|
Auteur |
Bericht |
3XTerm
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: ma 30 aug 2010 13:30 Onderwerp: Opeisen schuld telefooncontract na 10 jaar - wat te doen? |
|
|
In 1999 had ik een mobieltje van Bedrijf X, maar in dit jaar ben ik ook verhuisd naar het buitenland. Het zou best kunnen dat ik niet m'n laatste rekening betaald hebt, maar ik werd op een gegeven ogenblik gebeld met het bericht dat m'n telefoon afgesloten zou worden omdat de kosten belachelijk veel opgelopen waren (tot 4 duizen euro!) en ik heb hen toen verteld dat dit niet van mij geweest zou kunnen zijn en dat ik per direct de telefoon afgesloten wil. Verder is hier geen communicatie over geweest.
Ik heb nooit meer van Bedrijf X gehoord tot ik vandaag een brief van incassobedrijf binnen krijg welke een zeer hoog bedrag van mij eist (incl. rente inc. kosten etc.). (Ik woon inmiddels alweer in NL sinds 2007)
Ik heb deze mensen opgebeld en ze gaan mij een volledige specifiatie toesturen, echter was de datum van vordering juli 2001 (2 jaar nadat de telefoon afgesloten was).
A. Hoe ga ik nu in godsnaam aantonen dat deze kosten niet door mij gemaakt zijn, na zo lange tijd?
B. is het niet zo dat een contractuele schuld na 5 jaar automatisch verjaard en dus niet juridisch opeisbaar is?
ik ben ook in het jaar dat ik geemigreerd bent uit m'n gemeente uitgeschreven, ik weet dus ook niet of bedrijf X al die jaren niets heeft laten horen over deze schuld, of dat ze regelmatig aanmaningen etc. verstuurd hebben op m'n oude adres.
Wat kan ik juridisch het beste doen?
Alle bruikbaar advies welkom. |
|
|
|
 |
Doremi
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 03 sep 2010 11:33 Onderwerp: Re: Opeisen schuld telefooncontract na 10 jaar - wat te doen? |
|
|
3XTerm schreef: |
B. is het niet zo dat een contractuele schuld na 5 jaar automatisch verjaard en dus niet juridisch opeisbaar is?
|
Nee, dat gaat niet automatisch. Je moet namelijk wel een beroep doen op de verjaring! En je hebt gelijk. Een vordering tot nakoming verjaart door verloop van 5 jaren (art. 3:307 BW).
In theorie kan de verjaring tussentijds gestuit zijn (dan begint weer een nieuwe termijn te lopen) en misschien ligt er wel een vonnis. Maar als het incassobureau een gewone brief heeft gezonden, zal dat wel niet.
Gewoon een beroep doen op de verjaring en eens zien waar ze mee komen. |
|
|
|
 |
3XTerm
|
Geplaatst: vr 03 sep 2010 13:44 Onderwerp: Re: Opeisen schuld telefooncontract na 10 jaar - wat te doen? |
|
|
[quote="Doremi"] 3XTerm schreef: |
Gewoon een beroep doen op de verjaring en eens zien waar ze mee komen. |
Hoe doe ik dat, gewoon een brief met een quote naar het wetboek artikel? Heb je een voorbeeldtekst misschien voor me? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 03 sep 2010 22:30 Onderwerp: |
|
|
*kuch* Je doet toch de UvA? Dan kun je toch wel zo'n briefje maken? Post in elk geval zelf even een begin, zou ik zeggen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 04 sep 2010 12:34 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Je doet toch de UvA? |
Wat in het profiel is ingevuld zegt niet veel.
3XTerm schreef: | Heb je een voorbeeldtekst misschien voor me? |
"Hierbij doe ik een beroep op de verjaring van de vordering." _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Bokkie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 07 sep 2010 13:42 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | tikSimone schreef: | Je doet toch de UvA? |
Wat in het profiel is ingevuld zegt niet veel. |
Inderdaad. Zo zijn er hier mensen op het forum die zich voordoen als vol profi advocaat (zoals hier), terwijl ze in werkelijkheid gewoon niet weten waar ze het over hebben. |
|
|
|
 |
3XTerm
|
Geplaatst: di 07 sep 2010 14:25 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Je doet toch de UvA? |
Nope en dat heb ik ook nooit aangegeven bij het maken van mijn profiel. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 07 sep 2010 14:34 Onderwerp: |
|
|
Tips van een leek:
Blijf schrijven!
Met Bedrijf X en vooral met het incassobureau.
Met je mening en beslissing en de onderbouwing daarvan.
Reageer op elke brief.
Handig is het ook om een tegenvordering te doen in die briefwisseling.
Als ik het goed heb dan is er zo gauw een deurwaarder wordt ingezet daarmee een haalbaarheidsgesprek mogelijk.
Het zou daar dus al kunnen stranden vóór het bij de rechter komt.
Een echte leek ben ik niet want heb ervaring met te hoge vorderingen van telecombedrijven en hoe dat afgehandeld kan worden.
Juridisch weet ik er niet het fijne van.
Want ik ben geen advocaat.
Alhoewel.. advocaten maken ook fouten en weten ook niet alles. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
3XTerm
|
Geplaatst: di 07 sep 2010 15:59 Onderwerp: |
|
|
Tja ik wil ook niet teveel slapende honden wakker maken. Heb telefonisch gereageerd op de brief en wacht nu op een specificatie van de rekening. Er is inmiddels al ruim een week overheen, wie weet kunnen ze daar geneens mee komen omdat het van 11 jaar terug dateerd dat ze deze informatie geneens meer kunnen achterhalen. Dan is het nu al case closed. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 08 sep 2010 2:33 Onderwerp: |
|
|
Niet bellen maar schrijven.
Hoe meer je op schrift hebt, hoe beter voor jou.
Vooral je eigen brieven.
Dus opslaan of kopiëren. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
3XTerm
|
Geplaatst: wo 08 sep 2010 13:06 Onderwerp: |
|
|
Je hebt gelijk B.A. als ik eind v/d week nog niks gehoord heb ga ik een brief sturen. |
|
|
|
 |
3XTerm
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 18:24 Onderwerp: |
|
|
Het is inmiddels 6 maanden later en ik heb nog steeds geen specificatie ontvangen...... |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 23:10 Onderwerp: |
|
|
Dan denk ik dat je er vanuit kunt gaan dat ze er verder geen werk van gaan maken. |
|
|
|
 |
|