Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 19:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beëindigen sportschoolabo na vertrek naar andere gemeente?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Remmes

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011 1:37    Onderwerp: Beëindigen sportschoolabo na vertrek naar andere gemeente? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,

Allereerst wil ik melden dat ik dit nu al een topforum vind! Ik heb in nog geen half uur al veel gelezen en geleerd over diverse zaken en ben meteen al interessante info en een oplossing voor een probleem tegengekomen.

Maar nu wil ik jullie kennis en/of mening graag gebruiken t.a.v. het volgende:

Ik heb een abonnement bij een sportschool afgesloten in de gemeente Velsen, terwijl ik woonachtig was in de gemeente Haarlem. De gemeente Velsen grenst aan de gemeente Haarlem en het was, vanaf mijn huis, een minuut of vijf rijden (met de auto) en 15 minuten joggen naar de sportschool. Dit abonnement ben ik aangegaan voor twee jaar, waarvan het eerste jaar in december 2010 is verstreken.

Nu ben ik in een dorp in de gemeente Castricum gaan wonen. Dit is twee gemeentes verder dan Velsen. Nu zijn het de afstand (nu ong. 20 km heen en 20 terug)= 40 km i.p.v. 7 km (3,5x2), de benzinekosten (+ afschrijving e.d.) en de reistijd die het kost om op de sportschool en terug te komen (20x2)= 40 minuten i.p.v. 10 (5x2) die mij tegenstaan. Ook kon ik op de fiets naar de sportschool, als ik daar zin in had en ik kon het zelfs joggend doen. Met de auto moet ik nu via snelweg en Velsertunnel (waar regelmatig file staat), met de fiets kom ik de tunnel niet in dus moet ik via de sluizen (+5 km=25 km x 2) = 50 km en joggend kom ik ook uit op 50 km joggen... poeh! Als ik dan ook nog meereken dat ik 3 keer per week ga dan telt de reistijd (2 uur in totaal met de auto i.p.v. 30 minuten) en het aantal kilometers (120 km i.p.v. 21 km) + reiskosten (€€€) aardig op en dat terwijl de dichtstbijzijnde sportschool op nog geen 2 minuten lopen van onze huidige woning ligt.

Nu mijn vragen:

- Is dit abonnement op te zeggen, alleen al om het feit dat ik twee gemeentes verderop ben gaan wonen en dus minimaal 4 keer zo lang bezig ben met reizen, zes keer zoveel afstand moet rijden en dus minimaal zes keer zoveel kwijt ben aan reiskosten, terwijl de dichtstbijzijnde sportschool op nog geen twee minuten lopen ligt? Zo ja, op grond van welk artikel?
- Is dit abonnement op te zeggen op grond van artikelen 236 en/of 237 BW boek 6? (onredelijk bezwarend m.b.t. de afstand of het tweejarig contract?)
- Een combinatie van beide?

Of moet ik niet zeuren en gewoon elke 3 maanden nieuwe hardloopschoenen halen omdat ik 3 keer per week de marathon moet joggen om naar de sportschool te komen, wat op zich het hebben van een sportschoolabonnement al overbodig maakt.

Ik ben benieuwd!

Remko
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011 3:26    Onderwerp: Re: Beëindigen sportschoolabo na vertrek naar andere gemeente? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Remmes schreef:
- Is dit abonnement op te zeggen, alleen al om het feit dat ik twee gemeentes verderop ben gaan wonen en dus minimaal 4 keer zo lang bezig ben met reizen, zes keer zoveel afstand moet rijden en dus minimaal zes keer zoveel kwijt ben aan reiskosten, terwijl de dichtstbijzijnde sportschool op nog geen twee minuten lopen ligt? Zo ja, op grond van welk artikel?

Wellicht op grond van een artikel in de overeenkomst of de algemene voorwaarden. Maar vermoedelijk heb je naar zo'n bepaling al gezocht.

Quote:
- Is dit abonnement op te zeggen op grond van artikelen 236 en/of 237 BW boek 6? (onredelijk bezwarend m.b.t. de afstand of het tweejarig contract?)

Waarschijnlijk niet, en zeker niet als je ook de mogelijkheid had om (tegen een wat - maar niet al te veel - hoger maandbedrag) een abonnement voor één jaar te nemen. (En dat je bent verhuisd kan een bepaling uit de algemene voorwaarde niet onredelijk bezwarend maken. De voorwaarde was vanaf het begin al onredelijk bezwarend of niet. Onredelijk bezwarendheid wordt beoordeeld naar het moment van sluiten van de overeenkomst.)

Blijft over een beroep op art. 6:248 lid 2 BW, maar zo'n beroep slaagt niet snel. Je hebt zelf gekozen voor de verhuizing en het gaat m.i. niet om zulke grote bedragen of zo'n lange periode dat het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is om je aan het contract te houden.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 26 feb 2011 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is duidelijk. Bedankt voor je antwoord

Ik kan natuurlijk een voorstel doen om het verschil tussen een 1 en 2-jarig abonnement (+- 5 euro p/m) te betalen en zodoende de overeenkomst in een keer te beëindigen.

Eens zien of het lukt...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds