|
Auteur |
Bericht |
Keurige_Job
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 mrt 2011 2:21 Onderwerp: Aansprakelijk voor ziekenhuiskosten |
|
|
Ik heb een casus waar ik niet uit kom. Het gaat als volgt.
In een discotheek ontstaat er een ruzie tussen persoon A en persoon B.
De emoties lopen hierbij zo hoog op dat de persoon A en persoon B met elkaar in gevecht raken. Persoon B raakt gewond aan zijn hoofd en zijn schouder. De ziekenhuiskosten bedragen 750 euro.
Over wie er eerst is begonnen, wordt niet vermeld.
Persoon A is bij mij langsgekomen om uit te zoeken of hij aansprakelijk gesteld kan worden door Persoon B voor de gemaakte ziekenhuiskosten.
Mijn antwoord is op dit moment:
Het slachtoffer in u geval Persoon B kan van u eisen dat u zijn ziekenhuiskosten betaald.
De ziektekostenverzekeraar zal de ziekenhuisrekening en eventuele andere ziektekosten bij u neerleggen.
Ik denk dat de leraar mijn antwoord te mager zal vinden. Hebben jullie tips voor mij om mijn antwoord aan te vullen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 08 mrt 2011 4:19 Onderwerp: |
|
|
Nogal mager, ja.
Wat zou de grond zijn voor het betalen van schadevergoeding? Wat zijn de aansprakelijkheidsvoorwaarden, en waarom is aan al die voorwaarden voldaan? Op basis van welke artikelen wordt de omvang van de vergoedbare schade bepaald? Welke kostenposten komen precies in aanmerking voor vergoeding, en waarom?
Zorg ervoor dat je in goed Nederlands antwoord geeft. Let daarbij op je interpunctie. Gebruik alleen zinnen die goed lopen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 mrt 2011 17:55 Onderwerp: |
|
|
Je stelt de vraag in het kader van het strafrecht. Betrek dan de artikelen 36f Wetboek van Strafrecht (schadevergoedingsmaatregel) en art. 51 f t/m h Wetboek van Strafvordering bij het antwoord. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 08 mrt 2011 18:39 Onderwerp: |
|
|
LM schreef: | Je stelt de vraag in het kader van het strafrecht. |
Gelet op het subforum wel, maar ik betwijfel eerlijk gezgd dat TS zich volledig bewust is van de verschillen tussen een civiele schadevergoedingsprocedure en een schadeclaim in het kader van een strafzaak. In ieder geval blijkt uit de vraag niet dat er sprake zou zijn van strafvervolging. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|