|
Auteur |
Bericht |
Robinnoval
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: do 17 mrt 2011 18:09 Onderwerp: Voorvergadering, 2 leden, gestemt met volstrekte meederheid. |
|
|
Er is sprake van een stemovereenkomst, Voorvergadering.
Aandeelhouder A heeft 3 aandelen
Aandeelhouder B heeft 1 aandeel.
Er word met volstrekte meerderheid van stemmen besloten.
Betekent dit dat A altijd zijn zin krijgt omdat hij 3 aandelen heeft ? |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 17 mrt 2011 22:03 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt mij het geval als er geen stemovereenkomst is. Je valt dan terug op de statuten en dan zal het in de regel zo zijn dat de meerderheid van stemmen beslist. Mits anders geregeld.
In een stemovereenkomst kunnen afspraken zijn gemaakt die aanvullend zijn op de statuten. Hierin zou iets geregeld kunnen zijn over dat bepaalde besluiten eenparig moeten worden genomen of zo. Een stemovereenkomst mag niet ingaan tegen wettelijke voorschriften, er zit wel een grens aan wat je in een stemovereenkomst kan regelen. |
|
|
|
 |
Robinnoval
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: vr 18 mrt 2011 11:18 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Dat lijkt mij het geval als er geen stemovereenkomst is. Je valt dan terug op de statuten en dan zal het in de regel zo zijn dat de meerderheid van stemmen beslist. Mits anders geregeld.
In een stemovereenkomst kunnen afspraken zijn gemaakt die aanvullend zijn op de statuten. Hierin zou iets geregeld kunnen zijn over dat bepaalde besluiten eenparig moeten worden genomen of zo. Een stemovereenkomst mag niet ingaan tegen wettelijke voorschriften, er zit wel een grens aan wat je in een stemovereenkomst kan regelen. |
Maar wordt in een stemovereenkomst gestemt naar aanleiding van het aantal aandelen dat je hebt of niet ?
A heeft 3 aandelen dus hij heeft in de stemovereenkomst/voorvergadering 3 stemmen ?
Of hebben partijen dan vaak allebij 1 stem ?
In mijn casus wordt hierover niks gezegd en ik kan er ook niet veel over vinden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 18 mrt 2011 11:44 Onderwerp: |
|
|
Robinnoval schreef: | Maar wordt in een stemovereenkomst gestemt naar aanleiding van het aantal aandelen dat je hebt of niet ? |
Een stemovereenkomst is een overeenkomst waarbij partijen afspreken hoe hun stem uit te brengen. Een stemovereenkomst bepaalt niet hoe de stemmen worden geteld.
Over de inhoud van de stemovereenkomst zeg je vrijwel niets, maar vermoedelijk komt die overeenkomst erop neer dat de partijen betrokken bij die stemovereenkomst in een voorvergadering afspreken hoe ze in de aandeelhoudersvergadering zullen stemmen. Als dat tijdens de voorvergadering door middel van een soort "voorstemming" gebeurt, dan ligt het voor de hand dat A hierbij 3 stemmen heeft en B slechts 1 stem, zodat de stem van A de doorslag zal geven. Maar dit zal afhangen van de inhoud van de stemovereenkomst.
edit: aandeelhoudersvergadering, niet algemene ledenvergadering... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op za 19 mrt 2011 18:31, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 19 mrt 2011 16:26 Onderwerp: |
|
|
Robinnoval schreef: |
Maar wordt in een stemovereenkomst gestemt naar aanleiding van het aantal aandelen dat je hebt of niet ?
A heeft 3 aandelen dus hij heeft in de stemovereenkomst/voorvergadering 3 stemmen ?
Of hebben partijen dan vaak allebij 1 stem ?
In mijn casus wordt hierover niks gezegd en ik kan er ook niet veel over vinden. |
Dat hangt natuurlijk af van wat men heeft afgesproken. Een van de redenen om een stemovereenkomst te sluiten kan zijn om af te wijken van het uitgangspunt dat de meerderheid beslist. Bepaalde zaken worden zo controversieel geacht dat men bijv. afspreekt dat besluiten unaniem genomen moeten worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 19 mrt 2011 18:27 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Dat hangt natuurlijk af van wat men heeft afgesproken. Een van de redenen om een stemovereenkomst te sluiten kan zijn om af te wijken van het uitgangspunt dat de meerderheid beslist. Bepaalde zaken worden zo controversieel geacht dat men bijv. afspreekt dat besluiten unaniem genomen moeten worden. |
Hoe bedoel je dat laatste? Dat de stemovereenkomst kan bepalen dat bepaalde besluiten door de AVA alleen met unanieme stemmen kunnen worden aangenomen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|