|
Auteur |
Bericht |
gab
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: do 13 jan 2011 2:26 Onderwerp: Advocaat/gemachtigde wanneer/waar verplicht? |
|
|
Beste juristen,
Ik zie mij op dit moment gelukkig niet geconfronteerd met een juridische procedure, maar toch is mijn interesse gewekt.
Ik ben er vrij zeker van dat je je in een strafzaak altijd moet laten vertegenwoordigen door een advocaat, en niet je eigen verdediging mag voeren. Dit om de procedure wat sneller te laten verlopen? Geldt dat echter ook als een advocaat voor het hekje moet verschijnen in een strafzaak? Moet die zelf dan ook een andere advocaat inhuren om zich te laten vertegenwoordigen? En wat geldt er voor iemand die bijvoorbeeld fiscaal recht heeft gestudeerd en dus wel een mr. titel heeft?
Daarnaast ben ik nieuwsgierig bij welke rechters/rechtsgebieden/rechtbanken ik zelf mag procederen/mijn verweer mag voeren, en wanneer ik mij verplicht moet vertegenwoordigen. En door wie dan, verplicht door een advocaat, of is iedere willekeurige andere persoon geschikt, zolang ik die machtig?
Rechtsgebieden/gerechten waar ik aan zit te denken:
- Strafzaken
- Bestuursrecht
- Civiele procedure
- Kort geding in het bijzonder
- Kantonrechter in het bijzonder
- Voorlopige voorziening in het bijzonder
Wat ik me daarbij ook afvraag, het jezelf wel of niet mogen vertegenwoordigen als jurist (niet als advocaat, maar iedere jurist met een mr. titel in het algemeen), daar waar een niet-jurist verplicht is een advocaat in te schakelen, is dat ook nog afhankelijk van het feit of je je civiel effect hebt behaald? Of moet je dan ook direct als advocaat werkzaam (kunnen) zijn, om jezelf te mogen vertegenwoordigen? (als in: aangesloten bij de NOVA etc.)
Veel vragen, maar voor de meesten van jullie waarschijnlijk a piece of cake haha! Ik hoop dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven!
EDIT: Nog een vraag die bij me opkomt. Iemand die fiscaal recht heeft gestudeerd, een master inclusief civiel effect heeft afgerond, voert de mr titel. Is hij bevoegd zichzelf (en anderen) te vertegenwoordigen als gemachtigde? Zo ja: in welke zaken?
Bij voorbaat dank! |
|
|
|
 |
JohanWorp
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: vr 14 jan 2011 14:10 Onderwerp: |
|
|
Strafzaken
Geen procesvertegenwoordiging nodig. Wel aan te raden. Een advocaat mag zichzelf dus ook verdedigen ook al heeft hij een meester titel in het fiscale recht. Is alleen niet aan te raden.
Bestuursrecht
Geen procesvertegenwoordiging nodig
Civiele procedure
Wel procesvertegenwoordiging nodig
Kort geding in het bijzonder
Alleen procesvertegenwoordiging nodig voor de eisende partij
Kantonrechter in het bijzonder
Voorlopige voorziening in het bijzonder
Een meester titel met civiel effect geeft je niet direct de mogelijkheid om in procedures op te treden waarbij procesvertegenwoordiging nodig is. Hiervoor moet je bij één van de rechtbanken in Nederland beëdigd zijn als advocaat. Je wordt dan ingeschreven op het advocatentableau en staat onder toezicht van de Orde van Advocaten.
Een gemachtigde betekent puur dat jij een andere persoon aanstelt die namens jou jouw belangen behartigt. Zo'n persoon wordt in de bovenstaande rechtsprocedures, waarbij geen procesvertegenwoordiging nodig is, een gemachtigde genoemd. Dat hangt niet af van opleiding o.i.d.
e.e.a. is terug te vinden op www.rechtspraak.nll |
|
|
|
 |
gab
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: vr 14 jan 2011 20:50 Onderwerp: |
|
|
Heel erg bedankt voor de informatieve post! |
|
|
|
 |
vwn
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 09 mrt 2011 16:51 Onderwerp: |
|
|
En wat als je een meester titel met civiel effect heeft, bij één van de rechtbanken in Nederland beëdigd bent en ingeschreven staat op het advocatentableau? Zou je dan zichzelf kunnen bijstaan in een civile procedure?
 |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 09 mrt 2011 17:32 Onderwerp: |
|
|
vwn schreef: | En wat als je een meester titel met civiel effect heeft, bij één van de rechtbanken in Nederland beëdigd bent en ingeschreven staat op het advocatentableau? Zou je dan zichzelf kunnen bijstaan in een civile procedure?
 |
Ja, dat kan inderdaad. |
|
|
|
 |
vwn
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: vr 11 mrt 2011 0:18 Onderwerp: |
|
|