|
Auteur |
Bericht |
PeterWillems
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 15 jun 2011 11:42 Onderwerp: Borg terugkrijgen |
|
|
Ik ben sinds kort verhuisd, maar mijn huurbaas wil de borg ad 525 euro niet terugbetalen omdat hij zegt dat er een aantal beschadigingen zijn, die ik gemaakt heb, die hij moet repareren.
Het gaat om een deuk in een deur en de laklaag van een deel van de parketvloer die is afgesleten. Het probleem is alleen dat dit al zo was toen ik daar kwam wonen.
Wie heeft in dit geval de bewijslast? En heeft iemand tips hoe ik dit kan aanpakken?
Groet,
Peter |
|
|
|
 |
Evil-cliniclown
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: vr 17 jun 2011 12:33 Onderwerp: |
|
|
Geachte TS,
Het is van belang om te weten of er een opnamestaat is gemaakt bij aanvang van de huur. Is dat niet het geval dan wordt het gehuurde (tenzij tegenbewijs) verondersteld in de staat te zijn ontvangen zoals deze is bij het einde van de huur (art. 7:224 BW)
Dus als er geen opnamestaat is gemaakt en de verhuurder niet kan bewijzen dat het door uw toedoen is gedaan (bewijslast ligt bij verhuurder) dan is hij verplicht de borg aan u terug te betalen.
Een aangetekende brief met daarin de onderbouwing en ingebrekestelling van de verhuurder (inclusief een termijn, laten we zeggen 2 of 3 weken) doet vaak wonderen. Mocht hierop niet gereageerd worden dan kan dat via de rechter worden gevorderd. |
|
|
|
 |
PeterWillems
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 27 jun 2011 15:45 Onderwerp: |
|
|
Ok, bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 28 jun 2011 18:23 Onderwerp: |
|
|
Mocht er wel een opnamestaat zijn gemaakt, dan geldt verder dat normale slijtage voor rekening van de verhuurder blijft:
art. 7:224 lid 2 BW schreef: | Indien tussen de huurder en verhuurder een beschrijving van het verhuurde is opgemaakt, is de huurder gehouden de zaak in dezelfde staat op te leveren waarin deze volgens de beschrijving is aanvaard, met uitzondering van geoorloofde veranderingen en toevoegingen en hetgeen door ouderdom is teniet gegaan of beschadigd. Indien geen beschrijving is opgemaakt, wordt de huurder, behoudens tegenbewijs, verondersteld het gehuurde in de staat te hebben ontvangen zoals deze is bij het einde van de huurovereenkomst. |
De afgesleten laklaag lijkt me onder die uitzondering te vallen en een deuk(je?) in de deur wellicht ook.
Zonder opnamestaat zit je natuurlijk helemaal goed. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|