Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 19 jul 2025 7:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Noodweer
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
drildi

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 08 aug 2011 16:08    Onderwerp: Noodweer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag: ik beoefen een zelfverdedigingssysteem op een sportschool. Daar wordt gezegd dat indien een persoon agressief naar je toe komt lopen je hem dan een trap kunt geven om hem af te houden. Is dit noodweer?

Ik heb altijd begrepen dat je je bij noodweer dient te beschermen tegen een ogenblikkelijke wederechtelijke aanranding. Staat deze genoemde wederechtelijke aanranding gelijk aan een strafbaar feit? Indien dit namelijk het geval is zou de bovengenoemde handeling geen noodweer zijn, aangezien het agressief toelopen naar iemand geen strafbaar feit oplevert en de reactie hierop dus geen noodweeer oplevert.

Klopt dit of ligt dit toch anders. Misschien dat de term wederechtelijke aanranding wat ruimer ligt? Misschien iets bekend vanuit de jurisprudentie?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Groet,

Hans
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 08 aug 2011 16:41    Onderwerp: Re: Noodweer Reageer met quote Naar onder Naar boven

drildi schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag: ik beoefen een zelfverdedigingssysteem op een sportschool. Daar wordt gezegd dat indien een persoon agressief naar je toe komt lopen je hem dan een trap kunt geven om hem af te houden. Is dit noodweer?

Groet,

Hans

Neen

Zolang er geen fysiek contact is geweest kan er niet van zelfverdediging gesproken worden, enkel ven bedreiging.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 08 aug 2011 17:20    Onderwerp: Re: Noodweer Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
drildi schreef:
Hallo allemaal,

Groet,

Hans

Neen

Zolang er geen fysiek contact is geweest kan er niet van zelfverdediging gesproken worden, enkel ven bedreiging.

Is dat wel zo? Ogenblikkelijk en wederrechtelijk staat los van feitelijk fysiek contact.

Er moet sprake zijn van een noodsituatie en het noodweer dient subsidiar en proportioneel te zijn. Subsidiair houdt in dat de vraag moet worden gesteld of je geen andere, minder vergaande oplossing had, zoals wegrennen of boe roepen. Proportioneel betekent dat de trap op dat moment een passende actie betreft. Als een minder vergaande handeling in de rede lag dan kan de trap disprportioneel worden.

EDIT: ik had een typefoutje gemaakt. Ogenbikkelijk; dat lijkt meer op een kruising tussen een oogbehandeling door een tegelzetter Laughing

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 9:53    Onderwerp: Re: Noodweer Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:

Als iemand met een mes dreigend op mij af komt lopen en ik schop dat mes uit zijn hand, daarbij zijn duim kneuzend, dan heb ik de indruk dat de meeste rechters mijn noodweer-verdediging zullen accepteren en mij niet zullen veroordelen voor mishandeling - ondanks dat hij mij niet aangeraakt heeft. Of heb ik nu een te rooskleurig beeld van Nederland?

Met of zonder mes kan dan het verschil zijn tussen wel of niet iets mogen doen, daar komt wellicht een stukje (geobjectiveerde) subjectiviteit bij kijken: kon ik in redelijkheid menen dat ik werd (zou worden) aangevallen en zou die aanval ernstig genoeg zijn om te moeten ingrijpen?

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 10:42    Onderwerp: Re: Noodweer Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
het noodweer

Het noodweer is de weersomstandigheid; de noodweer is de noodzakelijke verdediging. Smile
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 11:30    Onderwerp: Re: Noodweer Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
pacta sunt servanda schreef:
het noodweer

Het noodweer is de weersomstandigheid; de noodweer is de noodzakelijke verdediging. Smile

Hmmm, dit zal wel komen door de noodweer waar Nederland nu steeds mee te maken heeft Laughing

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 13:12    Onderwerp: Re: Noodweer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
theod schreef:

Als iemand met een mes dreigend op mij af komt lopen en ik schop dat mes uit zijn hand, daarbij zijn duim kneuzend, dan heb ik de indruk dat de meeste rechters mijn noodweer-verdediging zullen accepteren en mij niet zullen veroordelen voor mishandeling - ondanks dat hij mij niet aangeraakt heeft. Of heb ik nu een te rooskleurig beeld van Nederland?

Met of zonder mes kan dan het verschil zijn tussen wel of niet iets mogen doen, daar komt wellicht een stukje (geobjectiveerde) subjectiviteit bij kijken: kon ik in redelijkheid menen dat ik werd (zou worden) aangevallen en zou die aanval ernstig genoeg zijn om te moeten ingrijpen?

Dit is ook een situatie waarin je daadwerkelijk bedreigd wordt.

Ik zie niet in waarom iemand getrapt mag worden die verbaal agressief op me af komt.

Zodra de houding echt bedreigend wordt kan een trap wel gezien worden als noodweer.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Noodweer (juridisch)
Quote:
De Hoge Raad heeft uitgemaakt dat de 'enkele vrees' voor een wederrechtelijke aanranding niet voldoende is voor een succesvol beroep op noodweer. Er dient tenminste sprake te zijn van een onmiddellijk dreigend gevaar voor een dergelijke aanranding. Dit moet redelijkerwijze kunnen worden afgeleid uit het gedrag van de ander.

Dit heeft de Hoge Raad bedacht, maar met gezond verstand kom je m.i. op precies hetzelfde uit.

HR 28 maart 2006, LJN AU8087:
HR schreef:
3.5.1. Indien door of namens de verdachte een beroep is gedaan op noodweer dan wel noodweerexces, zal de rechter moeten onderzoeken of de voorwaarden voor de aanvaarding van dat verweer zijn vervuld. Die houden blijkens art. 41 Sr in:
- wat betreft noodweer: dat het begane feit was geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen een ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding - waaronder onder omstandigheden mede is begrepen een onmiddellijk dreigend gevaar voor zo een aanranding;
- wat betreft de overschrijding van de grenzen van de noodzakelijke verdediging (het zogenoemde noodweerexces): dat die overschrijding het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging die is veroorzaakt door een aanranding als vorenbedoeld.

3.5.2. Gedragingen van de verdachte voorafgaande aan de wederrechtelijke aanranding door het latere slachtoffer kunnen onder omstandigheden in de weg staan aan het slagen van een beroep op noodweer(exces) door de verdachte. Dat is bijvoorbeeld het geval indien de verdachte de aanval heeft uitgelokt door provocatie van het latere slachtoffer en hij aldus uit was op een confrontatie.

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 13:39    Onderwerp: Re: Noodweer Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Ronald78 schreef:
theod schreef:

Dit is ook een situatie waarin je daadwerkelijk bedreigd wordt.

Ik zie niet in waarom iemand getrapt mag worden die verbaal agressief op me af komt.

Zodra de houding echt bedreigend wordt kan een trap wel gezien worden als noodweer.

Maar wanneer is iets bedreigend genoeg. Dat is de vraag. In ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoorden.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eén woord: redelijkerwijs.

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is ook geen eenduidig antwoord te geven wanneer iets noodweer is.
De rechter moet in iedere zaak apart beoordelen.

Als je al van tevoren zegt dat gedrag wat je gaat vertonen noodweer is, kun je ervan uitgaan dat het géén noodweer is. Wink
drildi

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Eén woord: redelijkerwijs.

Sorry, mijn antwoord was een antwoord op het bericht boven jou. Je was me te snel af. Het is duidelijker voor me nu.

Bedankt
Leer Ling

Leeftijd: 124
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: di 09 aug 2011 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is toch ook het asbak arrest:

Noodweer 41 lid 1 Sr
een ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding van lijf, eerbaarheid of goed

• Niet verdedigen bij: angst (Vrees-arrest, NJ 1932, 617)
• Wel verdedigen bij: (objectief) Onmiddellijk dreigend gevaar (Asbak-arrest, NJ 1965, 262)
• De eerste klap. Meestal kansloos. Het kan slagen, arrest. Bedreiging en daarmee eerste klap uitdelen door slachtoffer. Onmiddellijk dreigend gevaar. (Arrest Noodweer in de bus, NJ 2002, 467, hier was het toegestaan en liet noodweer toe)
• Geen eigen schuld, culpa in causa (Arrest Ridderlijke taxichauffeurs, NJ 2006, 509, hier was er sprake van minimaal eigen schuld en liet noodweer toe)
• Vluchtplicht, maar dit moet wel kunnen ed. (Arrest Noodweer in tuinderskas, NJ 1997, 627)

En dus blijft het niet alleen bij vrees...
drildi

BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2011 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor jullie reacties!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds