|
Auteur |
Bericht |
suggasweet
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 mrt 2011 23:10 Onderwerp: rechten en plichten voor een ouder bij een minderjarig kind. |
|
|
De situatie is als volgt.
Kind inmiddels 17 jaar heeft o.a. ingebroken.
uitspraak op alles 120 uur taakstraf, 2 jaar voorwaardelijk en een schade vergoeding van €2500,-.
De schade vergoeding die betaald moet worden wie is daar aansprakelijk voor?
Als het kind niet in staat is deze geldsom te betalen is het ook mogelijk om het kind hiervoor vast te laten zetten of zijn de ouder verplicht dan voor deze kosten op te draaien?
Als de ouders wel voor de kosten moeten op draaien bestaat er een kans dat deze kosten te verhalen zijn op een wa / wa + verzekering?
zou iemand mij hierover kunnen informeren?
Alvast vriendelijk bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 09 mrt 2011 23:52 Onderwerp: Re: rechten en plichten voor een ouder bij een minderjarig kind. |
|
|
suggasweet schreef: | De schade vergoeding die betaald moet worden wie is daar aansprakelijk voor? |
Het kind.
Quote: | Als het kind niet in staat is deze geldsom te betalen is het ook mogelijk om het kind hiervoor vast te laten zetten of zijn de ouder verplicht dan voor deze kosten op te draaien? |
Nee.
Quote: | Als de ouders wel voor de kosten moeten op draaien bestaat er een kans dat deze kosten te verhalen zijn op een wa / wa + verzekering? |
Alleen als het kind is meeverzekerd. Dat zou best wel eens het geval kunnen zijn, want volgens mij is het niet gebruikelijk om een wa-verzekering af te sluiten voor thuiswonende minderjarige kinderen. Maar misschien vergis ik mij: check de voorwaarden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
suggasweet
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 mrt 2011 10:47 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
Als het kind niet in staat is deze geldsom te betalen is het ook mogelijk om het kind hiervoor vast te laten zetten of zijn de ouder verplicht dan voor deze kosten op te draaien?
Nee. |
Bedankt voor de reactie maar nog 1 vraag.
Wat bedoel je met nee? nee het kind word niet vast gezet of nee de ouders draaien niet voor de kosten op? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 10 mrt 2011 12:00 Onderwerp: |
|
|
suggasweet schreef: | Wat bedoel je met nee? nee het kind word niet vast gezet of nee de ouders draaien niet voor de kosten op? |
De ouders draaien niet op voor de kosten, althans kunnen voor die kosten niet aansprakelijk worden gesteld. Het kind opsluiten zal uiteraard ook niet lukken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 10 mrt 2011 15:42 Onderwerp: |
|
|
Dan is de schadevergoeding toch een wassen neus?
Kind geen inkomsten en ouders niet verantwoordelijk? |
|
|
|
 |
Bjorn63
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: vr 11 mrt 2011 16:55 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Dan is de schadevergoeding toch een wassen neus?
Kind geen inkomsten en ouders niet verantwoordelijk? |
Beslag laten leggen op inkomsten kind in de toekomst? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 11 mrt 2011 19:49 Onderwerp: |
|
|
Of op het spaarvarken van het kind. Of een beetje geduld uitoefenen en tijdig stuiten.
Ik zie nu pas dat de schade is veroorzaakt door een door het kind begaan misdrijf. Die schade zal dus niet in aanmerking komen voor vergoeding van een aansprakelijkheidsverzekering. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|