Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 1:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Concurrentiebeding
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pas0c00

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 15:27    Onderwerp: Concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op de volgende vraag.
Mijn partner heeft een arb.contract gehad voor een bepaalde duur. dit contract is niet verlengd. Hij werkte als planner voor een uitzendorganisatie.
Nu heeft hij een nieuwe baan gevonden wederom als planner maar bij een andere uitz.organisatie.
Hij heeft bij zijn vorige wg een concurrentiebeding van 2 jaar moeten tekenen. Kunnen ze hem hier aan houden ondanks dat ze het contract met hem zelf hebben opgezegd??? Dit zou betekenen dat hij 2 jaar niet werkzaam mag zijn in zijn huidige branche!!!
De meningen zijn hierover erg verschillend

Het werk is precies hetzelfde en de regio waarin hij werkt ook
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 08 feb 2011 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is de (exacte) inhoud van het beding?

Leeftijd: 58
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: ma 14 feb 2011 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn relatiebeding is het volgende:

"Werknemer verplicht zich voor een tijdvak van twee jaar na beeindiging van de dienstbetrekking met werkgever om geen relaties- waaronder begrepen moet worden klanten, prospects en ( aspirant ) uitzendkrachten, waarmee werknemer zaken heeft gedaan, danwel waarmee werknemer contact heeft gehad alsmede de top 10 landelijke klanten van werkgever ten tijde van het eindigen van de arbeidsovereenkomst, te benaderen voor of te bedienen met enigerlei vorm van intermediare dienstverlening op de arbeidsmarkt"

Mijn concurrentiebeding is dus geschrapt, bovenstaande artikel is wel van kracht gebleven.
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 14 feb 2011 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pas0c00 schreef:
Mijn relatiebeding is het volgende:

"Werknemer verplicht zich voor een tijdvak van twee jaar na beeindiging van de dienstbetrekking met werkgever om geen relaties- waaronder begrepen moet worden klanten, prospects en ( aspirant ) uitzendkrachten, waarmee werknemer zaken heeft gedaan, danwel waarmee werknemer contact heeft gehad alsmede de top 10 landelijke klanten van werkgever ten tijde van het eindigen van de arbeidsovereenkomst, te benaderen voor of te bedienen met enigerlei vorm van intermediare dienstverlening op de arbeidsmarkt"

Mijn concurrentiebeding is dus geschrapt, bovenstaande artikel is wel van kracht gebleven.

Geeft dus weinig problemen zolang jij persoonlijk maar geen contact legt met bedrijven en uitzendkrachten waar mee je contact hebt gehad bij de vorige baas, je mag dus ook niet de tien beste klanten van je vorige baas benaderen.

Word jij of je nieuwe baas door één van de partijen benadert is er geen vuiltje aan de lucht.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 14 feb 2011 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Word jij of je nieuwe baas door één van de partijen benadert is er geen vuiltje aan de lucht.

Die partijen mogen dan niet worden bediend met enigerlei vorm van intermediaire dienstverlening op de arbeidsmarkt.

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2011 7:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Excuus, ik had dit stukje inderdaad niet goed gelezen:

pas0c00 schreef:
te benaderen voor of te bedienen met enigerlei vorm van intermediare dienstverlening op de arbeidsmarkt"

Ronald78

Leeftijd: 46

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2011 11:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht dat het om je partner ging, jouw relatiebeding is op hem uiteraard niet van toepassing?

Het beding ziet alleen op jouw werkzaamheden, dus je collega's bij je nieuwe werkgever mogen wel achter de klanten van je oude werkgever aan gaan.

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb ook een vraag met betrekking tot een concurrentiebeding..
Momenteel run ik een parttime onderneming (gestart vanuit mijn studententijd) in verkoop goederen.
Dit doe ik parttime om een extraatje bij te verdienen.
Aangezien mijn jaarcontract bij een bedrijf niet is omgezet naar een onbepaalde tijdscontract heb ik bij een ander bedrijf gesolliciteerd die qua werkzaamheden niks te maken heeft met mijn eigen onderneming. Daarom heb ik tijdens mijn sollicitatie niks gezegd over mijn parttime onderneming, omdat ik het niet relevant vond.

Nu ben ik aangenomen en in het contract staat het volgende:
---
Mederwerker zal tijdens de uitoefening van zijn functie zonder schriftelijke toestemming van de werkgever geen werkzaamheden voor derden verrichten, noch zaken doen voor eigen rekening
---

Betekent dit dat ik de werkgever alsnog op de hoogte moet brengen en de kans krijg dat de werkgever moeilijk kan doen?
Of moet ik geen slapende honden wakker maken, omdat mijn kvk inschrijving ouder is dan mijn contract en de werkzaamheden totaal geen overlapping hebben ?

Hopelijk kan iemand mij hier een antwoord op geven, want overal waar ik zoek gaat het voornamelijk over het opstarten van een eigen onderneming. Maar ik zelf heb al een onderneming. Ook al is deze parttime.

Alvast bedankt.

Gr,
Marco
Jet

Leeftijd: 62

BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
noch zaken doen voor eigen rekening

Geldt dat niet alleen voor zaken die te maken hebben met het bedrijf waar je werkt?

Je zou ook gewoon kunnen vragen wat precies de betekenis van die zin is. Wat zij daar precies mee bedoelen. Daarmee hoef je je eigen onderneming nog steeds niet te benoemen.
Een bedrijf waakt er over het algemeen voor dat werknemers niet meer tijd aan eigen werk besteden dan aan werk voor de baas, maar het zou niet moeten kunnen dat je in je eigen tijd niet datgene kan doen wat je zelf wil.
Behoudens natuurlijk beunhazerij op het werkvlak van je baas.
dutchyboy

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 24 feb 2011 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de info..
Zo denk ik er ook over, maar zo'n concurrentiebeding had ik nog nooit voor ogen gehad. Vandaar mijn onzekerheid.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@duchyboy

Wat jij hebt geciteerd uit jouw overeenkomst is geen concurrentiebeding zoals dat bedoeld wordt in het arbeidsrecht. Een concurrentiebeding is namelijk het verbod om NA afloop van jouw dienstverband bij de werkgever in dienst te treden bij een werkgever die als concurrent gezien wordt.

De bepaling die jij geciteerd hebt, is een "verbod op nevenwerkzaamheden".

Dit verbod dient er niet zozeer toe dat jij je baas geen concurrentie aan mag doen, want dat mag je überhaupt al niet! Daarvoor hoeft geen aparte bepaling in de arbeidsovereenkomst opgenomen te worden.

Zoals terecht al eerder wordt opgemerkt dient een dergelijke bepaling er doorgaans voor te zorgen dat je voldoende uitgerust en en voldoende tijd op het werk bent. Dus dat je niet tot midden in de nacht werkt voor je eigen bedrijf en vervolgens doodmoe op het werk van de baas verschijnt, of dat je tijdens je uren van de baas bezig bent met je eigen bedrijfje.

In zekere zin heeft je baas het recht om te weten wat jouw nevenwerkzaamheden zijn. Het doelbewust (op navraag) verzwijgen van nevenwerkzaamheden kan een dringende reden zijn voor ontslag.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds