Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 20:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verzekerde hoedanigheid?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hennieee

Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: za 21 mei 2011 16:11    Onderwerp: verzekerde hoedanigheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een particuliere rechtsbijstandverzekering hanteert bijzondere voorwaarden zoals: geen dekking bij verwerving van inkomsten buiten geregelde loondienst.

Wat mag een verzekeraar daaronder verstaan? Indien de verzekeraar zich daarop beroept en om die reden geen dekking biedt op de polis, hoe kan men zich daar dan tegen verdedigen?

Dient de verzekeraar de afwijzing te onderbouwen met aantoonbare bewijzen? Zo ja wat valt er te verstaan onder aantoonbare bewijzen?
Dient verzekerde te bewijzen dat er geen inkomsten bestaan buiten geregelde loondienst? Zo ja, hoe kan verzekerde aantonen dat hij/zij iets niet doet?

ik ben benieuwd naar jullie antwoord
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 21 mei 2011 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die voorwaarde lijkt me te betekenen dat er geen rechtsbijstand wordt verleend voor geschillen die voortspruiten uit het verwerven van inkomsten buiten geregelde loondienst.

Wil je als zzp'er aan de slag, dan zijn daar ongetwijfeld speciale rechtsbijstandverzekeringen voor.

BerichtGeplaatst: za 21 mei 2011 18:28    Onderwerp: verzekerde hoedanigheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je reactie.

Nee het gaat in dit geval zelfs niet eens om inkomsten-werving, dat wordt gesteld door de rechtsbijstandverzekeraar.

Wij worden nu belast met het aantonen dat we geen inkomsten hebben buiten geregelde loondienst, ik heb geen idee hoe dat ik dat zou moeten tonen.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 21 mei 2011 18:38    Onderwerp: Re: verzekerde hoedanigheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hennieee schreef:
Nee het gaat in dit geval zelfs niet eens om inkomsten-werving, dat wordt gesteld door de rechtsbijstandverzekeraar.

Nou ja, op dat punt verschillen jullie dus van mening. De verzekeraar is blijkbaar van mening dat het geschil dat hem is voorgelegd wel voortvloeit uit activiteiten ter verwerving van inkomsten.

Quote:
Wij worden nu belast met het aantonen dat we geen inkomsten hebben buiten geregelde loondienst, ik heb geen idee hoe dat ik dat zou moeten tonen.

Nee, jullie worden belast met het aantonen dat het specifieke geschil waarvoor je rechtsbijstand vraagt geen verband houdt met het verwerven van inkomsten.

Als je een geschil hebt met de buren over de hoogte van een schutting, zal de verzekeraar echt niet komen met het argument dat je inkomsten verwerft buiten dienstbetrekking. Dat is dan volkomen irrelevant. Je rechtsbijstandverzekering verbiedt je natuurlijk op geen enkele manier om bij te klussen. Wat de voorwaarden echter wél duidelijk maken is dat je bij geschillen die verband houden met dat bijklussen geen beroep kunt doen op deze verzekering.

Ter zake: om wat voor geschil gaat het? Je zoekt blijkbaar rechtsbijstand, maar waarvoor?

BerichtGeplaatst: za 21 mei 2011 20:45    Onderwerp: verzekerde hoedanigheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er wordt gesteld dat wij inkomsten verwerven vanuit onze hobby paarden.

Wij hebben enkele paarden waarvan er 2 gereden en uitgebracht worden in de sport.
Deze paarden vertegenwoordigen een hogere waarde maar staan niet te koop en hebben in het verleden ook nooit te koop gestaan.

Nu hebben wij een geschil met de amazone. Ze heeft zelfs ook al een paard onrechtmatig verkocht.

De rechtsbijstandverzekeraar heeft akkoord gevraagd bij de verzekeraar en is daarna de kwesties gaan behandelen. Nu na geruime tijd wijzen ze de polis-dekking af.

In de afwijzingsbrief stelt de rechtsbijstandverzekeraar dat wij geen dekking hebben voor genoemde kwesties omdat wij paarden fokken en het paard op een gegeven moment, na gebleken kwaliteiten in de dressuur, verkocht wordt. Daarlangs het aantal paarden dat er betrokken is bij de kwesties (4 stuks)

Dezelfde verzekeraar heeft op onze particuliere inboedelverzekering een clausule geplaatst. Deze clausule betreft dekking voor 5 zadels en 5 hoofdstellen op het adres van genoemde amazone (circa 70 km van ons vandaan)

Wij hebben geen inkomsten vanuit onze hobby, het kost ons veel geld maar een hobby mag geld kosten.
janssenj

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 21 mei 2011 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat een rechtsbijstands verzekering een claim afwijst is standaard. Meestal krijg je bij inschakeling van de rechtsbijstand er een claim bij.
Ik adviseer een duidlijke brief te schrijven met jou standpunten en dat je de rechtsbijstand aansprakelijk steld voor alle schade die ontstaat uit het niet behandelen van het geschil.
Vervolgens de zaak ter beoordeling bij het Kifid neerleggen.
Hennieee

BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2011 11:54    Onderwerp: verzekerde hoedanigheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt dat jullie de moeite nemen om te reageren op mijn probleem.

Het is toch te gek voor woorden dat een rechtsbijstandverzekeraar een dekking afwijst zonder iets aan te tonen. Logisch is het wel, om iets aan te tonen moet het ook wel waar zijn wat je stelt.

Mijn probleem is nu dat ik echt niet weet hoe dat ik kan aantonen dat ik geen inkomen werf uit onze paarden-hobby.

Ik heb geprobeerd om op de site van het Kifid te kijken maar die ligt er blijkbaar uit. Weet iemand hoe lang zo`n procedure loopt? Dit omdat ik bang ben dat er nog een paard van ons verkocht gaat worden door de tegenpartij (amazone)

Alvast bedankt
janssenj

BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2011 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat jullie voor de verduistering/diefstal van het paard al aangifte hebben gedaan bij de politie.

Om de zaak bij het Kifid te laten behandelen moet de verzekeraar hier volgens mij wel bij zijn aangesloten.

Het Kifid behandelt de klacht alleen als deze klacht niet ook ergens anders ook wordt behandeld.

Ik zou eerst een pittige brief naar de rechtsbijstand sturen met evt. kopien van de belastingaangiftes van afgelopen jaren waarmee je volgens mijn voldoende aan kunt tonen dat je geen inkomsten hebt gehad met betrekking tot deze paarden. Geef aan dat je de zaak bij Kifid aan gaat melden voor beoordeling en dat je ze aansprakelijk stelt voor alle kosten die voortvloeien uit het niet behandelen van de zaak.
Je kunt ook overwegen een advocaat er naar te laten kijken. Zij hebben ook vaker met dat bijltje gehakt.
janssenj

BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2011 13:18    Onderwerp: Re: verzekerde hoedanigheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik heb geprobeerd om op de site van het Kifid te kijken maar die ligt er blijkbaar uit. Weet iemand hoe lang zo`n procedure loopt?

Het kan zijn dat de verzekering meteen hun standpunt veranderd als je de zaak aanmeld bij Kifid.
Een normale procedure duurt gauw 2 tot 3 maanden.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2011 14:22    Onderwerp: Re: verzekerde hoedanigheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hennieee schreef:
Mijn probleem is nu dat ik echt niet weet hoe dat ik kan aantonen dat ik geen inkomen werf uit onze paarden-hobby.
Is er een polisvoorwaarde, volgens welke er slechts dekking is bij 'geen inkomsten'??
In dat geval vind ik het niet zo vreemd, dat bij 4 paarden en een amazone (iets anders dan 2 honden of wat kippen) de verzekeraar daarvan bewijs wil zien.
Als Hennieee dat niet kan aantonen, had ze deze polis, waarvan ook de premie berekend zal voor niet-bedrijfsmatig gebruik, niet moeten nemen.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2011 14:37    Onderwerp: Re: verzekerde hoedanigheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hennieee schreef:
Het is toch te gek voor woorden dat een rechtsbijstandverzekeraar een dekking afwijst zonder iets aan te tonen. Logisch is het wel, om iets aan te tonen moet het ook wel waar zijn wat je stelt.

De verzekeraar baseert zich op de feiten die bekend zijn. Het is op zich geen gekke gedachte dat iemand die vier paarden bezit en die paarden blijkbaar ter beschikking stelt aan een ander persoon dit niet puur als hobby doet.

Betaalt die amazone voor het gebruik van de paarden? Dan sta je tegenover de rechtsbijstandverzekeraar niet sterk, ben ik bang. Dat deze activiteit netto geld kost betekent niet dat het geen activiteit is die (mede) gericht is op het verwerven van inkomsten.

Een particuliere rechtsbijstandverzekering is niet bedoeld voor geschillen die uit commerciële activiteiten voortvloeien.

Quote:
Dit omdat ik bang ben dat er nog een paard van ons verkocht gaat worden door de tegenpartij (amazone)

Hoe kan het dat een paard van jullie verkocht gaat worden door iemand anders? Haal het paard terug en/of doe aangifte bij de politie van verduistering. Spreek de koper van het reeds verkochte paard aan. Spreek potentiële kopers van andere paarden aan.

BerichtGeplaatst: za 28 mei 2011 10:58    Onderwerp: Re: verzekerde hoedanigheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Hennieee schreef:
Is er een polisvoorwaarde, volgens welke er slechts dekking is bij 'geen inkomsten'??
In dat geval vind ik het niet zo vreemd, dat bij 4 paarden en een amazone (iets anders dan 2 honden of wat kippen) de verzekeraar daarvan bewijs wil zien.
Als Hennieee dat niet kan aantonen, had ze deze polis, waarvan ook de premie berekend zal voor niet-bedrijfsmatig gebruik, niet moeten nemen.

Mijn vraag is dan ook, hoe kan ik aantonen dat ik nu geen inkomsten werf vanuit onze paarden-hobby en niet het plan heb dat te gaan doen?

Ik heb natuurlijk inzage verleend in alles tot aan onze bankrekeningen toe, ze reageren daar niet op.
Hennieee

BerichtGeplaatst: za 28 mei 2011 11:05    Onderwerp: Re: verzekerde hoedanigheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verzekeraar baseert zich op de feiten die bekend zijn. Het is op zich geen gekke gedachte dat iemand die vier paarden bezit en die paarden blijkbaar ter beschikking stelt aan een ander persoon dit niet puur als hobby doet.

Het gebeurd heel vaak dat mensen paarden ter beschikking stellen aan een amazone, dat zijn doorgaans ook gewoon particulieren die hun paarden niet willen verkopen.

Betaalt die amazone voor het gebruik van de paarden? Dan sta je tegenover de rechtsbijstandverzekeraar niet sterk, ben ik bang. Dat deze activiteit netto geld kost betekent niet dat het geen activiteit is die (mede) gericht is op het verwerven van inkomsten.

Nee wij betalen de amazone niets en de amazone betaald ons ook niets voor het gebruik van de paarden.

Een particuliere rechtsbijstandverzekering is niet bedoeld voor geschillen die uit commerciële activiteiten voortvloeien.

Dat begrijp ik volledig, maar wij hebben geen commerciële activiteiten.

Quote:
Dit omdat ik bang ben dat er nog een paard van ons verkocht gaat worden door de tegenpartij (amazone)

Hoe kan het dat een paard van jullie verkocht gaat worden door iemand anders? Haal het paard terug en/of doe aangifte bij de politie van verduistering. Spreek de koper van het reeds verkochte paard aan. Spreek potentiële kopers van andere paarden aan.[/quote]

Ze heeft een ander paard van ons al verkocht, dat kan blijkbaar dus gewoon. Een paard terughalen kan niet zomaar als je een afspraak hebt met elkaar over het mogen gebruiken van een paard.
Ons vertrouwen is natuurlijk beschaamd maar om het goed en netjes te regelen zou ik dus naar de rechter moeten, de rechtsbijstand verleend nu geen dekking meer dus staan wij voor hoge kosten nu.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds