Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 21 mei 2024 23:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Doodstraf (argumenten voor en tegen)
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leon78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 154


BerichtGeplaatst: wo 29 aug 2012 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb over het algemeen geen bezwaren tegen de straf op zich. Of de doodstraf afschrikwekkend kan werken, hangt zowel af van de toepassing (zoals bij iedere andere straf), maar ook van andere omstandigheden, zoals de pakkans (de kans om 'gepakt' te worden is wellicht meer een overweging voor een potentiële dader, dan de straf die hem/haar boven het hoofd hangt). Wanneer de doodstraf beperkt zou blijven tot bepaalde levensdelicten (vergelijk het bijvoorbeeld met de Britse Homicide Act van 1957) dan zie ik - met de professionele rechtspraak zoals we die hier kennen - niet zo snel de mogelijkheid tot dwaling.

Maar goed, dan heb je gelijk mijn enige argument tegen: hoe klein ook, de kans op dwaling blijft bestaan. De argumenten van inhumaan, barbaars, etc. vind ik weinig inhoudelijk, maar dit zou in mijn ogen het enige praktische argument tegen herinvoering kunnen zijn (even los van alle gezeik binnen de EU wat je dan over je heen krijgt, maar dat terzijde).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 29 aug 2012 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leon78 schreef:
Wanneer de doodstraf beperkt zou blijven tot bepaalde levensdelicten (vergelijk het bijvoorbeeld met de Britse Homicide Act van 1957) dan zie ik - met de professionele rechtspraak zoals we die hier kennen - niet zo snel de mogelijkheid tot dwaling.

Je hebt de laatste 10 jaar het nieuws niet gevolgd?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leon78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 154


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Leon78 schreef:
Wanneer de doodstraf beperkt zou blijven tot bepaalde levensdelicten (vergelijk het bijvoorbeeld met de Britse Homicide Act van 1957) dan zie ik - met de professionele rechtspraak zoals we die hier kennen - niet zo snel de mogelijkheid tot dwaling.

Je hebt de laatste 10 jaar het nieuws niet gevolgd?


Je hebt de nuance gemist? Wink

Ik zei dan ook: niet zo snel. Voor zover ik weet hebben we het alleen over Lucia de B. De Schiedammer Parkmoord is weliswaar ook een dwaling geweest, maar aangezien voor dat delict geen levenslang is opgelegd, heb ik die niet meegenomen. Zoals ik al zei, in vergelijking met de VS acht ik de kans klein, maar desalniettemin is er altijd een kans op dwaling en daarom zeg ik: niet doen.

Heb ik er morele problemen mee als een dergelijke misdadiger het loodje legt? Geenszins.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 30 aug 2012 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leon78 schreef:
bona fides schreef:
Leon78 schreef:
Wanneer de doodstraf beperkt zou blijven tot bepaalde levensdelicten (vergelijk het bijvoorbeeld met de Britse Homicide Act van 1957) dan zie ik - met de professionele rechtspraak zoals we die hier kennen - niet zo snel de mogelijkheid tot dwaling.

Je hebt de laatste 10 jaar het nieuws niet gevolgd?


Je hebt de nuance gemist? Wink

De nuance "bepaalde levensdelicten"? Nee, die heb ik niet gemist. De doodstraf voor andere delicten dan "bepaalde levensdelicten" (moord en doodslag?), daar is volgens mij de SGP niet eens voor.

Quote:
Ik zei dan ook: niet zo snel. Voor zover ik weet hebben we het alleen over Lucia de B. De Schiedammer Parkmoord is weliswaar ook een dwaling geweest, maar aangezien voor dat delict geen levenslang is opgelegd, heb ik die niet meegenomen.

???

Je hebt het toch over doodstraf, niet over levenslang?

Denk je dat de "professionele rechters" in de Schiedammer Parkmoordzaak hebben gedacht "oh, we gaan toch geen levenslang opleggen, dus over de schuldvraag hoeven we niet moeilijk te doen"? Denk je dat als het in die zaak om de doodstraf zou zijn gegaan, de rechters de verdachte wel zouden hebben vrijgesproken?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leon78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 154


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De nuance "bepaalde levensdelicten"? Nee, die heb ik niet gemist. De doodstraf voor andere delicten dan "bepaalde levensdelicten" (moord en doodslag?), daar is volgens mij de SGP niet eens voor.


Je hebt de nuance dus wel gemist. Dat had niets te maken met bepaalde levensdelicten, maar op het feit dat niet zo snel fouten gemaakt worden, toch betekent dat de fouten niet zijn uit te sluiten.

Quote:

Je hebt het toch over doodstraf, niet over levenslang?


Klopt, maar je mag er toch wel vanuit gaan dat een eventueel doodvonnis alleen zou worden opgelegd in zaken waar nu een levenslange gevangenisstraf wordt opgelegd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leon78 schreef:
bona fides schreef:
De nuance "bepaalde levensdelicten"? Nee, die heb ik niet gemist. De doodstraf voor andere delicten dan "bepaalde levensdelicten" (moord en doodslag?), daar is volgens mij de SGP niet eens voor.


Je hebt de nuance dus wel gemist. Dat had niets te maken met bepaalde levensdelicten, maar op het feit dat niet zo snel fouten gemaakt worden, toch betekent dat de fouten niet zijn uit te sluiten.

"Professionaliteit" en "niet zo snel" in een context waarin mensenlevens op het spel staan. Dan vraag ik je nogmaals: heb je de laatste 10 jaar misschien het nieuws niet gevolgd?

Quote:
Quote:
Je hebt het toch over doodstraf, niet over levenslang?

Klopt, maar je mag er toch wel vanuit gaan dat een eventueel doodvonnis alleen zou worden opgelegd in zaken waar nu een levenslange gevangenisstraf wordt opgelegd?

bona fides schreef:
Denk je dat de "professionele rechters" in de Schiedammer Parkmoordzaak hebben gedacht "oh, we gaan toch geen levenslang opleggen, dus over de schuldvraag hoeven we niet moeilijk te doen"? Denk je dat als het in die zaak om de doodstraf zou zijn gegaan, de rechters de verdachte wel zouden hebben vrijgesproken?

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leon78 schreef:
Klopt, maar je mag er toch wel vanuit gaan dat een eventueel doodvonnis alleen zou worden opgelegd in zaken waar nu een levenslange gevangenisstraf wordt opgelegd?

Het punt is juist dat gerechtelijke dwalingen voorkomen. U laat de Schiedammer Parkmoord buiten beschouwing, omdat er toen geen levenslang is opgelegd. Dat is alleen logisch als u ervan uitgaat dat rechters beter opletten naarmate de op te leggen straf hoger is. Dat lijkt mij een onjuiste aanname. Iedere rechterlijke dwaling is een argument tegen de doodstraf, ongeacht of de op te leggen straf in de zaak waarin is gedwaald levenslang was of niet. Iedere dwaling bewijst immers dat er fouten worden gemaakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Leon78 schreef:
bona fides schreef:
De nuance "bepaalde levensdelicten"? Nee, die heb ik niet gemist. De doodstraf voor andere delicten dan "bepaalde levensdelicten" (moord en doodslag?), daar is volgens mij de SGP niet eens voor.


Je hebt de nuance dus wel gemist. Dat had niets te maken met bepaalde levensdelicten, maar op het feit dat niet zo snel fouten gemaakt worden, toch betekent dat de fouten niet zijn uit te sluiten.

"Professionaliteit" en "niet zo snel" in een context waarin mensenlevens op het spel staan. Dan vraag ik je nogmaals: heb je de laatste 10 jaar misschien het nieuws niet gevolgd?

Je schreef trouwens: "zie ik niet zo snel de mogelijkheid tot dwaling". Hoe kun je nou "niet zo snel" de mogelijkheid tot dwaling zien?

Misschien is dit niet wat je bedoelde, maar kom dan niet met "je hebt de nuance gemist".
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 331


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Altijd een lastige ethische discussie. Vorig jaar bij de opleiding Criminologie hebben wij deze stelling ook besproken. Uiteraard was er onenigheid, maar er bleek wel een meerderheid voorstander te zijn van de doodstraf. Het argument hierachter lag echter niet in het vergeldende aspect van de straf. Velen waren van oordeel dat een uitzichtloos bestaan in de cel zonder enige zicht op vrijlating erger is dan de dood. En dat standpunt deel ik eerlijk gezegd ook. Doodstraf? Ja, bij delicten waar levenslang voor staat. Wellicht dat instemming van de veroordeelde als optie kan worden opgenomen in de wet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ArieKanarie schreef:
Altijd een lastige ethische discussie. Vorig jaar bij de opleiding Criminologie hebben wij deze stelling ook besproken. Uiteraard was er onenigheid, maar er bleek wel een meerderheid voorstander te zijn van de doodstraf. Het argument hierachter lag echter niet in het vergeldende aspect van de straf. Velen waren van oordeel dat een uitzichtloos bestaan in de cel zonder enige zicht op vrijlating erger is dan de dood. En dat standpunt deel ik eerlijk gezegd ook. Doodstraf? Ja, bij delicten waar levenslang voor staat. Wellicht dat instemming van de veroordeelde als optie kan worden opgenomen in de wet.

Dit vind ik nogal verbazend. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat als je aan een tot levenslang veroordeelde zou vragen "zullen we je morgen uit je lijden verlossen?" hij met "graag" zou antwoorden. Zulke personen zijn er misschien wel, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat dit een (zeer) kleine minderheid onder de groeps van tot evenslang veroordeelden is.

Ik vraag me af hoe het kan dat een hele groep van criminologiestudenten hier een ander idee over heeft.

Overigens is een totaal gebrek aan uitzicht wel in strijd met het EVRM. Er moet een praktische kans op gratie zijn. In Nederland is die kans er natuurlijk niet, zoals wij allen weten, maar de HR pretendeert voorlopig dat die kans er wel is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, levenslang zonder redelijke gratiemogelijkheid is in strijd met art. 5 lid 4 EVRM. In Duitsland hanteert men daarom bij levenslang een vergeldingsgedeelte en een recidivepreventie gedeelte van de straf. Als iemand dan in het recidivepreventiegedeelte is aanbeland, kan hij vrijgelaten worden, als hij of zij niet meer recidive gevaarlijk is.

De doodstraf als recidivepreventie is een onomkeerbare, voorgoed vernietigende straf en daarom ongeschikt.

Het lijkt me dat het leven binnen de vier muren ook nog zinvol in te vullen is, met zingen, tekenen, bidden, arbeid, conversatie, lezen, eten etc. De doodstraf is onomkeerbaar, een ander mens moet niet op die wijze over een mensenleven kunnen beschikken. De doodstraf moet ook niet verward worden met euthanasie (waar je volgens mij ook je vraagtekens bij kunt zetten). De doodstraf wordt altijd opgelegd door de rechter als straf; het is niet aan de verdachte hiervoor te kiezen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 331


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 19:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
De doodstraf wordt altijd opgelegd door de rechter als straf; het is niet aan de verdachte hiervoor te kiezen.


De doodstraf wordt op dit moment helemaal niet opgelegd. Maar instemming van een verdachte is natuurlijk evengoed mogelijk, zoals bij een taakstraf het geval is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quilja



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 79


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ArieKanarie schreef:
Velen waren van oordeel dat een uitzichtloos bestaan in de cel zonder enige zicht op vrijlating erger is dan de dood.


In dat oordeel kan ik me helemaal vinden.
Ook om die reden is de doodstraf niet geschikt.
De ergste misdaad behoort gestraft te worden met de ergste straf.
Hoe aangenaam en nuttig je de tijd in een gevangenis ook kan besteden, je leefgebied blijft beperkt.

Bijkomend voordeel is dat de veroordeelde bij een onjuist oordeel niet dood is en "gewoon" terug kan keren in de maatschappij. Bij een doodstraf zie ik dat niet gebeuren.

De doodstraf is misschien financieel de beste oplossing. Doden kosten de maatschappij tenslotte niet jarenlang geld, terwijl een gevangene wel geld kost.
Voor slachtoffers inclusief nabestaanden is de doodstraf waarschijnlijk gevoelsmatig de enige straf die recht doet aan hun leed.
Als deze overwegingen de rechtspraak moeten bepalen, is de term "rechtspraak" toch niet meer gerechtvaardigd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

quilja schreef:
ArieKanarie schreef:
Velen waren van oordeel dat een uitzichtloos bestaan in de cel zonder enige zicht op vrijlating erger is dan de dood.


In dat oordeel kan ik me helemaal vinden.

Probeer je eens te verplaatsen in een tot levenslang veroordeeld persoon. Kies je ervoor om morgen te sterven, of toch maar liever volgende week?

Quote:
De doodstraf is misschien financieel de beste oplossing. Doden kosten de maatschappij tenslotte niet jarenlang geld, terwijl een gevangene wel geld kost.

De doodstraf is ook niet goedkoop hoor:
Quote:
The Death Penalty Information Center study found that death penalty costs can average $10 million more per year per state than life sentences. Increased costs include higher security needs and guaranteed access to an often lengthy pardon and appellate process. The group is an information resource on capital punishment, and opposes its application as unworkable, inefficient and prone to mistakes.

(link)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
quilja



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 79


BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Probeer je eens te verplaatsen in een tot levenslang veroordeeld persoon. Kies je ervoor om morgen te sterven, of toch maar liever volgende week?


Dat sterven is een keuze, geen straf.
Bovendien vergeet je een optie.
Het is namelijk ook mogelijk de straf te accepteren en te kiezen voor een natuurlijke dood.
Een terecht veroordeelde hoeft geen medelijden te verwachten, zeker niet als hij die laatste optie niet ziet.
Een onterecht veroordeelde ziet die optie wèl en kiest die optie om desnoods levenslang te vechten om zijn onschuld te bewijzen.

De dood van een veroordeelde maakt ook slachtoffers, zou die tot levenslang veroordeelde persoon dat ook beseffen?

Quote:
De doodstraf is ook niet goedkoop hoor:


Dat beweer ik ook niet. Ik beweer alleen dat het mogelijk minder kost.

Quote:
The Death Penalty Information Center study found that death penalty costs can average $10 million more per year per state than life sentences. Increased costs include higher security needs and guaranteed access to an often lengthy pardon and appellate process. The group is an information resource on capital punishment, and opposes its application as unworkable, inefficient and prone to mistakes.


Wij van wc eend adviseren wc eend.
Deze informatie zou een stuk betrouwbaarder overkomen als de studie gedaan was door een neutrale partij of door voorstanders van de doodstraf.

Het artikel van CNN was wel erg summier, maar je punt is duidelijk. De doodstraf is ook niet goedkoop.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds