|
Auteur |
Bericht |
djmasterpiece
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 20 feb 2011 21:56 Onderwerp: gemiddelde aantal uren |
|
|
Ik had een vraagje over een nulurencontract . De persoon voor wie ik deze vraag stel heeft vorige jaar januari getekend en heeft nu weer een verlenging gehad voor 1 jaar. Hij heeft de eerste 4 maanden gemiddeld ongeveer 15 per week gewerkt. Daarna 2,5 maanden helemaal niet gewerkt i.v.m. een studie reis en daarna weer gaan werken voor ongeveer 25 uur per week . Maar de laatste 3 maanden voor de contract verlenging heeft hij ongeveer 38 uur per week gewerkt. Naar mij weten verword een nulurencontract na 6 maanden een contract voor bepaalde tijd. Maar voor hoeveel uur en welke gemiddelde moet je aanhouden nu. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 20 feb 2011 22:13 Onderwerp: |
|
|
Een nulurencontract met de verplichting om aan een oproep gehoor te geven is een arbeidsovereenkomst. Een nulurencontract voor een jaar is een arbeidsovereenkomst voor een jaar, dus een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.
Een nulurencontract is een arbeidsovereenkomst met een minimumomvang van 0 uur per maand. Er is dus geen garantie op een minimum aantal uren per maand, de werknemer wordt alleen incidenteel opgeroepen, bijv. bij ziekte of vakantie van een andere werknemer.
Alleen als er stelselmatig zoveel wordt gewerkt dat dit niet meer valt te rijmen met de aard van een nulurencontract moet worden aangenomen dat het nulurencontract stilzwijgend is gewijzigd in een arbeidsovereenkomst voor een positief minimumaantal uren per maand. In dat geval kan de werknemer een beroep doen op het bewijsvermoeden van art. 7:610b BW: de minimumomvang bedraagt het gemiddeld aantal gewerkte uren over de laatste 3 maanden. De werkgever kan op zijn beurt proberen dit vermoeden te ontkrachten door te onderbouwen waarom de arbeidsovereenkomst nog steeds een nulurencontract is, of waarom de minimumomvang van de arbeid lager is dan het gemiddelde over de laatste 3 maanden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|