|
Auteur |
Bericht |
Lesleytje.
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: ma 28 mrt 2011 20:03 Onderwerp: Intentieverklaring geliberaliseerde woning |
|
|
Goedenavond,
Ik heb een vraagje over een intentieverklaring van een geliberaliseerde woning.
Mijn ouders zijn voornemens om medio oktober een geliberaliseerde woning te betrekken. Heden wordt deze woning gebouwd. De huurovereenkomst zal worden getekend bij de oplevering van de woning. Om contractueel al iets vast te leggen, is er een intentieverklaring opgesteld. In deze verklaring zit een bepaling, welke ik aan de vreemde kant vind. Het betreft: "(...) cliënt zal bij ondertekening van de huurovereenkomst voor het object drie maal de maandhuur inclusief opslag voor specifieke voorzieningen verschuldigd zijn, namelijk het bedrag t.b.v. de eerste maandhuur alsmede een borg ter hoogte van tweemaal de maandhuur. Laatstgenoemd bedrag zal worden verrekend bij de beëindiging van de huurovereenkomst inclusief verrekening van rente."
Kan een dergelijke bepaling worden overeengekomen?
Bij voorbaat bedankt! |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 28 mrt 2011 21:39 Onderwerp: |
|
|
Jet schreef: | Als dat het geval is, dan is het antwoord blijkbaar: ja |
Volgens je link mag het in België.
Quote: | Waarborgsom (borg)
Bijna alle verhuurders vragen van de nieuwe huurder een waarborgsom (borg). Het vragen van een waarborgsom mag van de wet, behalve als het bedrag onredelijk hoog is. Er bestaat geen regel hoe hoog een borg voor huur mag zijn. De rechter ziet een waarborgsom van maximaal 3 maanden kale huur nog als redelijk. Wanneer de woning niet beschadigd is, moet de verhuurder de waarborgsom aan het einde van de huurovereenkomst terugbetalen. Hij is niet verplicht rente te vergoeden over de waarborgsom. |
bron _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jet
|
Geplaatst: ma 28 mrt 2011 22:05 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Jet schreef: | Als dat het geval is, dan is het antwoord blijkbaar: ja |
Volgens je link mag het in België. |
Wie verwacht dat nou op een .nl domein? Uit de vraag en het antwoord blijkt dit niet. Alleen aan stuk tekst wat erboven staat en dat had ik nou net niet gelezen want... een .nl domein.
Maar voor het antwoord op de gestelde vraag maakte het in dit geval niet uit.
In het vervolg zal ik elke pagina in zijn geheel goed doorlezen op addertjes. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 28 mrt 2011 23:07 Onderwerp: |
|
|
Jet schreef: | Uit de vraag en het antwoord blijkt dit niet. |
Ik vind daar wel wat aanwijzigingen in
Vraag en antwoord hebben het over een wetswijziging waar ik nooit van heb gehoord, hoewel die kennelijk bekend is bij de gemiddelde huurder. Dat zijn dus geen Nederlandse huurders.
Waarborgen die op geblokkeerde rekeningen worden gestort zijn ook geen Nederlands fenomeen.
Verder kom je termen als "niet wettelijk", "Vrederechter", "oproep in verzoening" in het (juridisch) Nederlands niet tegen.
Het woord (huur)waarborg lijkt in het Nederlands ook minder gebruikelijk (probeer maar op Google). Wij hebben het over borg, borgsom of waarborgsom. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jet
|
Geplaatst: di 29 mrt 2011 9:19 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Jet schreef: | Uit de vraag en het antwoord blijkt dit niet. |
Ik vind daar wel wat aanwijzigingen in
Vraag en antwoord hebben het over een wetswijziging waar ik nooit van heb gehoord, hoewel die kennelijk bekend is bij de gemiddelde huurder. Dat zijn dus geen Nederlandse huurders.
Waarborgen die op geblokkeerde rekeningen worden gestort zijn ook geen Nederlands fenomeen.
Verder kom je termen als "niet wettelijk", "Vrederechter", "oproep in verzoening" in het (juridisch) Nederlands niet tegen.
Het woord (huur)waarborg lijkt in het Nederlands ook minder gebruikelijk (probeer maar op Google). Wij hebben het over borg, borgsom of waarborgsom. |
Hmmm, oké. Blijkbaar ben ik zo gewend geraakt aan de verschillende nationaliteiten om mij heen dat ik dit niet eens meer opmerk. Daarbij ben ik geen jurist.
Maar goed dat je het zegt, zo wijs je me erop dat teksten beter (anders) gelezen moeten en kunnen worden. Concentratie speelt ook een rol. |
|
|
|
 |
Lesleytje.
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: di 29 mrt 2011 14:19 Onderwerp: |
|
|
Het is mij geheel duidelijk!
Bedankt voor de spoedige reacties!  |