Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 19:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geschil Belastingdienst --> te hoog loonbeslag?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
riinyosa

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 20:08    Onderwerp: Geschil Belastingdienst --> te hoog loonbeslag? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond,

Ik weet niet of dat ik dit onderwerp terecht onder civiel recht plaats maar graag zet ik mijn geschil met De Belastingdienst (BD) uiteen omdat ik ten einde raad ben.

Tot maart 2009 heb ik een eigen onderneming gehad en daarna heb ik, wegens tegenvallende resultaten, de deuren op eigen initiatief gesloten. Bijna tegelijkertijd ben ik ook gaan samenwonen met mijn vriendin (ik ben dus verhuisd).

Vanaf oktober 2010 kreeg ik iedere maand op mijn nieuwe adres betalingsherinneringen en belastingaanslagen toegestuurd. Als reactie hierop heb ik meerdere malen kenbaar gemaakt dat mijn bedrijfsactiviteiten per 1 april 2009 waren gestaakt. Echter, het bleek dat ik nog ingeschreven stond bij de KVK, hetgeen mij volgens DB, belastingverplicht maakt.

Uiteindelijk resulteerde deze uiterst vervelende situatie (bedragen waren al opgelopen tot 50k) in een huisbezoek van DB waarin ik het voorgaande nauwkeurig uiteen had gezet. Er werd naar aanvullende stukken gevraagd om aan te tonen dat ik inderdaad al die tijd geen eigen onderneming heb gehad (vanaf juni 2009 heb ik fulltime gewerkt). Deze heb ik in januari ook aangeleverd. Tevens wilde de BD een schriftelijke verklaring dat ik het oneens ben met de vordering en een ondertekend schrijven wanneer mijn bedrijfsactiviteiten zouden zijn gestaakt.

Los van het feit dat de BD dit zelf makkelijk had kunnen controleren (in mijn voormalige huurpand zat allang een andere zaak, vanaf maart 2009 hebben er geen transacties plaatsgevonden op mijn BTW nummer en ga zo maar door) moest de grootste ellende nog komen. In januari heeft mijn werkgever namelijk een aankondiging loonbeslag toegestuurd gekregen waarin een vordering van maar liefst 120k (en dus niet de oorspronkelijke 50k schuld) uiteen werd gezet. Als klap op de vuurpijl ontving mijn baas een week later opnieuw een schrijven; ditmaal voor een bedrag van 50k zonder dat er werd verwezen naar de onjuiste vordering van 120k (mijn baas ging er derhalve vanuit dat de schuld 120+50k groot was).

Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, is de bom nu helemaal gebarsten doordat de BD een maandelijks loonbeslag heeft opgelegd voor maar liefst 1250 euro zodat er nog 590 euro voor mezelf overblijft om van rond te komen. Sinds vorig jaar ben ik een alleenstaande (weekend)vader en huur ik een kamer. In mijn optiek mag DB nooit zo'n hoog bedrag opleggen en dat is dan ook mijn vraag.

Heeft DB het recht om een zo absurd bedrag als dit in te houden? Na de betaling van de huur blijft er namelijk geen geld meer over voor levensonderhoud; laat staan voor de (gedeelde) rekening van het kinderdagverblijf. Zonder geld geen kinderopvang; zonder kinderopvang geen werk en ga zo maar door.

Ik hoop echt op de hulp van de bezoekers van Rechtenforum.nl te kunnen rekenen want ik zelf ben absoluut ten einde raad.

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MJFer

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011 22:24    Onderwerp: Details Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga er van uit dat je bent gestopt met je bedrijfsactiviteiten, maar dat je dat niet hebt opgegeven bij de KvK en bij de BDienst, klopt beide?

En om wat voor aanslagen gaat het? Als je geen omzet hebt gemaakt hoef je geen BTW af te dragen, en als je geen winst hebt gedraaid is er ook geen loonbelasting of vennootschapsbelasting af te dragen.

Zijn het misschien boetes, aanmaningen en dwangbevelen omdat je geen aangiftes hebt gedaan, ook al zouden het nihil aangiftes zijn geweest?
riinyosa

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 1:58    Onderwerp: Re: Details Reageer met quote Naar onder Naar boven

MJFer schreef:
Ik ga er van uit dat je bent gestopt met je bedrijfsactiviteiten, maar dat je dat niet hebt opgegeven bij de KvK en bij de BDienst, klopt beide?

En om wat voor aanslagen gaat het? Als je geen omzet hebt gemaakt hoef je geen BTW af te dragen, en als je geen winst hebt gedraaid is er ook geen loonbelasting of vennootschapsbelasting af te dragen.

Zijn het misschien boetes, aanmaningen en dwangbevelen omdat je geen aangiftes hebt gedaan, ook al zouden het nihil aangiftes zijn geweest?

Bedankt voor je antwoord. Ik heb indertijd de nodige stappen genomen die horen bij de beeindiging van een zaak en heb daarvan nog afschriften. Zoals ik mag concluderen is de uitschrijving bij de KvK niet goed verlopen en ben ik onachtzaam geweest door dit niet meer te controleren.

Het gaat in dit geval om omzetbelasting. Sinds ik geen aangiften heb ingediend wordt ik standaard per maand aangeslagen voor 2,5k. Hier zitten de boetes, aanmaningen en dwangbevelen nog eens niet bij inbegrepen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 2:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je een belastingaanslag krijgt waar je het niet mee eens bent, moet je tegen die aanslag in bezwaar gaan. Als je dat niet doet, word je volledig afhankelijk van de welwillendheid van de belastingdienst.

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De beslagvrije voet is gebonden aan bepaalde regels en wanneer deze niet correct zijn berekend kunnen deze alsnog met terugwerkende kracht ingaan.

Om de beslagvrije voet te berekenen klik dan op onderstaande link:

http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php
hermanJ

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011 11:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Probeer een afspraak te maken bij de belastingdienst.
Maak bezwaar tegen alle aanslagen (officieel) en boetes, en laat de zaak zo nodig voorkomen bij de belastingrechter. Zorg dat je alle bewijsstukken hebt.
Laat je bijstaan door een juridisch adviseur.

Kijk ook eens op www.higherlevel daar zitten ondernemers die je ook verder kunnen helpen. Zoek indien je er niet zelf uitkomt ook juridische hulp.

Mijn ervaring met de BD is dat als je gelijk hebt en een zaak aanspant, dat ze dan op het laatste moment de zaak toch schikken (want zij balen er natuurlijk ook van als ze door de rechter op hun fouten worden gewezen).

Wacht niet en ga direct aan de slag, elke minuut telt.
vijfm00

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op het moment dat je stopt met ondernemingsactiviteiten zul je dit bij de belastingdienst aan moeten geven. Als je ondernemer bent je belastingplichtig en zul je aangiften moeten doen. Als je geen omzet draait wil dat niet zeggen dat je geen OB-aangifte hoeft te doen. Je geeft dan 0 omzet en 0 OB verschuldigd op. Doe je geen aangiften meer en je bent als ondernemer bekend (dus belastingplichtig) bij de Belastingdienst dan gaat de Belastingdienst op een gegeven moment de omzet schatten en op basis daarvan OB heffen. Ga er maar vanuit dat deze geschatte omzet altijd hoger is dan eerder gehaalde omzetten.
Vervolgens heb je deze OB niet betaald en komen er naheffingen met boetes etc. Waarschijnlijk heb je hier geen bezwaar tegen gemaakt en is vervolgens het invorderingstraject in gang gezet waar dit loonbeslag uit is voortgekomen. Het lijkt er dus op dat er op basis van geschatte omzet OB wordt nageheven die feitelijk nooit verschuldigd is geweest omdat je je onderneming al gestaakt had maar dit kennelijk nooit hebt doorgegeven. Vervolgens heb je kennelijk bezwaartermijnen laten verlopen waardoor de invordering in gang is gezet.
Of er is iets heel anders aan de hand, bv. naheffing OB over verkeerd of te weinig aangegeven omzet.
Zaak is nu om zsm met de Belastingdienst om tafel te gaan zitten om die aanslagen van tafel te krijgen. Vraag om duidelijkheid van de Belastingdienst over de achtergrond van deze aanslagen. Hier kun je dan ook je verweer op gaan richten. Doe dit schriftelijk en onderbouw het met stukken.
Maak in ieder geval alsnog bezwaar tegen de aanslagen. Art 17 en 19 van de Invorderingswet geven de mogelijkheid om bezwaar (verzet) te maken tegen het loonbeslag. Doe dit zsm. Het kost wat maar het is verstandig om hiervoor een adviseur in te schakelen.
Ik hoop dat je de aanslagen van tafel krijgt maar of je de invorderingskosten nog ongedaan kunt maken betwijfel ik.
Succes ermee!
vijfm00

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bericht is dubbel geplaatst. Zie hiervoor.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds