|
Auteur |
Bericht |
memolen
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 mrt 2011 17:13 Onderwerp: Erfdienstbaarheid |
|
|
Ik bezit een hoekhuis met een steeg. Vier andere huishoudens hebben recht van overpad door die steeg. De steeg is betegeld en aan beide kanten zijn schuttingen, waarvan één grenst aan mijn tuin. Er zit mos op de schutting, en nu klaagt een buurman dat ik dat moet schoonmaken omdat de mouwen van zijn jas vuil worden.
Ben ik verantwoordelijk voor het schoonhouden van de schutting aan de steegkant? Of is dat een zaak van mij plus de mensen, die recht van overpad hebben? En hoe zit het met de betegeling? |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 mrt 2011 18:50 Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid |
|
|
memolen schreef: | Ik bezit een hoekhuis met een steeg. Vier andere huishoudens hebben recht van overpad door die steeg. De steeg is betegeld en aan beide kanten zijn schuttingen, waarvan één grenst aan mijn tuin. Er zit mos op de schutting, en nu klaagt een buurman dat ik dat moet schoonmaken omdat de mouwen van zijn jas vuil worden.
|
Je kunt ook aan de buurman vragen hoe het komt dat zijn mouw vuil wordt.
Als ik het goed begrijp is de schutting van jou en daar mag hij zelfs niet aankomen omdat het niet zijn pad is waarover hij loopt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 18 mrt 2011 18:54 Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid |
|
|
memolen schreef: | Ben ik verantwoordelijk voor het schoonhouden van de schutting aan de steegkant? |
Dit hangt af van de precieze inhoud van de erfdienstbaarheid. In ieder geval ben je verplicht te gedogen dat de eigenaars van de heersende erven gebruik maken van de steeg, maar een erfdienstbaarheid kan ook bepalen dat je verplicht bent voor het onderhoud van de steeg te zorgen.
art. 5:71 lid 2 BW schreef: | De last die een erfdienstbaarheid op het dienende erf legt, kan ook bestaan in een verplichting tot onderhoud van het dienende erf of van gebouwen, werken of beplantingen die zich geheel of gedeeltelijk op het dienende erf bevinden of zullen bevinden. |
Over de inhoud van de erfdienstbaarheid:
art. 5:73 lid 1 BW schreef: | De inhoud van de erfdienstbaarheid en de wijze van uitoefening worden bepaald door de akte van vestiging en, voor zover in die akte regelen daaromtrent ontbreken, door de plaatselijke gewoonte. Is een erfdienstbaarheid te goeder trouw geruime tijd zonder tegenspraak op een bepaalde wijze uitgeoefend, dan is in geval van twijfel deze wijze van uitoefening beslissend. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 mrt 2011 19:42 Onderwerp: Re: Erfdienstbaarheid |
|
|
bona fides schreef: |
art. 5:71 lid 2 BW schreef: | De last die een erfdienstbaarheid op het dienende erf legt, kan ook bestaan in een verplichting tot onderhoud van het dienende erf of van gebouwen, werken of beplantingen die zich geheel of gedeeltelijk op het dienende erf bevinden of zullen bevinden. |
|
Dit betekent dus ook dat als de schutting volledig naast het pad geplaatst is waar de erfdienstbaarheid voor geld een gebruiker van het pad niet kan eisen dat er iets aan de schutting gedaan moet worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 18 mrt 2011 20:27 Onderwerp: |
|
|
De steeg maakt deel uit van het dienende erf, anders is het onzin om over een recht van overpad te praten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|