|
Auteur |
Bericht |
Mininni84
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
|
Geplaatst: vr 04 mrt 2011 11:37 Onderwerp: Contracturen |
|
|
Mijn man werkt met verschillende projecten. Een van die projecten werkt met zeer strenge veiligheidsregels, logisch. Een keer vergat mijn man een veiligheidshelm op te zetten en is zonder pardon van het terrein afgestuurd en mocht niet meer terugkomen (andere collega's komen met een waarschuwing weg). Door dit voorval is mijn man teruggezet in contracturen (van 32 naar 30) en heeft hij van zijn werkgever een officiële waarschuwing gekregen. Dit voorval vond een half jaar geleden plaats.
Tot eind vorig jaar heeft hij altijd meer dan zijn contracturen gewerkt en heeft nooit aanspraak gemaakt op meer contracturen. Dit jaar is een groot project weggevallen, waardoor zijn baas hem geen werk kan geven voor 30 uur per week. Echter heeft hij wel dit contract voor 30 uur en dient hij, naar mijn mening, dit minimaal uitbetaald te krijgen per week. Tot onze verbazing stonden er alleen de gewerkte uren op zijn salarisstrook. Uiteraard is hij meteen naar zijn werkgever gestapt en gevraagd hoe dit zit. Die viel meteen uit want het was 'respectloos en asocicaal dat hij hier om durfde te vragen, want er was genoeg werk maar mijn man had er immers zelf voor gezorgd dat hij niet meer op dat project mocht werken'.
Mijn vraag nu, wat kan hij hieraan doen? We zitten erg in dubio, want zijn werkgever riep al, waarschijnlijk uit boosheid, 'je gaat maar weg als je het er niet mee eens bent'. Dan zit mijn man zonder werk, en dan? Maar aan de andere kant heeft hij natuurlijk wel recht op die uren. Hebben jullie advies voor ons? |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: vr 04 mrt 2011 12:35 Onderwerp: |
|
|
Wat voor contract heeft je echtgenoot precies?
In principe kan het niet zo zijn dat je echtgenoot minder uren betaald krijgt dan dat er in zijn contract staan. Behalve als hij zelf instemt hiermee.
Wat betreft dat zijn baas zegt 'dan ga je maar weg', daar hoeft hij zich niks van aan te trekken. Waarom zou je echtgenoot zelf opstappen? Dat is vooral nadelig voor hem en voordelig voor zijn baas. |
|
|
|
 |
Mininni84
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HR
|
Geplaatst: vr 04 mrt 2011 15:47 Onderwerp: |
|
|
Hij heeft een 30 urig contract voor onbepaalde tijd.
Ondertussen heb ik al even contact met het Juridisch Loket gehad, zij adviseerden om vooral rond de tafel te gaan zitten om er uit te komen. Mogelijk dat het voorval van die veiligheidshelm niet dragen, kan worden gezien als schuld door werknemer. Aan de andere kant, zei het Loket ook, in hoeverre mag je dat een werknemer kwalijk nemen en dus de verantwoordelijkheid van voldoende projecturen bij de werknemer neerleggen. Lastig! |
|
|
|
 |
|