Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
*Marly*
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 17 feb 2011 23:02 Onderwerp: Disclaimer en/of Copyright op website? |
|
|
Ik ben bezig een website voor mijn onderneming te maken en maak natuurlijk ook o.a. een gedeelte voor de algemene voorwaarden en disclaimer/copyright.
Ik ben zelf eens wat gaan rond kijken hoe andere ondernemingen dat op hun website doen en niet iedereen heeft een copyright/disclaimer. Sommigen hebben helemaal niets, anderen hebben alleen een disclaimer (waar wel een deel copyright in is opgenomen) en weer anderen hebben een aparte copyright en disclaimer (al dan niet incl. copyright).
Mijn vermoeden is dat de disclaimer bedoeld is om het bedrijf niet aansprakelijk te stellen wanneer men bijvoorbeeld adviezen op de website opvolgt of wanneer het bezoek aan de website schade aan de pc aanricht. Verder heb ik ook ergens gelezen dat de link naar de disclaimer op elke pagina moet vermeld zijn wil het voor de hele website gelden. Klopt dat?
Maar is het wel verstandig om ook de copyright bij de disclaimer te plaatsen? Dat hoort toch eigenlijk apart te staan van de disclaimer? Want de copyright toch gaat eerder over het verbod op vermenigvuldiging in welke vorm dan ook zonder toestemming van de auteur, etc. En dient de link naar de copyright ook op elke pagina vermeld te zijn wil het op alle pagina's van de website geldig zijn (net zoals bij de disclaimer)?
Verder heb ik in mijn broncode ook de copyright in de betreffende meta tag en als extra notitie toegevoegd. Dit om ook gebruik van de broncode te voorkomen. Is dat verstandig of overbodig als je ook al een pagina op je website hebt waar de copyright wordt besproken?
Alvast bedankt voor alle antwoorden!
Groetjes Marly |
|
|
|
 |
NickV
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 18 feb 2011 0:08 Onderwerp: Re: Disclaimer en/of Copyright op website? |
|
|
*Marly* schreef: | Ik ben bezig een website voor mijn onderneming te maken en maak natuurlijk ook o.a. een gedeelte voor de algemene voorwaarden en disclaimer/copyright.
Ik ben zelf eens wat gaan rond kijken hoe andere ondernemingen dat op hun website doen en niet iedereen heeft een copyright/disclaimer. Sommigen hebben helemaal niets, anderen hebben alleen een disclaimer (waar wel een deel copyright in is opgenomen) en weer anderen hebben een aparte copyright en disclaimer (al dan niet incl. copyright).
Mijn vermoeden is dat de disclaimer bedoeld is om het bedrijf niet aansprakelijk te stellen wanneer men bijvoorbeeld adviezen op de website opvolgt of wanneer het bezoek aan de website schade aan de pc aanricht. Verder heb ik ook ergens gelezen dat de link naar de disclaimer op elke pagina moet vermeld zijn wil het voor de hele website gelden. Klopt dat?
Maar is het wel verstandig om ook de copyright bij de disclaimer te plaatsen? Dat hoort toch eigenlijk apart te staan van de disclaimer? Want de copyright toch gaat eerder over het verbod op vermenigvuldiging in welke vorm dan ook zonder toestemming van de auteur, etc. En dient de link naar de copyright ook op elke pagina vermeld te zijn wil het op alle pagina's van de website geldig zijn (net zoals bij de disclaimer)?
Verder heb ik in mijn broncode ook de copyright in de betreffende meta tag en als extra notitie toegevoegd. Dit om ook gebruik van de broncode te voorkomen. Is dat verstandig of overbodig als je ook al een pagina op je website hebt waar de copyright wordt besproken?
Alvast bedankt voor alle antwoorden!
Groetjes Marly |
Een disclaimer heeft niet zo heel veel juridische betekenis, het dient meer als een mededeling. Wanneer je op de website de mogelijkheid hebt om overeenkomsten te sluiten, zoals het bestellen van producten, dan is het handig om algemene voorwaarden te hanteren. Deze dien je dan voor het sluiten van de overeenkomst ter hand te stellen. Dat kan op meerdere manieren maar het moet voor de gebruiker mogelijk zijn om deze makkelijk op te slaan. Zie verder http://blog.iusmentis.com/2010/10/28/het-nut-van-websitedisclaimers-en-een-generator/ en de zoekfunctie op het blog van Arnoud. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je wilt bereiken met een disclaimer of algemene voorwaarden.
In Nederland heb je automatisch het auteursrecht over de werken die je maakt, je hoeft dus geen extra copyright beding op te nemen in de code van je website. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|