|
Auteur |
Bericht |
Robinnoval
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: wo 02 mrt 2011 12:14 Onderwerp: Wat kan je allemaal tenlasteleggen in de volgende situatie? |
|
|
Jos is aangehouden nadat in zijn auto spullen zijn gevonden waarvan duidelijk is dat deze zijn gestolen. Er word duidelijk dat Jos de leider is van een groep die herhaaldelijk diefstallen heeft pleegt. Een getuige heeft verklaard dat hij Jos heeft gezien bij de groep toen ze een bankje aan het vol spuiten waren met graffiti en daarbij een hoop herrie maakten. Ook heeft hij hiervan video-opnamen gemaakt. Hierop is te zien hoe Jos willekeurige passanten uitmaakt voor 'hoerenlopers' en andere woorden van gelijke strekking.
Wat moet ik allemaal ten laste leggen en wat gaat te ver ?
- Diefstal / danwel Diefstal in vereniging. 310 311 lid 1 sub 4
- Straatschenderij art. 424 Sr.
- Eenvoudige belediging art. 266 Sr.
- Criminele Organisatie ( of gaat dat te ver ?) 140 Sr?
- Openlijke geweldpleging 141 Sr
- Vernieling 350 Sr.
Vergeet ik nog een belangrijke of sla ik een beetje door ?
Alvast bedankt voor de mogelijke tips/hulp. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 02 mrt 2011 12:59 Onderwerp: |
|
|
De criminele organisatie kun je wel vergeten.
Ik denk niet dat dit clubje raddraaiers voldoet aan de voorwaarden voor een criminele organisatie, zoals oa:
- het moet een duurzame organisatie zijn met piramide structuur
- strenge hierarchie
- duidelijke taakverdeling
- gedragscode
- intern sanctiesysteem
- gemeenschappelijk en bekend doel |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: wo 02 mrt 2011 13:00 Onderwerp: |
|
|
*** verwijderd ivm dubbele post ***
Laatst aangepast door hilde12 op do 03 mrt 2011 21:33, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 03 mrt 2011 20:25 Onderwerp: |
|
|
dat sluit de casus niet uit. Jos is de leider van een groep die regelmatig diefstallen pleegt. Er kan sprake zijn van criminele organisatie, waarbij opgemerkt dat er dat deze organisatie dan inderdaad aan een aantal kenmerken moet voldoen. Denk dan aan de strafverzwaring (lid 3) voor leiders aan de 140 organisatie. Ten aanzien van de aangetroffen gestolen spullen zou ik ook heling (416/417) meenemen. Afhankelijk van de soort diefstallen is 311 lid 5 (braak) een optie. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: do 03 mrt 2011 21:35 Onderwerp: |
|
|
De casus sluit het niet uit nee, maar ik las in dit geval nou niet echt de vereisten voor de criminele organisatie. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 04 mrt 2011 18:07 Onderwerp: |
|
|
Er is sprake van groep personen die strafbare feiten plegen en Jos geeft leiding aan deze groep. In beginsel zijn dit de ingrediënten voor een 140 organisatie. De elementen die jij noemt zijn in via jurisprudentie verkregen kenmerken, d.w.z. dat als een groep personen deze kenmerken vertoont is er vermoedelijk sprake van een 140 organisatie. Omgekeerd betekent dit niet dat als deze elementen minder herkenbaar zijn er dus geen sprake is van een 140 organisatie. Het zijn geen bestanddelen. |
|
|
|
 |
|