|
Auteur |
Bericht |
Patricia30
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 23 okt 2009 10:46 Onderwerp: Boete betaald, geweigerd door CJIB en nu voor komen? |
|
|
Goedemorgen allemaal,
Ik ben van de zomer geflitst met 31 kilometer te hard. (Dacht dat ik 80 mocht, reed netjes 81, maar dit bleek dus 50 te zijn) Ik kreeg een schikkingsvoorstel van 270 euro. Mijn man heeft het overgemaakt, maar naar nu blijkt te laat. Het had op 29 juli binnen moeten zijn en ze hebben het op 27 augustus binnen gekregen. Ik heb tussentijds geen aanmaning gehad, niks.
Nu krijg ik vanmorgen een brief dat de betaling niet is geaccepteerd en zal worden gerestitueerd. Na een telefoontje met het CJIB blijkt dat ik binnenkort een dagvaarding zal ontvangen en dan dus voor de rechter moet gaan verschijnen.
Kan ik hier nog iets tegen beginnen? Kunnen ze dit zomaar doen zonder een aanmaning of wat dan ook te versturen?
Wat kunnen hier voor mij de gevolgen van zijn? Kunnen ze straks mijn rijbewijs afpakken?
Met andere woorden: HELPPPPPPP!!!!! Ik heb dit nog nooit meegemaakt en heb dus ook geen idee wat er nu boven mijn hoofd hangt.
Groetjes Patricia _________________ Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 23 okt 2009 12:06 Onderwerp: |
|
|
Dat valt allemaal wel mee, hoor. Als je een dagvaarding krijgt, stuur dan meteen een brief naar de Officier van Justitie met wat je hier schrijft en de bewijzen (ook het bewijs dat het geld op 27 augustus is gestort) en vraag gewoon of het alsnog door middel van een transactie ter hoogte van 270 euro afgedaan kan worden. Dan hoor je wel of je toch op zitting zou moeten verschijnen.
Maar kijk eerst nog eens goed op de boete die je in eerste instantie ontving. Is daar de eerste vervaldatum 29 juli? (onder kopje Betalen) Want gewoonlijk staat er nog wel wat bij over verhogingen als de betaling later plaatsvindt (onderin). Ik vind dit dus zo raar.........
Je kunt dus ook alvast even een brief schrijven naar de CVOM en je verhaal vertellen (en de bewijzen bijsluiten). Adres staat wel op de beschikking die je hebt gehad. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Patricia30
|
Geplaatst: vr 23 okt 2009 13:45 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp van een vriendin dat er verschil is tussen een schikkingsvoorstel en een boete. Wat ik heb gekregen is dus een schikkingsvoorstel. En dat ik daarom geen aanmaning of iets in die geest ontvangen heb. Ook zat er bij de brief die ik toen kreeg een verklaring die ik moest ondertekenen waarin stond dat ik toegaf dat ik de bestuurder was ten tijde van het voorval.
Dat heb ik dezelfde dag ondertekend retour gestuurd. Nu zou het zo zijn dat ik door te laat betalen geen schuld heb bekend en dat het daarom een zitting zal worden. Maar door die verklaring heb ik toch ook gewoon schuld bekent?
Er staat idd een adres met telefoonnummer op de brief die ik vanmorgen heb gehad. Maar ik ben bang dat als ik bel (ik ben een nitwit op dit gebied) ik mezelf nog verder ingraaf. _________________ Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.... |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 23 okt 2009 22:30 Onderwerp: |
|
|
Nee hoezo? Je bent toch best bereid dat bedrag te betalen? Sterker: je had het zelfs al betaald. Dus bel gewoon op en leg het uit en vraag of ze je betaling alsnog willen accepteren.
Zo niet, dan leg je het nog eens uit als je de dagvaarding ontvangt.
En lukt dat ook niet, dan leg je het aan de rechter uit.  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 26 okt 2009 8:34 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: |
Maar kijk eerst nog eens goed op de boete die je in eerste instantie ontving. Is daar de eerste vervaldatum 29 juli? (onder kopje Betalen) Want gewoonlijk staat er nog wel wat bij over verhogingen als de betaling later plaatsvindt (onderin). Ik vind dit dus zo raar.........
|
Het zou raar zijn als het <30 km te hard zou zijn. Vanaf 30 km (40km op de autosnelweg) is het geen Muldertje meer maar een Transactie*. Dit is herkenbaar op de beschikking aan de grote M of T rechtsbovenin (dit is dan ook altijd het eerste waar ik naar kijk )
Bij een T-biljet is er dan ook geen verhoging aangezien het een one-time offer is.
Een belletje naar de OvJ zal ongetwijfeld wonderen doen. De kans dat je er op een zitting zal worden veroordeeld op hetzelfde bedrag is groot (gezien het feit dat er al betaald is) en voor de justitiele documentatie maakt het nauwelijks uit. Het enige nare is een extra risico op proeftijd en/of OBM (ontzegging besturen motorvoertuigen).
* in lekentaal:
De Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften (ook bekend als de Wet Mulder, naar de ontwerper) is een bestuursrechtelijke kwestie en valt niet onder het strafrecht. Hier komt ook de grote M vandaan.
Feiten die niet onder de Mulderwetgeving vallen (de zwaardere categorie overtredingen) worden afgedaan in het strafrecht. First-offenders krijgen in de regel eerst een transactievoorstel (de T). Wordt deze niet betaald dan moet men naar de kantonrechter. Deze legt dan meestal een iets hogere boete op. |
|
|
|
 |
Patricia30
|
Geplaatst: ma 26 okt 2009 17:14 Onderwerp: |
|
|
Ik heb dus net gebeld en gevraagd of ze de betaling niet alsnog wilden accepteren. Onder geen enkele voorwaarde dus. Niet betalen of te laat betalen betekend voor komen. Ik probeerde nog met: is dat niet een beetje een zware en kostbare maatregel. Het is nou niet zo dat ik niet wil betalen, ik had zelfs al betaald. Maar jammer maar helaas. Ik zal echt voor de rechter moeten verschijnen, al was ze het wel met me eens dat het een kostbare maatregel was voor zoiets. Ze kon me in ieder geval wel beloven dat het pas in het nieuwe jaar zou zijn dat ik voor moet gaan komen.
Schriftelijke afhandeling was ook niet mogelijk, dus een brief sturen had ook geen zin.... (Ga ik toch doen, om de rechter alvast uit te leggen dat ik geen kwade bedoelingen heb en dat ik echt graag wil betalen en niet voor wil komen. Je weet maar nooit )
@Sabri: NOG EEN HOGER BOETE??????  _________________ Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.... |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: di 27 okt 2009 7:44 Onderwerp: |
|
|
Patricia30 schreef: | @Sabri: NOG EEN HOGER BOETE??????  |
Let wel: de hogere boete wordt over het algemeen opgelegd als er sprake is of lijkt te zijn van het fenomeen "zand in de molen": de zaak voor laten komen alleen om het zo moeilijk mogelijk te maken.
Ik zou wachten met een brief tot de dagvaarding is betekend. Stuur dan een brief naar het OM (er staat altijd een postbusnummer op) met het voorstel om de transactie als nog te betalen. Gaat het OM er dan nog steeds niet mee akkoord dan sta je een stuk sterker bij de rechter. Het is alleen een beetje zonde van de tijd. |
|
|
|
 |
Patricia30
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 13:27 Onderwerp: |
|
|
Mijn plan was inderdaad om de dagvaarding af te wachten en dan nog maar een keer te vragen of het anders afgewikkeld kan worden door alsnog te betalen en daarmee de belastingbetaler een hoop geld te besparen en de rechter tijd te besparen voor het grotere werk zeg maar...
Dat zal ik natuurlijk niet in de brief zetten
Zal in ieder geval tot het uiterste proberen te voorkomen dat ik echt naar de rechter moet.... _________________ Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 13:57 Onderwerp: |
|
|
Patricia30 schreef: | Ik heb dus net gebeld en gevraagd of ze de betaling niet alsnog wilden accepteren. Onder geen enkele voorwaarde dus. |
Je hebt waarschijnlijk gebeld met het CJIB en niet met de OvJ.
Het CJIB stuurt alleen de accept-giro en heeft hier verder niets over te zeggen. Het CJIB kan niet besluiten je betaling alsnog te accepteren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Patricia30
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 9:13 Onderwerp: |
|
|
Nee ik heb eerst gebeld met CJIB, die vertelden over de te verwachten dagvaarding. Later heb ik gebeld met Ovj en die vertelde me dat het tegenwoordig standaard is dat je voor komt. Alsnog accepteren was geen enkele mogelijkheid toe. Voorheen scheen het vaak te gebeuren dat dingen op de rol werden gezet, mensen betaalden dan een dag ervoor en dan kwam alles te vervallen, kostte veel onnodig tijd. Nu moet je dus gewoon voorkomen en wordt het voor de rechter afgerond. Al was de dame in kwestie het met me eens dat het een zware en kostbare maatregel is. Zeker gezien het feit ik niet onwillig ben om te betalen. _________________ Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 11:49 Onderwerp: |
|
|
Ah, dan heb je in ieder geval gedaan wat je (nog) kon doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 12:33 Onderwerp: |
|
|
Je bent niet tot antwoorden verplicht, maar hoe komt het dat je te laat hebt betaald? Heb je te weinig tijd gehad of komt het door een nalatigheid van jouw kant? _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
Patricia30
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 13:01 Onderwerp: |
|
|
Dit klinkt erg burgerlijk, maar manlief doet dus de overschrijvingen (is meteen verandering in gebracht ) en heeft zich een maand vergist. Hij dacht uiterlijk 29-8 te moeten betalen, maar bleek dus 29-7 te zijn.
We zijn in die periode ook op vakantie geweest, hij heeft de betalingen die eruit moesten geagendeerd op internetbankieren zodat de betalingen wel doorgingen. Deze is dus mis gegaan.... _________________ Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg....
Laatst aangepast door Patricia30 op wo 11 nov 2009 13:03, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 13:02 Onderwerp: |
|
|
Patricia30 schreef: | Nee ik heb eerst gebeld met CJIB, die vertelden over de te verwachten dagvaarding. Later heb ik gebeld met Ovj en die vertelde me dat het tegenwoordig standaard is dat je voor komt. Alsnog accepteren was geen enkele mogelijkheid toe. Voorheen scheen het vaak te gebeuren dat dingen op de rol werden gezet, mensen betaalden dan een dag ervoor en dan kwam alles te vervallen, kostte veel onnodig tijd. Nu moet je dus gewoon voorkomen en wordt het voor de rechter afgerond. Al was de dame in kwestie het met me eens dat het een zware en kostbare maatregel is. Zeker gezien het feit ik niet onwillig ben om te betalen. |
Dan zou ik als ik jou was alsnog schriftelijk (aangetekend) een aanbod aan de OvJ doen om de transactie te betalen. Een kopie daarvan met het verzendbewijs samen met de brief dat de betaling niet is geaccepteerd en zal worden gerestitueerd meenemen naar de rechtbank en met een beetje geluk krijgt de OvJ er van langs.
Overigens lijkt me de kans klein dat je daadwerkelijk een OvJ aan de lijn hebt gekregen en te maken hebt gehad met een juridisch medewerker van het parket... |
|
|
|
 |
Patricia30
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 13:05 Onderwerp: |
|
|
Ik beweer ook niet dat ik de OvJ zelf aan de telefoon had. Had het telefoonnummer van die afdeling wat op de brief vermeld stond. Het zal vast gewoon een medewerkster zijn geweest.
Ik heb al voorgesteld om nog per brief uit te leggen wat er is gebeurd en dat ik graag gewoon wil betalen, maar kreeg van haar als antwoord dat dit geen zin zou hebben.
Blijkbaar willen ze de overtreder tegenwoordig graag ontmoeten... _________________ Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.... |
|
|
|
 |
|