Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 08 aug 2025 13:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

schade aan huurauto
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Margreetz

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2011 0:06    Onderwerp: schade aan huurauto Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond beste lezer,

Voor mijn schoonzus behandel ik een melding van schade die zij veroorzaakt heeft aan een huurauto. Hieronder een opsomming van de feiten, mijn vraag aan jullie is of het zin heeft bezwaar aan te tekenen en zo ja, op welke gronden.

1. bij aanvang van de huurovereenkomst is niet aan haar gevraagd of ze dekking wilde bij schade
2. op de huurovereenkomst is vermeld "Huurder wenst bij navraag geen dekking tegen schade"
3. de medewerker die de auto innam, verklaarde mondeling "dat vragen we nooit"
4. mijn schoonzus heeft de schade veroorzaakt tussen 16 en 18 oktober 2010, de schadeclaim is gedateerd op 3 februari 2011 (of er in de tussentijd eventueel extra schade is ontstaan, is voor ons niet na te gaan)
5. op de schadeclaim worden opgevoerd:
- reparatiekosten volgens expertise
- waardevermindering
- bedrijfsschade
- transport
- administratiekosten (€ 85?)
- expertisekosten
Met name de waardevermindering kan ik niet plaatsen. Er zit een deuk in de achterdeur, waardoor de expert heeft bepaald dat er een volledig nieuwe deur op de auto gezet moet worden. Dit lijkt mij eerder leiden tot waardevermeerdering van de wagen

Ik hoop dat ik hiermee een volledig beeld heb geschetst van de situatie. Als jullie meer info willen, mail dan naar info@margreetz.nl.

Alvast hartelijk dank voor jullie deskundige blik!

Met vriendelijke groet,
Margreet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jet

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2011 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet prettiger om de hele zaak op het forum te behandelen, opdat anderen misschien ook nog wat van de zaak leren of een handvat indien ze in een soort gelijke situatie verkeren? Wink
Margreetz

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 15 feb 2011 2:09    Onderwerp: vervolg op 'schade aan huurauto' Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jet schreef:
Is het niet prettiger om de hele zaak op het forum te behandelen, opdat anderen misschien ook nog wat van de zaak leren of een handvat indien ze in een soort gelijke situatie verkeren? Wink

Jet dank voor je reactie; heeft denk ik te maken met mijn onervarenheid op dit forum, ik ben ook geen rechtenstudent o.i.d.. Inmiddels heb ik een brief geschreven die ik deze week wil verzenden, zie onder. Ik hoop dat jullie hier feedback op willen geven; wat is handig en wat niet, zien jullie verbeterpunten etc.
Ik hoop dat het hiermee een heel goed topic kan worden voor een ieder die in hetzelfde schuitje zit.

Met vriendelijke groet,
Margreet

-------------------------

<naam verhuurder>
Schadeafdeling
<contactpersoon>
<adres>
<plaats>

<naam schadeveroorzaker>
<adres>
<plaats>

Betreft: bezwaarschrift op schadenummer <nummer>

<plaats>, 17 februari 2011

Geachte <naam contactpersoon>,

Hiermee reageer ik op uw brief van 3 februari 2011 aan mevrouw <naam> waarin u een claim bij haar neerlegt voor een schade die tussen 16 en 18 oktober 2010 door mij veroorzaakt is.
Ik teken bezwaar aan tegen een aantal onderdelen, te weten:

1. gehanteerde meldingstermijn van de claim
2. onvermeld laten van mogelijkheid tot verzekering bij aanvang van de huurovereenkomst
3. de hoogte van de claim
4. de adressering van de claim

Per onderwerp geef ik hieronder een specificatie van de gronden van mijn bezwaar.

1. Gehanteerde meldingstermijn van de claim
Van 16 oktober 2010 10.00 uur tot 18 oktober 2010 08.30 uur heb ik bij <naam verhuurder> een bestelbus gehuurd. In die periode heb ik schade veroorzaakt zoals ook blijkt uit het door mij getekende schadeformulier. Uw claim is pas gedateerd op 3 februari 2011. De 3½ maand die u heeft laten verstrijken tussen het ontstaan van de schade en de melding hiervan, is voor mij onacceptabel. Het is gezien deze lange periode verre van ondenkbaar dat de door mij veroorzaakte schade inmiddels niet verergerd is door een andere huurder. Op grond hiervan verklaar ik mij niet ontvankelijk voor uw claim, ondanks dat ik erken schade veroorzaakt te hebben.

2. Onvermeld laten van mogelijkheid tot verzekering bij aanvang van de huurovereenkomst
Bij het aangaan van de overeenkomst is door uw medewerker met geen enkel woord gerept over de mogelijkheid om een (allrisk) verzekering af te sluiten. Bij het tekenen van de overeenkomst is mij de zin “Huurder wenst bij navraag geen dekking tegen schade” niet opgevallen, ik heb er ook mijn paraaf niet voor hoeven zetten. Er is dan ook geen sprake van een actieve afwijzing door mij van de verzekering. Nu er schade is, realiseer ik mij terdege dat ik wel getekend heb voor een zin die berust op feitelijke onjuistheid. Daarom wil ik u daarnaast ook schetsen wat er ten tijde van inlevering van de bestelwagen is gezegd.

Bij inlevering van de auto heb ik de schade gemeld, met de opmerking: “Dat is toch verzekerd?”, waarna mij duidelijk werd dat dit niet het geval is. Ik vroeg uw medewerker: “Waarom is mij dat niet gevraagd toen ik de auto huurde?”, waarop hij antwoordde: “Dat doen we nooit”. Voor mij is dit een onbegrijpelijke uitspraak en onverenigbaar met wat in uw voorwaarden staat. Ook begrijp ik niet goed dat u een gloednieuwe auto onverzekerd de weg op laat gaan.

NB Zowel bij de huur als de inlevering van de bestelwagen is mijn vriend getuige geweest van hetgeen gezegd is.

3. De hoogte van de claim
Mocht u op grond van bovenstaande twee punten niet besluiten om uw claim te herzien, wil ik minimaal bezwaar aantekenen tegen de hoogte van het door u opgevoerde bedrag. Dit bezwaar specificeer ik op dit moment niet volledig omdat de bovengenoemde twee bezwaarpunten voor u voldoende aanleiding moeten zijn om uw claim zonder deze specificatie te herzien. Wel mag u alvast van mij weten dat ik, naast dat ik een contra-expertise aan zou vragen, de waardevermindering volledig van de hand wijs. Immers, waar iets nieuws toegevoegd wordt, zal de waarde eerder vermeerderen dan verminderen.

4. Adressering van de claim
Tot slot een punt waartegen ik juridisch gezien misschien geen bezwaar kan maken, maar die wel illustreert dat uw medewerkers het niet zo nauw nemen met (mondelinge) afspraken die zij met hun (úw!) klanten maken. De huur van de bestelwagen heb ik voldaan met de creditcard van mijn moeder, mevrouw <naam>, omdat ik zelf niet over een creditcard beschik. Ik heb uitdrukkelijk verzocht alle correspondentie met betrekking tot de schade aan mij te richten. Uw medewerker heeft verklaard hiermee akkoord te gaan, en ik heb mijn visitekaartje met mijn adres en e-mailadres aan het schadeformulier laten hechten. Ik vind het dan ook uitermate merkwaardig en zeer vervelend dat u mijn bejaarde moeder nu belast met een claim waar zij part noch deel van uitmaakt.

Voorstel
Met name op grond van mijn bezwaar onder punt twee stel ik u het volgende voor. Ik erken dat er door mij schade veroorzaakt is. Mij is de mogelijkheid onthouden een verzekering af te sluiten, waarvoor ik u aansprakelijk houd. Ik ben bereid u het eigen risico van € 200,- te betalen, vermeerderd met de verzekeringspremie die ik zou hebben betaald wanneer ik de verzekering gesloten zou hebben als uw medewerker mij daartoe in de gelegenheid had gesteld.

Ik vertrouw erop dat dit bezwaarschrift voor u voldoende aanleiding is om uw claim ernstig te herzien. Ik hoop van harte dat wij ons geschil samen kunnen oplossen, en dat het niet nodig zal zijn een of meer van uw medewerkers een verklaring onder ede af te laten leggen.

Ik zie uw reactie graag binnen twee weken na dagtekening van deze brief tegemoet op mijn adres, dit treft u bovenaan deze brief.

Onder voorbehoud van al mijn rechten teken ik,
met vriendelijke groet,

<naam schadeveroorzaker>
WimWest

Leeftijd: 125
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 17 feb 2011 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De auto zal niet onverzekerd zijn geweest daar dit wettelijk niet mag. Waarschijnlijk zijn ze niet all-risk (oude term) verzekerd. Normaal wordt gevraagd om het eigen risico gedeeltelijk af te kopen door een extra verzekering. De gehele schade kunnen ze uiteraard niet claimen, daar dienen ze voor verzekerd te zijn als beroepsmatige verhuurder.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds