Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 16:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afrekening energienota
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
markv

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: za 26 feb 2011 23:59    Onderwerp: Afrekening energienota Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het volgende is het geval.

Mijn broer heeft 14 maanden lang in een huurwoning in Zwolle gewoond, samen met zijn vriendin. Per maand betaalden ze voor energie ongeveer 70 euro. Ze werken allebei fulltime en zijn dus weinig thuis overdag. Nu hebben zij bij het verlaten van de huurwoning een afrekening gekregen ad € 2600,00 betreffende de energie.

Totaal hebben zij dus in 14 maanden tijd € 3600,00 verbruikt aan energie, dat komt neer op € 257,00 per maand (meer dan een gemiddeld gezin verbruikt!)

Naar aanleiding van bovenstaande hebben zij de woningverhuurder verzocht de meters door te meten, om te kijken of dit de hoge afrekening verklaarde. Dit is gebeurd, doch hieruit bleek dat er met de meters niets mis was. Kortweg zou dit betekenen dat mijn broer en schoonzus dus de afrekening gewoon zouden moeten voldoen. Hiervoor is inmiddels een regeling getroffen, teneinde meerdere kosten te voorkomen.

Wel is er inmiddels contact geweest met de energieleverancier, doch deze wil niets aan de rekening doen. Ook heeft mijn broer geinformeerd bij het juridisch loket, maar zij gaven aan dat een proces aanspannen 1000 euro kost (en dat heeft hij er niet meer voor over), maar dat de kans van slagen slechts 35% is.

Hoe zien jullie dit? Mijns inziens wordt er een onredelijk bedrag gevorderd en op basis van 150 Rv zal, bij het aanspannen van een procedure (wat volgens mij niet zoveel hoeft te kosten) de energieleverancier met bewijzen moeten komen dat er zoveel verbruikt is. BOvendien vraag ik mij af of het bedrag, gezien de situatie van mijn broer en schoonzus, als redelijk en billijk te vorderen is door de energieleverancier.

Ik ben benieuwd...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jet

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: zo 27 feb 2011 0:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

€ 70,00 euro per maand voor alleen elektriciteit of zit het gas er ook bij in?

Hoekwoning of tussenwoning?
Hebben ze de meterstanden van 14 maanden geleden nog en zoja... hoeveel lager is die met de huidige stand?
JZ

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 27 feb 2011 4:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het relevant of het de afrekening klopt? Je hebt bij intrede de meterstanden doorgegeven en bij vertrek en het resultaat is sluitend. Het enigste wat zou kunnen zijn is dat de meters simpelweg niet kloppen, hiervoor is de simpele oplossing ze te laten ijken. Afhankelijk per netwerkleverancier kost je dit 190 euro en in geval dat de meter daadwerkelijk stuk is krijg je de onkosten + de foutieve opgave retour. *Iets wat ik nog nooit heb meegemaakt overigens.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 27 feb 2011 4:50    Onderwerp: Re: Afrekening energienota Reageer met quote Naar onder Naar boven

markv schreef:
Mijns inziens wordt er een onredelijk bedrag gevorderd en op basis van 150 Rv zal, bij het aanspannen van een procedure (wat volgens mij niet zoveel hoeft te kosten) de energieleverancier met bewijzen moeten komen dat er zoveel verbruikt is.

En dat doet de energieleverancier natuurlijk aan de hand van de meterstanden. Eindstand - beginstand = verbruik. Je broer heeft voor de beginstand getekend.

Quote:
BOvendien vraag ik mij af of het bedrag, gezien de situatie van mijn broer en schoonzus, als redelijk en billijk te vorderen is door de energieleverancier.

Het bedrag komt overeen met het gemeten verbruik, daar komt verder geen redelijkheid en billijkheid bij kijken.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: zo 27 feb 2011 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het voorschot dat betaald is is inclusief gas. Het gaat om een appartement op de eerste verdieping. Of de meterstanden kloppen durf ik niet te zeggen, dat moet ik even navragen.

Maar toch blijft het raar dat een stel, dat beiden 40 uur werkt en overdag dus nauwelijks thuis is, totaal € 3600 betaald hebben voor 14 maanden energie en gas, dit komt neer op € 257,00 per maand. Ik heb een gezin, hier draait de wasmachine / droger / tv e.d. overuren, heb een voorschot van 150 euro en kreeg nog fors geld terug...

Zou een kantonrechter gevoelig zijn voor deze argumenten?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 27 feb 2011 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee.

Die argumenten zijn puur speculatief. Er zijn zoveel mensen die geen benul hebben hoe verantwoord met energie om te gaan. Kachel op de hoogste stand, ramen wijd open, etc. Of speciale lampen voor de thuiskweek...
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds