderwerp: Uitzendovk meetellen in de zin van 7:668a BW? (HBO CAO) |
|
|
Een kennis van mij werkt als medewerker technische dienst bij een HBO-school en valt onder de CAO HBO. Hij heeft te horen gekregen dat zijn contract niet verlengt zal worden. Echter is dit zijn vierde contract:
2007-2008 jaar contract via payrollbedrijf
2008-2009 jaar contract via de school
2009-2010 jaar contract via de school
2010-2011 jaar contract via de school (deze wordt niet verlengt, aldus de werkgever)
Het eerste wat mij te binnen schiet is art. 7:668a BW. Het payrollcontract dient meegeteld te worden in de zin van opvolgend werkgeverschap en dat maakt zijn laatste contract één voor onbepaalde tijd. Volgens zijn werkgever hoeft het payrollcontract niet meegeteld te worden. Zij verwijzen naar een artikel in de HBO CAO, namelijk:
Artikel D-5 Voortgezette dienstbetrekking
1. Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd bij de hogeschool en/of werkgever conform de cao, niet
zijnde uitzend- of detacheringsovereenkomsten, kunnen elkaar opvolgen, waarbij de maximale duur van de
som van de elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd, in afwijking van artikel 7:668a
Burgerlijk Wetboek, is:
e 3 jaar voor gevallen niet vallend onder sub a, sub b, sub c, en sub d. In afwijking van het in sub d
bepaalde geldt 4 jaar als maximale duur van de som van de elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten voor
bepaalde tijd indien de aanvangsdatum van de eerste arbeidsovereenkomst ligt voor 1 september 2003.
Voor arbeidsovereenkomsten gesloten tussen 1 september 2003 en 1 april 2004 met een langere looptijd
dan 3 jaar geldt dat deze ongewijzigd blijven.
Het gaat hier om de zinsnede "niet zijnde uitzend- of detacheringsovereenkomsten". Maar volgens mij wordt daarmee bedoeld dat dit artikel (in de zin van afwijking van art. 7:668a BW) niet van toepassing is op werknemers die werkzaamheden verrichten welke onder de HBO COA vallen en een uitzend- of detacheringsovereenkomst hebben. Omdat op die overeenkomsten de ABU- of NBBU COA bepalingen van toepassing zijn. Waarbij ik niet tot de conclusie kan komen dat er met dit artikel wordt bedoeld dat een uitzend- of detacheringsovereenkomst niet meegenomen hoeft te worden in de keten van arbeidsovereenkomsten.
Mijn vraag aan u is:
Moet het payrollcontract (is overigens juridisch gezien een uitzendovereenkomst) in deze situatie meegenomen worden in de keten van arbeidsovereenkomsten of niet?
P.s. COA artikelen zijn naar mijn ervaring soms erg verwarrend... |
|
|
|
 |
Nobility
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 05 jun 2011 19:26 Onderwerp: |
|
|
Of het uitzendcontract van toepassing is, blijft afhankelijk van zijn werkzaamheden. Als hij (voordat hij een tijdelijk contract kreeg aangeboden) dezelfde functie / werkzaamheden uitvoerde kan dat gewoon meetellen.
Nog een aanvullende vraag: Gaat het hier om een persoon onder de 27 jaar? Zo ja dan telt pas het vijfde contract als een contract voor onbepaalde tijd (of na een periode van 4 jaar). |
|
|
|
 |
kenz
|
Geplaatst: ma 06 jun 2011 11:51 Onderwerp: |
|
|
Nobility schreef: | Of het uitzendcontract van toepassing is, blijft afhankelijk van zijn werkzaamheden. Als hij (voordat hij een tijdelijk contract kreeg aangeboden) dezelfde functie / werkzaamheden uitvoerde kan dat gewoon meetellen.
Nog een aanvullende vraag: Gaat het hier om een persoon onder de 27 jaar? Zo ja dan telt pas het vijfde contract als een contract voor onbepaalde tijd (of na een periode van 4 jaar). |
Het gaat bij elke overeenkomst om dezelfde functie/werkzaamheden op dezelfde locatie en hij is ongeveer 40/50 jaar oud.
Maar jij bent dus net als ik van mening dat de payrollovk meegenomen móet worden einde telling. De werkgever zegt namelijk van niet en beroept zich daarbij op het door mij bijgevoegde artikel uit de CAO. Ze interpreteren dat verkeerd? |
|
|
|
 |
Nobility
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 06 jun 2011 19:43 Onderwerp: |
|
|
Ik heb dieper in de materie gedoken:
Het klopt dat normaal gesproken een uitzendovk met dezelfde werkzaamheden / functie geldt als aansluitend bij een daadwerkelijke arbeidsovereenkomst.
Maar art. 7:668a BW wordt in de rechtspraak beschouwd als drie-kwart dwingend recht. Wat wil dat zeggen?
Er mag van de wetsbepaling worden afgeweken door een CAO. Ik denk dat de werkgever hier in zijn recht staat. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 08 jun 2011 11:17 Onderwerp: |
|
|
Het antwoord kun je vinden in artikel d-5 lid 4 van die CAO. Er staat namelijk geen beperking op het aantal overeenkomsten voor bepaalde tijd.
Werkgevers hebben goed onderhandeld als je dat artikel eens bestudeert... of er zijn weinig werknemers lid van een bond... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
kenz
|
Geplaatst: wo 08 jun 2011 15:12 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Het antwoord kun je vinden in artikel d-5 lid 4 van die CAO. Er staat namelijk geen beperking op het aantal overeenkomsten voor bepaalde tijd.
Werkgevers hebben goed onderhandeld als je dat artikel eens bestudeert... of er zijn weinig werknemers lid van een bond... |
Inderdaad. Dus is de conclusie dat de hogeschool in dit geval toch gelijkt heeft. Zij kunnen eerst iemand 3.5 jaar inlenen via een uitzendbureau, vervolgens nog 3 jaar lang een onbepaald aantal tijdelijke contracten afsluiten en daarna de werknemer vaarwel zeggen zonder dat hij recht heeft op een ontslagvergoeding oid.
Slechte CAO in mijn optiek, zeker indien het gaat om technische werkzaamheden en niet valt onder een beroep als docent. Dan kun je beter technische werkzaamheden bij een fabriek/bedrijf uitvoeren dan bij een hogeschool. |
|
|
|
 |
|